Renault 19 - tändproblem?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mattsson
Posts: 4
Joined: 29 May 2006, 00:49

Renault 19 - tändproblem?

Post by mattsson »

Har en R19 1.8 RT -93 som går lite krassligt.
Verkar som om den tänder lite ojämnt ibland, är lite slö och det känns som om den drar lite mer soppa än normalt.

När den går på tomgång och jag trycker ner gaspedalen så "blurrar" den, liksom nästan dör innan den kommer igång och varvar upp. Vad kan det vara för problem? Är osäker på när tänddelarna byttes senast, har dock nyss bytt fördelarlock och rotor.
Bilen går alltså rätt okej, men man märker att det är något som inte står helt rätt till. Kan det vara någon slang, sensor, mätare osv osv som är trasig eller kan det vara något som kärvar eller något? Bilen har stått still en hel del under vintern, men problemet med att den "blurrar" har jag haft i säkert ett år.

Lite lagom rörigt beskrivet, men är tacksam för alla tips!
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Kolla slangen till map-givaren. Slangen spricker med tiden och släpper in tjuvluft så luftmängdsmätningen blir fel. Busvanligt fel...
Leta efter en ca 10mm diam gummislang som går från insugningsröret till en liten svart plastmanick på torpedväggen ovanför bromsservot, stor som en tändsticksask med 3-trådig elektrisk anslutning... det brukar stå GM på den också (urk.. :D )
Är tändstiften ok? En sats nya från B-tema kostar inte många kronor :P
mattsson
Posts: 4
Joined: 29 May 2006, 00:49

Post by mattsson »

Erik R19X wrote:Kolla slangen till map-givaren. Slangen spricker med tiden och släpper in tjuvluft så luftmängdsmätningen blir fel. Busvanligt fel...
Leta efter en ca 10mm diam gummislang som går från insugningsröret till en liten svart plastmanick på torpedväggen ovanför bromsservot, stor som en tändsticksask med 3-trådig elektrisk anslutning... det brukar stå GM på den också (urk.. :D )
Är tändstiften ok? En sats nya från B-tema kostar inte många kronor :P
tack för tipsen! tyvärr hjälpte det inte. hittade GM-boxen (urk :D) och kikade på slangen men den var mjuk och följsam, inga sprickor osv! tyvärr :/

bytte också stiften men ingen förbättring. lyckades dock få ett par rediga kyssar genom överkroppen under själva felsökningen. härligt! :P

kan det vara någon annan slang som spökar eller kanske något i bränslesystemet osv som bör rengöras?
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Tändspänningen verkar det inte vara något fel på.. Pacemaker blaha blaha :D
Har du provat injection cleaner?
Låter som den inte får bränsle, kanske nåt med bränsletrycket eller någon insprutare som bråkar..?
mattsson
Posts: 4
Joined: 29 May 2006, 00:49

Post by mattsson »

Erik R19X wrote:Tändspänningen verkar det inte vara något fel på.. Pacemaker blaha blaha :D
Har du provat injection cleaner?
Låter som den inte får bränsle, kanske nåt med bränsletrycket eller någon insprutare som bråkar..?

haha :D

jepp. jag har provat injection cleaner.

antingen får den för mkt eller för lite bränsle då.. den drar störande mkt soppa iaf. den går jämnt nu, men som sagt, den drar mkt soppa och blurrar till inann den kommer upp i varv när jag gasar på från tomgång.
hur kollar jag spridare osv? :)

tack på förhand.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Spridare mm är lite knepiga att gå på men när gjorde du riktig service senast? Bränslefilter, luftfilter, tändkablar etc. kan betyda en del. Sedan kan det tyvärr vara en många olika/samverkande orsaker till ditt problem både vad gäller tändning och bränsle. Om motorn "knäar" vid gaspådrag brukar jag i första hand satsa på att leta i tändsystemet...
En handbok typ Haynes är alltid bra att ha, den betalar sig snabbt!
Håkan Kjellin, Storå
mattsson
Posts: 4
Joined: 29 May 2006, 00:49

Post by mattsson »

sådär ja. nu har jag även bytt bränslefiltret, dock utan resultat. hade sedan tidigare även bytt luftfiltret och tändstiften. det jag har kvar är att byta tändkablar då, vet inte när de byttes senast tyvärr. men jag är inte så hemskt sugen på att byta tändkablarna bara-för-att. de kostar ändå 500:- och det känns irriterande att lägga 500:- helt i "onödan" om det inte hjälper! ;-)

h.kjellin wrote:Spridare mm är lite knepiga att gå på men när gjorde du riktig service senast? Bränslefilter, luftfilter, tändkablar etc. kan betyda en del. Sedan kan det tyvärr vara en många olika/samverkande orsaker till ditt problem både vad gäller tändning och bränsle. Om motorn "knäar" vid gaspådrag brukar jag i första hand satsa på att leta i tändsystemet...
En handbok typ Haynes är alltid bra att ha, den betalar sig snabbt!
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

läste inte så noga ovan.. men har du kollat rotor och fördelar lock?

ang spridarna så kan kolla dessa genom att lägga en skruvmejsel mot dem och lägg skaftet mot ditt öra. och lyssna om det klickar klickar.
även om dem är igenkorkade så klickar dem.
så det är inte tillförlitligt som felsökning..

Och om inte nån av dem är död så får du kolla så dem skvätter bensin när du ger dem spänning. (när du vrider om nyckeln - om du tar loss hela fuelrailen och låter alla anslutningar sitta kvar).

Var dock väldigt försiktig.. highly flamable! :twisted:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

drar den uppåt väggarna för mycket kan det vara fel på nån tempgivare så att insprutningen ligger kvar på kallstartsblandning även när motorn är varm..
mattias josefsson
Posts: 4
Joined: 19 Mar 2006, 18:53

Post by mattias josefsson »

jag skulle kolla jordflätan mellan växellådan och fram skärmen för jag hade samma problem när jag bytte den funka det som det skulle lycka till.
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Kanske kamremmen som hoppat en kugg :?:
Post Reply