Köpråd Laguna II V6
Moderator: Forumpolisen
-
Köpråd Laguna II V6
Hej,
Efter att ha varit fast i Peugeotträsket ett tag så har jag nu fått upp ögonen för en Renault Laguna II 3,0. Jag har hittat några som är riktigt prisvärda och behöver nu lite hjälp innan jag går vidare.
Jag har förstått att det är samma V6 som sitter i Peugeot och isåfall är jag medveten om problem med tändspolarna som är en svag punkt. Lagunan är ju ganska teknikspäckad och är det något annat än nyckelkortet som jag skall hålla koll på?
Jag har sökt på forumet och kommit fram till att kamremmen skall bytas vart 5:e år vilket innebär att de allra flesta snart kommer att behöva byta kamrem. Är kamremsbytet verkligen så dyrt som 8000-10000 kr på auktoriserad verkstad? På Peugeot har jag för mig att det gick på ca 5000 kr.
Jag skulle gärna vilja ha lite åsikter om vad Ni har för erfarenheter av automatlådan. Är det renodlad automat eller s.k steptronic/tiptronic/multitronic dvs möjlighet till manuell växling?
Mvh Rikard
Efter att ha varit fast i Peugeotträsket ett tag så har jag nu fått upp ögonen för en Renault Laguna II 3,0. Jag har hittat några som är riktigt prisvärda och behöver nu lite hjälp innan jag går vidare.
Jag har förstått att det är samma V6 som sitter i Peugeot och isåfall är jag medveten om problem med tändspolarna som är en svag punkt. Lagunan är ju ganska teknikspäckad och är det något annat än nyckelkortet som jag skall hålla koll på?
Jag har sökt på forumet och kommit fram till att kamremmen skall bytas vart 5:e år vilket innebär att de allra flesta snart kommer att behöva byta kamrem. Är kamremsbytet verkligen så dyrt som 8000-10000 kr på auktoriserad verkstad? På Peugeot har jag för mig att det gick på ca 5000 kr.
Jag skulle gärna vilja ha lite åsikter om vad Ni har för erfarenheter av automatlådan. Är det renodlad automat eller s.k steptronic/tiptronic/multitronic dvs möjlighet till manuell växling?
Mvh Rikard
Motorn måste lyftas på 6an därför är det dyyyyrt. Det är tiptronic låda som är adaptiv. Du kan "dutta" i växlarna om man vill. Har själv den lådan och är MYCKET nöjd med den. Sista växeln är en riktig överväxel så bilen varav inte mer än 2000rpm i ca 110km/h. Teknik strulet har minskat till ett minimum på dom flesta bilarna nu. Det var lite jox 01 och 02. Det du ska kolla lite noga är framvagnens leder.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
har åkt Laguna Touring 3.0V6 -02 sedan december i fjol och är fortfarande mycket nöjd med bilen. Bra med kraft i motorn och växellådan funkar fint den med tycker jag. Det strulet jag haft är att tempgivaren för ute temp lade av (kostade lite drygt 500kr för givaren), byte av styrstag + hjulinställning (självförvållat) samt att elhissen på passagerarsidan lät lite (räcker troligen med en ordentlig smörjning om m man tar det i tid)
Mycket trevlig bil annars med en enormt skön åk komfort.
Mycket trevlig bil annars med en enormt skön åk komfort.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
Jag hakar på denna tråd eftersom jag själv funderar på att skaffa Renault Laguna 3.0, jag har idag en Audi A2 men vill ha en större bil. Jag såg denna på bytbil http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?regno=SRB888 , jag har pratat med dom och dom kommer stå för 12000milars service med kamremsbyte. Är det en bra bil eller kommer jag få massa problem? Är 12000mil mycker för denna bil?
//Emil
//Emil
Har du möjlighet lyft upp och känn så inte det är glapp i framvagnen,styrleder brukar vara en förbrukningsvara på dom...mm i framvagnen..jag kände till ovh med glappet på mina när den stog på marken,men då var dom bra slut efter 9000mil..pga tätningarna som var dåliga verkar vara fixat om man sätter dit nya....Vandaley wrote:Jag hakar på denna tråd eftersom jag själv funderar på att skaffa Renault Laguna 3.0, jag har idag en Audi A2 men vill ha en större bil. Jag såg denna på bytbil http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?regno=SRB888 , jag har pratat med dom och dom kommer stå för 12000milars service med kamremsbyte. Är det en bra bil eller kommer jag få massa problem? Är 12000mil mycker för denna bil?
//Emil
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen