högt tjut/gnissel när jag vred startnyckeln!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
patrikbarden
Posts: 16
Joined: 13 Jun 2005, 19:28
Location: Sweden

högt tjut/gnissel när jag vred startnyckeln!

Post by patrikbarden »

I morse när jag skulle till jobb så startade jag bilen som vanligt körde ut den ur garaget, parkerade den strax utanför för att handla lite.
När jag fem minuter senare skulle starta bilen igen så tjöt det ganska högt när jag vred om startnyckeln. Svårt att beskriva ljudet, lät lite som om det slirade på nåt sätt... Tanten med hunden hoppade till och vände sig om iaf :)

I vilket fall som helst, jag vred ju tillbaks nyckeln kvickt som attan ( blev ju skiträdd ju! ), väntade 5 sekunder och försökte igen, denna gång utan problem.

Vad kan detta berott på? Nån del som börjar bli sliten och behöver bytas?

Jag har en Scénic 00a med automatlåda 1,6. Den har gått strax över 11000 mil. Den är fullservad, och kamremmen är bytt.
Patrik Bårdén - Malmö
Renault Scénic 1.6 aut - 2000
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kan varit bendixdrevet i startmotorn som inte greppade i startkransen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
patrikbarden
Posts: 16
Joined: 13 Jun 2005, 19:28
Location: Sweden

Post by patrikbarden »

och vad betyder det i klartext? Är ganska tappad när det kommer till bilar i allmänhet, och bildelar i synnerhet :)

Är det ett tecken på att nåt börjar bli slitet, eller är det bara sånt som händer en gång typ vart 6e år, och som förmodligen inte kommer hända igen?

Tack för ditt snabba svar!
Patrik Bårdén - Malmö
Renault Scénic 1.6 aut - 2000
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

startmotorn gnagde lite på svänghjulet utan att gå i ingrepp,är kuggar på svänghjulet och ett på startmotorn. Det på startmotorn (bendixdrevet) åker ut och skall gå i ingrepp med svänghjulet vilket det kanske inte gjorde....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Troligt att det ej återkommer på länge.Om du lagt märke till så brukar gamla vovlobilar låta så.Om ljudet kommer 2 ggr på följd så växla bilen stillastående utan att trycka ner kopplingen så vrider sej startkransen en aning och kuggarna passar bättre vid nästa startförsök.Ja just det du hade automatlåda,då får man bara prova igen.När det är utslitet får man byta startkrans och startmotor.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Johnny.B
Posts: 8
Joined: 19 Aug 2006, 00:28

Post by Johnny.B »

Har samma "problem"

Det är fläktremmen som slirar till precis då man startar den, bara o köpa nån remvax eller likanande för att få bort det.
Lite sent skrivet men blev medlem just idag.
Post Reply