Ska jag våga igen?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

BorgSquirrel
Posts: 23
Joined: 31 Mar 2004, 21:10
Location: Sweden
Contact:

Ska jag våga igen?

Post by BorgSquirrel »

Se min tråd "Min nya scénic...." och begrunda mina problem. Jag kan ju inte säga att jag är missnöjd med bilkonceptet och jag har haft en problemfri Scénic före denna. Jag vet ärligen inte vad jag skulle köpa istället, Scénicen regerar klassen i mina ögon, jag har kört C-Max, Picasso, 307sw och sett Avensis Verso men inget förefaller lika bra.

Ska jag köpa en ny om det erbjudandet blir tillräckligt bra? Jag har hört att från en beg-bilhandlare att Renaults kvalité överlag är tveksam just nu och att han helst inte befattar sig med dom. Känns ju verkligen bra... :(

Gimmie all you got! Skulle ni våga igen? Vad är din erfarehet, du som har en Renault av vilken modell som helst inte äldre än ~2 år? Ös på med kunskap och tyckanden! :)
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Som sagt, skrev i din andra tråd också. "Kvalitet" på renault är verkligen inte den bästa. Iaf vad jag läst här på forumet, och på andra håll. Hade jag vart i ditt läge skulle jag aldrig ens fundera på en renault igen :? Kan säga att jag inte köpte min clio för att renault har ett bra rykte om kvaliten.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Tyvärr är det väl bara tråkiga riskokare som har bra driftkvalitet av de som du räknar upp. Däremot är det lite si och så med interiörkvaliteten.
Det verkar som R har rätat till barnsjukdomarna på den nya elektroniken, övrig kvalitet är ju helt ok enligt mitt tycke.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Jag förstår dilemmat. Renaults problem har varit elektroniken, för mycket och för komplicerad, har inte trivts så bra i vårt klimat med kall vinter och mycket fukt och isproppar. Barnsjukdomarna lär vara botade. Mekaniskt fungerar Renault bra, det tycker jag. Interiören känns riktigt fin. Finns mycket goda tankar i Renault. Min mening är att en regelbundet och bra servad Renault håller god form och gör det länge. Problemet här är Volvos service och verkstadsorganisation. Slarvigt utförda arbeten skapar problem.
Japanska bilar har bra service, Toyota har landets bästa verkstäder enligt ägarna, det betyder mycket för kvaliteten och driftsäkerheten. Olle Olsson, som importerade Mazda förut, har sagt att Mazda höll jämngod kvalitet med europeiska bilar, men verkstäderna hade bra personal och bra utrustning, de var snabba och bra på att göra bra jobb och det höjde upp kvaliteten och driftsäkerheten. Jag skulle känna mig ännu mer nöjd med Renault om Renault campade ihop med Nissan i Sverige istället för Volvo.
Fast det kommer nog inte hända, Nissan vill ha sin egen profil i Europa.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
ab
Posts: 104
Joined: 14 Mar 2006, 19:59

Post by ab »

jag skulle våga igen,have faith.

visst har det funnits/finns det problem men allt kan inte bara skyllas på renault som nån skrev här...
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Tycker nya Ford S-max verkar vara intressant.... :D
Om man behöver lite familjebuss-stuk vill säga.
Jag hade ett mellanspel med en Ford Mondeo som "tjänstebil". Måste säga att jag faktiskt gillade den bra trots sin pappiga känsla. Egentligen undrar jag om jag inte trivdes bättre med Mondeon än med V70'n som bruxbil.
S-maxen ska vara ännu mycket bättre än Mondeon vad jag hört. I så fall väl värd att kika på som ett altermativ till Renault då. :roll:
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
ab
Posts: 104
Joined: 14 Mar 2006, 19:59

Post by ab »

jag kanske har sagt det nån gång tidigare men jag skulle inte rekomendera ford ens till min värsta fiende.
efter alla problem under som jag sett o hört talas om på fordar under alla dessa år så skulle jag väl kunna använda en ford som en toalett...

de kanske har lärt sig o börjat bygga bättre bilar...kanske.
kanske hade focus inga problem med rosten,kanske var inte rosten synlig på karossen efter tre år,kanske...visst.

jag är o förblir en ford hatare.sorry om jag gjort nån uppröd eller nåt men jag försöker bara hjälpa er.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jag vet vad jag skall köpa nästa gång..BMw 330 Diesel ....cliosport prestanda +lite till 0,67 blandat.....knack knack ....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

ab wrote:jag kanske har sagt det nån gång tidigare men jag skulle inte rekomendera ford ens till min värsta fiende.
efter alla problem under som jag sett o hört talas om på fordar under alla dessa år så skulle jag väl kunna använda en ford som en toalett...

de kanske har lärt sig o börjat bygga bättre bilar...kanske.
kanske hade focus inga problem med rosten,kanske var inte rosten synlig på karossen efter tre år,kanske...visst.

jag är o förblir en ford hatare.sorry om jag gjort nån uppröd eller nåt men jag försöker bara hjälpa er.
Håller i princip med, jag är absolut ingen Ford-fantast. :D

Är lite förvånad själv att jag gillade min tjänste-Mondeo som jag harvade med i drygt ett par år. Lite skillnad om man är tvungen att äga bilen själv kanske.
Men det är de facto så att Mondeon är förarens bil. Chassie-mässigt är den oerhört trevlig. Bara efter några meter känner man att allt stämmer. Styrningen och vägkänslan är knivskarp, ljusår från många andra simmiga familjebilar. Under närmare 10k mil var tankarmaturen det enda som mankerade. Rymlig och soppasnål.
Märkligt men sant. :shock:
Dessutom är den väl typ 80-100 tusen billigare än många familjekombis med motsvarande utrymme och användbarhetsgrad. (Och så får den dra 1800kg på kroken. Bra en så´n sak gör att många bilar i samma prisklass går bort.)

Skulle dock inte köpa vare sig en Mondeo eller Laguna för egna pengar...
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Ford är Europas mest effektiva biltillverkare. Kostnadsmässigt.
Detta innebär att Ford är mästare i Europa på att bygga bilarna så billigt som möjligt. Detta har även inneburit problem för ägarna. Nog minns vi Fords ständiga problem med skeva bromsskivor på Sierran och efterföljaren första Mondeon. Avgassystem, kamremmar, skurna motorer, skeva bakaxlar och så vidare. Men, Ford är halvmysiga bilar till helt ok priser och de har (äntligen) börjat inse att det inte går att tillverka skräp hur länge som helst, så de har faktiskt skärpt till sig - dock, kvalitetsmässigt ligger Renault högre. Det vill jag hävda bestämt. (under förutsättning att Renault servas rätt, vilket är si och så i Sverige).

En spännande kommande bil är Picasso II eller C4+ eller C4 MultiSpace som den antagligen kommer heta. Premiär till hösten.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

RolandM wrote:Ford är Europas mest effektiva biltillverkare. Kostnadsmässigt.
Jupp. Korrekt. De absolut ledande i branschen när det gäller bean-counting / cost-cutting.
På senare år har man ju närmat sig nå't slags gyllene snitt där en i vissa avseenden billig produkt faktiskt också fungerar... Senaste Mondeo generationen är (tyvärr?) ett exempel... :roll: :wink:
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Renault verkar ha insett sitt problem med sin kvalité och jobbar stenhårt på att förbättra bilarna. Som exempel har garantijobb per såld bil halverats sedan 2004.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

MrSmecker wrote:Renault verkar ha insett sitt problem med sin kvalité och jobbar stenhårt på att förbättra bilarna. Som exempel har garantijobb per såld bil halverats sedan 2004.
Ja lr så har dom slutat betala så många garantijobb :?: :?: ä seriöst så finns det nog inget bilmärke som funkar så länge som man tycker man betalat för,renault fick lägga lite garantipengar på min, innan den ens gått 8000,intercooler tryckgivare ny programvara,att jag sedan fått lägga drygt 4000kr på dumma småfel,(tidigt slitage bla cp konstruktion åxå) beror nog till stor del på att alla bilar är så prispressade tillverkningsmässigt att vissa saker haverera i förtid,mycket gör det åxå tackvare :?: vägverket och all saltning,finns ingen bil i världen som fixar det...farsan har en ford eskrot , som har funkat riktigt bra,att man sitter som en påse nötter i den och att växellådan är ett under av okänslighet är ju en sak nu har den dessutom börjart rosta sporadiskt mitt på karossen lite här och där,men driftsäkerheten har varit stor och han har knappt bytt mycket,den har fått agera reservbil många gånger i familjen när våra nyare bilar varit på verkstad bla min senaste 4ggr ....så man kan säga mycket om alla bilar,vissa har man tur :?: :?: med och vissa inte,därför skall jag byta bilmärke till nästa gång bara för att jag skall testa om en annan biltillverkare kan leva upp till mina förväntningar på en "ny" bil....antagligen inte Kanske passar detta "det var bättre förr" lr var det det :?: :?:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ab
Posts: 104
Joined: 14 Mar 2006, 19:59

Post by ab »

ford har alltid behövt några hjälpsystem(puls air,egr,mm...) för att få motorerna att gå någolunda rent.
sedan så hade vi den där konstiga framvagnsupphängningen på sierran utan vanlig triangellänk.det var svaga stag (typ volvo 740) som satt där o man hade alltid prpblem med nåt...
rostproblem,made in england,läckande bränsletankar,mm..mm.

förresten,var inte sierran designad av samma designer som designade nya meganen?hehe


om ni vill snacka körkänsla o storlek så ska ni ta en titt på espacen.den uppför sig som en personbil trots sin storlek...tom espace 1 var mycket personbilslik i väguppförandet.bara lite info,hehe.

klart att renault är bättre,ljusår från ford när det gäller allt
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

ab wrote:klart att renault är bättre,ljusår från ford när det gäller allt
Å min pappa är starkare än din... :roll:

Allt jag säger är att nyare fordar ger mycket pang för pengarna oavsett hur det ligger till med Renaulterna, vi snacker ju alternativ. (Med nyare Fordar menar jag inte Taunus och Sierra-generationerna, det var ju ett tag sedan de var på tapeten.)
Trots att nyare fordar är relativt pappiga och rassliga till sin uppbyggnad funkar de hyggligt. Senaste generationerna har ju f.ö. en del gemensamt med Volvo och Mazda. Nuvarande Mondeons hel-alu 2-litersmotor som faktiskt går rätt rent(!) har sina rötter hos Mazda.

Men det är klart att Lagunan är det bästa valet.... :wink:

Man har ju olika behov och preferenser.
Som sagt, skulle jag i dag köpa en familjebil för egna pengar som jag skulle behålla några år, då skulle jag varken välja Ford eller Renault.

Nämnde jag att jag har svårt för märkesfanatism... 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Post Reply