Igen: Kamremsbyte Clio Sport Stockholm

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Hoffa

Post by Hoffa »

Slickan wrote:Sådär, då var det gjort. Kan starkt rekommendera Solna Bilteknik, grymt trevliga och billiga.

Slutnotan för kamrem med alla rullar, vattenpump, oljebyte med filter och arbete kostade 9700:-, helt ok tycker jag.
Tack för uppdatering. Men det var utan servicen va?

Nu ska jag bara komma ihåg att det är Solna Bilteknik jag ska till i vinter när det är min tur. :cry: *ångest inför 6000 mil*
Medlem nr. 1493
Slickan

Post by Slickan »

Tack för uppdatering. Men det var utan servicen va?
Både ja och nej, det kallades tydligen för bas-service eftersom jag bytte olja + filter samtidigt. 6000-mila innehåller väl även byte av vissa andra remmar + lite annat smått o gott....

Enligt Bilia-killen så brukar tydligen inte kamremmen gå av sig självt, utan ngn annan drivrem går innan och kilar in sig i kamremmen, och just den remmen byts vid 6000 mil?

Oljan + filter hade jag eg inte beställt, men tänkte att det kan ju inte skada. Nu har jag bytt olja var 700:e mil dom sista 3000 milen, kommer få en bortskämd motor.
alxjsn

Post by alxjsn »

Den här tråden är lite gammal så får se om någon svarar!

Jag har en Clio Sport Fas 2 (sen -01:a) som endast har gått 2400 mil. Ska man ta och byta kamrem och så nu ändå? Har trotts allt gått 4 år. Vet inte exakt vad det är för intervaller, har sett 6000mil och 8000 mil (eller 4år?). Vill va på den säkra sidan.

Tack för svar! /Alex
Alexander Jonsson - Sumpan
Clio Sport 172
mange
Forumpolis

Post by mange »

5 år eller 12000 mil är intervallet. vad jag har hört så är åren viktiga på renaultbilar, så om du har en 01 så är det hög tid att byta. 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

joo hur kan det vara 4år sedan 01 :?: :?: :? :? byt kamrem..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
alxjsn

Post by alxjsn »

Tony wrote:joo hur kan det vara 4år sedan 01 :?: :?: :? :? byt kamrem..
sant. vet inte hur jag fick det till 4 år, måste varit väldigt tankspridd :P

I serviceboken står det ju endast att den har varit servad 061106 vid 1982 mil. Om dom har gått på årsintervall så borde ju kamrem vara bytt, men det kan man inte veta. Servicen är gjord hos någon JEAB Bil & Motor i Sthlm så det säger ju inte så mycket. Får inte tag på dåvarande ägaren heller så. Finns det något sätt att se om kamremmen är bytt annars?
Clio Sport 172
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

alxjsn wrote:
Tony wrote:joo hur kan det vara 4år sedan 01 :?: :?: :? :? byt kamrem..
sant. vet inte hur jag fick det till 4 år, måste varit väldigt tankspridd :P

I serviceboken står det ju endast att den har varit servad 061106 vid 1982 mil. Om dom har gått på årsintervall så borde ju kamrem vara bytt, men det kan man inte veta. Servicen är gjord hos någon JEAB Bil & Motor i Sthlm så det säger ju inte så mycket. Får inte tag på dåvarande ägaren heller så. Finns det något sätt att se om kamremmen är bytt annars?
brukar sitta en lapp i motorrummet lr stå i serviceboken annars kan du räkna med att det inte är gjort..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Falk

Post by Falk »

Sällar mig till kören av rembytesförespråkare.
Tycker absolut att du bör byta omg. Det blir riktigt dyrt om remmen skulle snappa av.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
alxjsn

Post by alxjsn »

Tack för alla råd. Är bokat nu iaf. Fick tid om två veckor. Nu är frågan hur mycket man vågar köra tills dess. Blev ju lite nojjig nu. Kanske är värt att gå upp lite tidigare och åka kommunalt till jobbet några dagar...
Clio Sport 172
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Det kan ju faktiskt vara så att du sparar några tusenlappar på det, om nu remmen skulle vara i dåligt skick. :wink:

Finns betydligt roligare saker att spendera de pengarna på!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply