Antenn Clio
Moderator: Forumpolisen
Antenn Clio
Hepp,
Har eg två frågor:
1. Mottagningen på min Clio Sportus är ruggigt dålig, både på orginalstereon samt på en ngt bättre Sony jag köpt. Eftersom det inte verkar ligga på stereon bör det ju vara på antennen/kablage. Dock mätte jag med mätinstrument och det ska vara bra kontakt/inget glapp eller brott på kablarna... Iofs kanske jag inte kan mäta upp läckage om höljet skulle gått sönder ngnstans. Har fler detta problemet, och har ni i såna fall löst det med t ex antennförstärkare, tips?
2. Eftersom jag måste köra med takbox i sommar (suck) så går det inte att ha den vanliga antennen alls. Funderade då på att byta hela antennfästet mot såndär "ny diskret variant" som saknar spröt (får väl ännu sämre mottagning men bättre än inget), som man ofta ser på nya volvo, bmw mm. Dock hittar jag inte ngn sån antenn på ngn butik? Finns dom inte att köpa, har ngn sett antennen jag försöker beskriva i butik?
Har eg två frågor:
1. Mottagningen på min Clio Sportus är ruggigt dålig, både på orginalstereon samt på en ngt bättre Sony jag köpt. Eftersom det inte verkar ligga på stereon bör det ju vara på antennen/kablage. Dock mätte jag med mätinstrument och det ska vara bra kontakt/inget glapp eller brott på kablarna... Iofs kanske jag inte kan mäta upp läckage om höljet skulle gått sönder ngnstans. Har fler detta problemet, och har ni i såna fall löst det med t ex antennförstärkare, tips?
2. Eftersom jag måste köra med takbox i sommar (suck) så går det inte att ha den vanliga antennen alls. Funderade då på att byta hela antennfästet mot såndär "ny diskret variant" som saknar spröt (får väl ännu sämre mottagning men bättre än inget), som man ofta ser på nya volvo, bmw mm. Dock hittar jag inte ngn sån antenn på ngn butik? Finns dom inte att köpa, har ngn sett antennen jag försöker beskriva i butik?
- Jolle_Pborn
Takbox på en clio sport då är den fasen längre än hela bilen Sen måste den bli ganska vind känslig. Såg en svart clio sport uppe i sälen i år som hade det så det verkar ju funka.mange wrote:Hej
Har bra mottagning på min clio sport... låter som nått fel på antennen...
Takbox Det är inte alla som åker clio sport med takbox
Sen angående mottagningen på radion så har jag aldrig haft några problem alls. Inte i min mormors clio 1.2 heller. Testa att köpa en ny?
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Det finns kortare varianter, ca 1.5m, som jag tänkte köra med. Måste tyvärr pga att vi har djurbur som är 1*0.7*0.7m och när den väl är inne finns det inte mkt plats kvar, körde utan takbox förra sommaren o la väl 30-45 min på bara packa bilen varje gg vi skulle flytta oss, och vi åker runt rätt mkt på semestern...
Radion är det inget fel på, har som sagt en ny som jag testat med också. Lutar åt kablaget då för sprötet är bytet också.
Suck, nya kablar
Radion är det inget fel på, har som sagt en ny som jag testat med också. Lutar åt kablaget då för sprötet är bytet också.
Suck, nya kablar
Okey då... låt gå för denna gång... du får väl ha takbox för att packa bilen är ju inte så skoj..
Visst låter det som det är antennen eller kablarna dit som är problemet....
Lycka till
Visst låter det som det är antennen eller kablarna dit som är problemet....
Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.