Dumpventil
Moderator: Forumpolisen
Dumpventil
Hej!
Tänkte införskaffa mig en dumpventil och ersätta orginal till min Laguna 2.0T -03.
Är det någon som har monterat en eller någon med erfarenhet?
Såg att det går två (vakum)slangar till orginal men i dumpventilerna på marknaden finns det bara för en slang...
Sedan går det en elkabel/givare ifrån orginal oxå vad det nu är... någon som vet?
mvh Johan
Tänkte införskaffa mig en dumpventil och ersätta orginal till min Laguna 2.0T -03.
Är det någon som har monterat en eller någon med erfarenhet?
Såg att det går två (vakum)slangar till orginal men i dumpventilerna på marknaden finns det bara för en slang...
Sedan går det en elkabel/givare ifrån orginal oxå vad det nu är... någon som vet?
mvh Johan
- Clio_fidde
Vad är det för dumpventil du tänker på? Återcirkulerande eller atmosfärisk "öppen" ? Om det sitter en luftmassemätare (LMM) på din bil, vilket det troligtvis gör, och du monterar "öppen" dump så kommer du få för fet blandning, som i sin tur kan leda till att katalysatorn går sönder. Även lambdasonden kan ta stryk.
Finns även en hybriddumpventil som är både återcirkulerande och atmosfärisk, som då skickar tebax ca hälften till LMM och resten ut i luften.
Finns även en hybriddumpventil som är både återcirkulerande och atmosfärisk, som då skickar tebax ca hälften till LMM och resten ut i luften.
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Sitter ingen luftmasse mätare på Lagunan , syresensor finns på högtrycksdelen efter turbon.Clio_fidde wrote:Vad är det för dumpventil du tänker på? Återcirkulerande eller atmosfärisk "öppen" ? Om det sitter en luftmassemätare (LMM) på din bil, vilket det troligtvis gör, och du monterar "öppen" dump så kommer du få för fet blandning, som i sin tur kan leda till att katalysatorn går sönder. Även lambdasonden kan ta stryk.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
- Clio_fidde