R5 Gt-turbo - 1988 - Mr.Pink
Moderator: Forumpolisen
R5 Gt-turbo - 1988 - Mr.Pink
Nu tänkte jag att det var dags att lägga in en liten projektlogg här också.
Bilen blev köpt för snart 1 år sedan och rullade ett fåtal mil under sommaren. I höstas ställdes den av för vinterförvaring och diverse uppfräshning av det mekansiska.
Det började med ett kopplingsbyte men fler och fler delar har tillkommit.
Fälgar från clio 16v har en uppsättning cliosport också
Skivor och okhållare från clio 16v (tack Jonas! )
Motorn ur.
Inte rent...Här upptäcks fina sprickor i grenröret.
Motortvätt och kopplingsbyte
Något renare.
Ersättare för gjutjärnsgrenröret.Tyvärr så ser man inte mycket av det med motorn i bilen.
Större ic som hamnar i grillen framför kylaren.
Extern oljekylare.
Bafflat oljetråg (Tack Jonas!! )
Blå ny pryl som ersätter gammal svart sprucken.
Hårdare motorfästen och större downpipe.
Rostfritt avgassystem med grym passform.
Anslutningar för ic lödda med alutite och gasbrännare. (Trodde aldrig det skulle funka)
Första versionen av tryckrörsdragning som ser sådär ut.
Andra versionen under uppbyggnad.
Ett rent experiment som föll mycket väl ut (3 lager 200g/m^2 kolfiberduk om någon undrar)
Här ska det sitta ett annat alurör med anslutning för tryckvakt.
Bilen kommer rulla till sommaren och målet är att vara med på så många träffar och banträffar som möjligt.
mvh Johannes
Bilen blev köpt för snart 1 år sedan och rullade ett fåtal mil under sommaren. I höstas ställdes den av för vinterförvaring och diverse uppfräshning av det mekansiska.
Det började med ett kopplingsbyte men fler och fler delar har tillkommit.
Fälgar från clio 16v har en uppsättning cliosport också
Skivor och okhållare från clio 16v (tack Jonas! )
Motorn ur.
Inte rent...Här upptäcks fina sprickor i grenröret.
Motortvätt och kopplingsbyte
Något renare.
Ersättare för gjutjärnsgrenröret.Tyvärr så ser man inte mycket av det med motorn i bilen.
Större ic som hamnar i grillen framför kylaren.
Extern oljekylare.
Bafflat oljetråg (Tack Jonas!! )
Blå ny pryl som ersätter gammal svart sprucken.
Hårdare motorfästen och större downpipe.
Rostfritt avgassystem med grym passform.
Anslutningar för ic lödda med alutite och gasbrännare. (Trodde aldrig det skulle funka)
Första versionen av tryckrörsdragning som ser sådär ut.
Andra versionen under uppbyggnad.
Ett rent experiment som föll mycket väl ut (3 lager 200g/m^2 kolfiberduk om någon undrar)
Här ska det sitta ett annat alurör med anslutning för tryckvakt.
Bilen kommer rulla till sommaren och målet är att vara med på så många träffar och banträffar som möjligt.
mvh Johannes
Intressant projekt! Hur många R5 GT Turbo finns det i Sverige ungefär? Kan väl inte vara så väldans många i det bra skicket som din
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Har hållit på att traggla med tryckrör igen...
Vågar inte lite på att epoxyn håller på kolfiberröret då det blev något fel med sista lagret epoxy som inte härdade fullt ut.
Det blev istället lite mer silikonslang och en aluminiumböj.
Bilder kommer då jag inte förhoppningsvis inte glömmer kameran nästa gång.
mvh Johannes
Vågar inte lite på att epoxyn håller på kolfiberröret då det blev något fel med sista lagret epoxy som inte härdade fullt ut.
Det blev istället lite mer silikonslang och en aluminiumböj.
Bilder kommer då jag inte förhoppningsvis inte glömmer kameran nästa gång.
mvh Johannes
Usch besiktning är aldrig roligt....du får göra som så att i slutet av månaden så åker du in och får en "arbetsorder" från bilprovningen och så får du ytterligare en månad på dig att reparera
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Det satt faktiskt ingen värmesköld överhuvudtaget i motorrummet när jag köpte bilen. Det hade väl försvunnit någon gång under dess 18 levnadsår.
Jag har faktiskt mejslat in en plåt i aluminium mellan grenrör och startmotor. Trångt som fasen då det bara är ca 3-5mm mellanrum på ett ställe.
mvh Johannes
Jag har faktiskt mejslat in en plåt i aluminium mellan grenrör och startmotor. Trångt som fasen då det bara är ca 3-5mm mellanrum på ett ställe.
mvh Johannes
fel materialval men tanken var bra.....finns nästan inget som leder värme som aluminiumMr. Pink wrote:Det satt faktiskt ingen värmesköld överhuvudtaget i motorrummet när jag köpte bilen. Det hade väl försvunnit någon gång under dess 18 levnadsår.
Jag har faktiskt mejslat in en plåt i aluminium mellan grenrör och startmotor. Trångt som fasen då det bara är ca 3-5mm mellanrum på ett ställe.
mvh Johannes
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jo det är sant att aluminium är bra värmeledare. Men att reflektera värme bör inte heller vara några problem. Bara det är någon sorts plåt imellan och luftspalt gör mycket. Plåten över turbon gjorde jag förra sommaren och den gjorde enorm skillnad på värmestrålningen.
Den enda jag är lite osäker på är på ett ställe där skyddsplåten är i kontakt med grenröret. Aluminium smälter vid 6-700grader medans ett grenrör kan bli varmare än så under hård körning.
I västa fall får man väl byta ut plåten. Det skadar ju inte att den är där.
mvh Johannes
Den enda jag är lite osäker på är på ett ställe där skyddsplåten är i kontakt med grenröret. Aluminium smälter vid 6-700grader medans ett grenrör kan bli varmare än så under hård körning.
I västa fall får man väl byta ut plåten. Det skadar ju inte att den är där.
mvh Johannes
"Tony visst har du lite rätt med alu " Om du har en fas2 så sitter der en värme sköld av glasfiber ,det går någolunda att använda den då du har org laddtryck men ännu så har jag inte sett en bil här swe som låter det vara så.
2004 så började jag att åka med en i glasfiber men vad hände -jo 5mil senare så stod den i brand ,och jag var utan med föjld av grillninga av start.
Efter det så tillvärkade jag en kopia av den i glasfiber ,nu började min startmotor att trivas på den plats.
Strålningsvärmen är den stora faran för start och andra saker kring turbon.
Har nu skaffat en ny org glasfiber från Renault som backup för framtiden lite dyr men kan vara svårt senare att hitta .
2004 så började jag att åka med en i glasfiber men vad hände -jo 5mil senare så stod den i brand ,och jag var utan med föjld av grillninga av start.
Efter det så tillvärkade jag en kopia av den i glasfiber ,nu började min startmotor att trivas på den plats.
Strålningsvärmen är den stora faran för start och andra saker kring turbon.
Har nu skaffat en ny org glasfiber från Renault som backup för framtiden lite dyr men kan vara svårt senare att hitta .
Jasså visste inte att man använde glasfiber som värmesköld ,alltid lär man sig något. Själv skulle jag tryckt ner en rostfriplåt,som leder värme dåligt och klarar av den bra åxå,men skall det vara orginal så ska det..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen