Köpråd Laguna Euroline -02 eller Megane -02
Moderator: Forumpolisen
Bilen verkar bra servad.
Jag förvånas dock över att de har bytt länkarmar och dimljus. Ser att de har "släckt en 2:a" och det var nog dimljusen då (även fast man inte använder dimljus så måste de fungera enligt lag).
Verkar som bilen har blivit påkörd eller sladdat in i något med aktern. Jaja, är skadan fixad så ska det inte vara något problem sen.
Detta med landsvägskörning vs stadskörning, en bil körd i stan har fått slita mer (bromsar, avgassystem, koppling, tändstift etc.) på grund av många start och stopp. Landsvägskörning sliter mindre på bilen.
Kolla kamremsbyte hos en icke auktoriserad verkstad också.
Exempelvis OKQ8, Mekonomen, någon annan. (jag vet inte vilka som finns i området där du finns). Icke auktoriserade verkstäder har tillgång till samma information och delar som auktoriserade och ska göra ett lika bra jobb (ibland gör de även ett bätte jobb). Verkstadsmarknaden är hårt konkurrensutsatt nu pga av EU:s nya regler som kom för ett par år sedan, som innebar att även icke märkesverkstäder skulle få full tillgång till teknisk information på bilarna och rätt till utbildning. En stämpel i serviceboken från en icke-märkesverkstad är lika mycket värd som en märkesverkstad och garantier gäller.
Värt kolla priser mer...
Jag förvånas dock över att de har bytt länkarmar och dimljus. Ser att de har "släckt en 2:a" och det var nog dimljusen då (även fast man inte använder dimljus så måste de fungera enligt lag).
Verkar som bilen har blivit påkörd eller sladdat in i något med aktern. Jaja, är skadan fixad så ska det inte vara något problem sen.
Detta med landsvägskörning vs stadskörning, en bil körd i stan har fått slita mer (bromsar, avgassystem, koppling, tändstift etc.) på grund av många start och stopp. Landsvägskörning sliter mindre på bilen.
Kolla kamremsbyte hos en icke auktoriserad verkstad också.
Exempelvis OKQ8, Mekonomen, någon annan. (jag vet inte vilka som finns i området där du finns). Icke auktoriserade verkstäder har tillgång till samma information och delar som auktoriserade och ska göra ett lika bra jobb (ibland gör de även ett bätte jobb). Verkstadsmarknaden är hårt konkurrensutsatt nu pga av EU:s nya regler som kom för ett par år sedan, som innebar att även icke märkesverkstäder skulle få full tillgång till teknisk information på bilarna och rätt till utbildning. En stämpel i serviceboken från en icke-märkesverkstad är lika mycket värd som en märkesverkstad och garantier gäller.
Värt kolla priser mer...
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
nja, alla servicefirmor är inte att lite på enligt erfarenhet jag har. Något jag tycker verkar lite lustigt är också att dom andvänt en helt annan olja i bilen vid service än ELF som Renault rekommenderar. Det lustiga är att märkesverkstäder ofta säljer sina tjänster med argumenten originaldelar mm.
Jag har haft vår fd Volvo V70 -01 och vår Laguna på den lokala auktoriserade Volvo/Renault verkstaden 2 ggr och bägge gångerna har dom missat/slarvat med jobbet. Sambon föräldrars Volvo S60 var också på verkstaden och den gången missade dom att nolla servicelampan. Hennes pappa är verkligen troende på dessa auktoriserade verkstäder, men jag har inget som helst förtroende för den lokala här. Menar att lämnar jag in bilen för åtgärd/service så skall det till att börja med utföras och med rätt delar. Dom på verkstaden tyckte jag hade betett mig lustigt som kollade igenom serviceprotkollet lite granna efter att vår fd V70 hade varit på service. Tyvärr kollade jag inte bromsbeläggen bak vilka dom hade missat vilket i sin tur bringade havererade bromsskivor. Inte var dom intresserade av att ersätta dessa bromsskivor heller.
Andra gången hade jag vår Laguna inne för byte utav styrstag. Fick ett fast pris på 2293kr och när bilen lämnades in bad jag dom fixa däcktrycksgivarna också. På det fick jag ett fast pris på 400kr. När jag sedan skulle hämta ut bilen ville dom ha lite drygt 3900kr. Men jag vägrade att betala dessa pengar och hänvisade att jag hade ju fått fasta priser på papper. Satte mig efter en stunds argumenterande i bilen och ser direkt att däcktrycksgivarna inte alls är åtgärdade som dom påstod. Tillbaka dagen efter och efter en hel del argumenterande igen lyckades jag få tillbaka mina 400kr för den biten. Jag hoppas verkligen att andra auktoriserade verksätder tar sitt ansvar och har betydligt större kompetens än Rejmes i Hallsberg.
Tredje gången var jag där och skulle köpa en tempgivare för utetempen. Dom lyckades inte ens hitta den som reservdel. Var till en annan handlare och hade givaren i handen betald och klar på 5 min.
Jag har haft vår fd Volvo V70 -01 och vår Laguna på den lokala auktoriserade Volvo/Renault verkstaden 2 ggr och bägge gångerna har dom missat/slarvat med jobbet. Sambon föräldrars Volvo S60 var också på verkstaden och den gången missade dom att nolla servicelampan. Hennes pappa är verkligen troende på dessa auktoriserade verkstäder, men jag har inget som helst förtroende för den lokala här. Menar att lämnar jag in bilen för åtgärd/service så skall det till att börja med utföras och med rätt delar. Dom på verkstaden tyckte jag hade betett mig lustigt som kollade igenom serviceprotkollet lite granna efter att vår fd V70 hade varit på service. Tyvärr kollade jag inte bromsbeläggen bak vilka dom hade missat vilket i sin tur bringade havererade bromsskivor. Inte var dom intresserade av att ersätta dessa bromsskivor heller.
Andra gången hade jag vår Laguna inne för byte utav styrstag. Fick ett fast pris på 2293kr och när bilen lämnades in bad jag dom fixa däcktrycksgivarna också. På det fick jag ett fast pris på 400kr. När jag sedan skulle hämta ut bilen ville dom ha lite drygt 3900kr. Men jag vägrade att betala dessa pengar och hänvisade att jag hade ju fått fasta priser på papper. Satte mig efter en stunds argumenterande i bilen och ser direkt att däcktrycksgivarna inte alls är åtgärdade som dom påstod. Tillbaka dagen efter och efter en hel del argumenterande igen lyckades jag få tillbaka mina 400kr för den biten. Jag hoppas verkligen att andra auktoriserade verksätder tar sitt ansvar och har betydligt större kompetens än Rejmes i Hallsberg.
Tredje gången var jag där och skulle köpa en tempgivare för utetempen. Dom lyckades inte ens hitta den som reservdel. Var till en annan handlare och hade givaren i handen betald och klar på 5 min.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
Som Renaultägare kan det vara bra att söka sig till andra verkstäder än Volvos, alternativen brukar dessutom ofta vara billigare. Detta med olja är lustigt, men det verkar vara så hos många att de kör med annat än Elf - ämnet har varit uppe för diskussion förut, verkar som OKQ8:s olja är vanligt förekommande hos Bilia, vilket kan ju förklaras av att Volvos Tanka och OKQ8 samarbetar (är väl OKQ8 som levererar bensinen till Tanka pumparna?)..
Jag uppmuntrar helt klart ett sökande hos icke märkesverkstäder för verkstadsjobb, åtminstone för mekaniska arbeten. Gäller det elektronik kan det vara svårt för en icke-märkeskunnig.
Jag uppmuntrar helt klart ett sökande hos icke märkesverkstäder för verkstadsjobb, åtminstone för mekaniska arbeten. Gäller det elektronik kan det vara svårt för en icke-märkeskunnig.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Bilia Almedal/Göteborg: 7753 kr (stora service vid 12.000 mil 12400kr)RolandM wrote:Som Renaultägare kan det vara bra att söka sig till andra verkstäder än Volvos, alternativen brukar dessutom ofta vara billigare. Detta med olja är lustigt, men det verkar vara så hos många att de kör med annat än Elf - ämnet har varit uppe för diskussion förut, verkar som OKQ8:s olja är vanligt förekommande hos Bilia, vilket kan ju förklaras av att Volvos Tanka och OKQ8 samarbetar (är väl OKQ8 som levererar bensinen till Tanka pumparna?)..
Jag uppmuntrar helt klart ett sökande hos icke märkesverkstäder för verkstadsjobb, åtminstone för mekaniska arbeten. Gäller det elektronik kan det vara svårt för en icke-märkeskunnig.
Bil-Nilsson Alingsås: 7625kr (stora service vid 12.000 mil 11900kr)
Skobes Bil Motala: 7650kr (stora service vid 12.000 mil 12300kr)
CMS Carmount Service i Gbg: 7370kr (stora service 12000 mil 11626kr)
OKQ8 Motala: 5500:- (stora service + ca: 4200 kr)
Hamo Bilservice Mölndal: ca: 6000:- (stora service + ca: 3000:-)
Nora Bilverkstad i Nora: 5273:- (stora service ca: 7500 - 8000:-)
Där ser man vad det skiljer.. =) Motala är ju mina hemtrakter så det är helt klart ett alternativ för mig men även Nora om har svängarna förbi.
Angående oljor.
När man har, som på Renault -99 och nyare, förlängda service intervaller.2000-3000mil mellan oljebyterna så är det absolut viktigt att oljekvaliteten uppfyller Longlife klassning samt även oljefiltret.
När man har, som på Renault -99 och nyare, förlängda service intervaller.2000-3000mil mellan oljebyterna så är det absolut viktigt att oljekvaliteten uppfyller Longlife klassning samt även oljefiltret.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det här med skador är en relitiv fråga. Min Clio löste dem in o de sa sedan på stället där de laga den att det var mkt kvar tills jag skadats, så allt är relativt. Och min erfarenhet av bilfirman ifråga som du snackat med är inte god. De lovade att hjälpa mig med att byta däck på den krockade bilen och sedan sa försäkringssnubben att vi skulle be dem bedömma vinterdäcken. Vilket min mamma som fixade allt med däcken bad dem göra, men det gjorde dem inte alls och detta var trots allt en försäkringsfråga. Så däcken fick tas till säljaren i Malmö o han bedömde dem, så att jag kunde få ngn ersättning.
Proxyon wrote:Roland... tack för dina utförliga svar (förövrigt till er andra också)! =)
Jag är en person som aldrig ens tidigare tittat på bilar och att ens ha tänkt tanken på att skita ner mina "data-fingrar" där mitt stora intresse ligger =)
Här är iaf. en länk (pdf-fil) på det utdrag jag lyckades få där bilen har varit servad. Kanske ni kan hjälpa mig tolka detta?
Det var en självrisk utförd på bilen om jag tolkar det rätt, innebär det att bilen har varit skadad, ev. krockskadad?
http://www.sammy.se/laguna0210700/fax1.pdf
Ringde och kollade.. det var ingen större skada.. dem hade bytt ena dörren baktill och ena bakskärmen och jag var noga med att fråga om det var en större skada och det var det absolut inte sa dem, och de frågade tom. om jag ville se bilden på skadan.. de kunde dock inte skicka den tyvärr men en servicefirma är väl att lita på...
Det är förövrigt ett heltidsjobb att införskaffa sig en beg. bil har jag märkt =)
Förövrigt så har jag tagit reda lite på vad ett kamremsbyte kommer att kosta mig (hos aukt. verkstäder).
Bilia Almedal/Göteborg: 7753 kr (stora service vid 12.000 mil 12400kr)
Bil-Nilsson Alingsås: 7625kr (stora service vid 12.000 mil 11900kr)
På bil-nilsson sa dem att byter jag kamrem nu så dras den summan av vid 12000 servicen och det kan jag ju vara bra att ha i vetskap.
Förstår inte riktigt vad du menar? Den tekniker/mekaniker (det var ingen bilförsäljare, inte för att du har påstått det men 'i'm a little confused right now ) som sa att man kunde göra den stora servicen vid 12.000 mil efter att man bytt kamrem?A-K wrote:Och min erfarenhet av bilfirman ifråga som du snackat med är inte god. De lovade att hjälpa mig med att byta däck på den krockade bilen och sedan sa försäkringssnubben att vi skulle be dem bedömma vinterdäcken. Vilket min mamma som fixade allt med däcken bad dem göra, men det gjorde dem inte alls och detta var trots allt en försäkringsfråga. Så däcken fick tas till säljaren i Malmö o han bedömde dem, så att jag kunde få ngn ersättning.
Hänger inte riktigt med? Om du tänker på skadan som var skedd så var det ett serviceställe, dvs de som servat bilen i alla år (heller inte någon bilförsäljare!). Ska jag inte lita på hans ord menar du? Jag kanske ska be om att de skickar en bild trots allt så jag får ta ställning efter den?
En annan sak som slog mig, men som jag inte har en aning om, om det är logiskt eller inte är att (se länken med utdraget ifrån serviceverkstaden) bilen lämnades in 2006-02-06 för en mellaninspektion och då hade bilen gått 105290 på mätarställningen.
Sedan 2006-02-28 så görs detta med självrisken och då ligger mätarställningen på 105291, dvs i princip samma som 2006-02-06.
Kan det ha varit så att det bara fanns en skada sedan en tid tillbaka som serviceverkstaden fixade så att företaget kunde byta in bilen (vilket dem gjort)? Behöver det verkligen ha varit en skada av allvariga sorti?
Aja.. ska ringde dem imorrn igen och fråga, har jag tur kanske jag får prata med någon annan och då ska jag försöka få fram varför detta åtgärdades lite bättre.. De sa ju bara till mig att de hade bytt dörr och skärm och att det inte hade varit någon allvarlig skada.
Sedan 2006-02-28 så görs detta med självrisken och då ligger mätarställningen på 105291, dvs i princip samma som 2006-02-06.
Kan det ha varit så att det bara fanns en skada sedan en tid tillbaka som serviceverkstaden fixade så att företaget kunde byta in bilen (vilket dem gjort)? Behöver det verkligen ha varit en skada av allvariga sorti?
Aja.. ska ringde dem imorrn igen och fråga, har jag tur kanske jag får prata med någon annan och då ska jag försöka få fram varför detta åtgärdades lite bättre.. De sa ju bara till mig att de hade bytt dörr och skärm och att det inte hade varit någon allvarlig skada.
Länkarmar hör till hjulupphängningen och det är ovanligt att de byts. Vanligare med spindelleder, drivknutar etc. Dålig kvalitet på dem från fabrik, eller hade ägaren kört på något? Om jag har fattat fakturan rätt så har de bytt hela armaturen till dimljuset, inte bara glödlampan. Det tyder på en skada, vilket i sig inte är konstigt eftersom dimljusens placering gör dem känsliga. (stenskott, snöhögar, annat kan komma i vägen). Men i och med att dessa två saker skedde vid samma tillfälle, så undrar jag om bilen har råkat ut för något som skadade både länkarmar och dimljus. Typ kört på något eller kört ner i ett hål på en skadad grusväg eller vad som helst...Proxyon wrote:Varför är detta förvånande förresten?RolandM wrote:Bilen verkar bra servad.
Jag förvånas dock över att de har bytt länkarmar och dimljus. Ser att de har "släckt en 2:a" och det var nog dimljusen då (även fast man inte använder dimljus så måste de fungera enligt lag).
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Jag syftade på serviceverkstaden. Tycker du bör kolla upp mer vad det är för eventuell skada. Du har ju rätt att få reda på det om du ska köpa bilen.
Vet att min förra bil sålts vidare efter att de lagat den och den firman informerar om att bilarna kan vara krockade, står på deras hemsida.
Jag hade bett om att se en bild, så du kan bedömma det och ta ställning. Är ju en anledning att pruta på priset om man vill. Talade säljaren om att skadan hade lagats?
Vet att min förra bil sålts vidare efter att de lagat den och den firman informerar om att bilarna kan vara krockade, står på deras hemsida.
Jag hade bett om att se en bild, så du kan bedömma det och ta ställning. Är ju en anledning att pruta på priset om man vill. Talade säljaren om att skadan hade lagats?
Proxyon wrote:Förstår inte riktigt vad du menar? Den tekniker/mekaniker (det var ingen bilförsäljare, inte för att du har påstått det men 'i'm a little confused right now ) som sa att man kunde göra den stora servicen vid 12.000 mil efter att man bytt kamrem?A-K wrote:Och min erfarenhet av bilfirman ifråga som du snackat med är inte god. De lovade att hjälpa mig med att byta däck på den krockade bilen och sedan sa försäkringssnubben att vi skulle be dem bedömma vinterdäcken. Vilket min mamma som fixade allt med däcken bad dem göra, men det gjorde dem inte alls och detta var trots allt en försäkringsfråga. Så däcken fick tas till säljaren i Malmö o han bedömde dem, så att jag kunde få ngn ersättning.
Hänger inte riktigt med? Om du tänker på skadan som var skedd så var det ett serviceställe, dvs de som servat bilen i alla år (heller inte någon bilförsäljare!). Ska jag inte lita på hans ord menar du? Jag kanske ska be om att de skickar en bild trots allt så jag får ta ställning efter den?
spindelleden sitter ju fast i bärarmen gissa varför hela bärarmen byttes då??nu finns leden som lös del men det kom nyligen....RolandM wrote:Länkarmar hör till hjulupphängningen och det är ovanligt att de byts. Vanligare med spindelleder, drivknutar etc. Dålig kvalitet på dem från fabrik, eller hade ägaren kört på något? Om jag har fattat fakturan rätt så har de bytt hela armaturen till dimljuset, inte bara glödlampan. Det tyder på en skada, vilket i sig inte är konstigt eftersom dimljusens placering gör dem känsliga. (stenskott, snöhögar, annat kan komma i vägen). Men i och med att dessa två saker skedde vid samma tillfälle, så undrar jag om bilen har råkat ut för något som skadade både länkarmar och dimljus. Typ kört på något eller kört ner i ett hål på en skadad grusväg eller vad som helst...Proxyon wrote:Varför är detta förvånande förresten?RolandM wrote:Bilen verkar bra servad.
Jag förvånas dock över att de har bytt länkarmar och dimljus. Ser att de har "släckt en 2:a" och det var nog dimljusen då (även fast man inte använder dimljus så måste de fungera enligt lag).
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jo, men enligt faxet så byttes den undre länkarmen på vänster sida och i paketet ingick även mutter och bärarm, det står inget om spindelled där. Borde det inte stå det?Tony wrote: spindelleden sitter ju fast i bärarmen gissa varför hela bärarmen byttes då??nu finns leden som lös del men det kom nyligen....
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
spindelleden är fastnitad i bärarmen så tekniskt sett är detta en del...RolandM wrote:Jo, men enligt faxet så byttes den undre länkarmen på vänster sida och i paketet ingick även mutter och bärarm, det står inget om spindelled där. Borde det inte stå det?Tony wrote: spindelleden sitter ju fast i bärarmen gissa varför hela bärarmen byttes då??nu finns leden som lös del men det kom nyligen....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jo, men då borde de skriva "bärarm med spindelled" eftersom de specificerade innehållet i länkarmspaketet. Vanliga konsumenter som ställer frågan "har de bytt spindelled? jag har läst det brukar vara fel på spindellederna" och får svaret "länkarmen är bytt och då ingick bärarmen", fattar nog ingenting. Det finns en pedagogisk poäng med att säga spindelled om den har bytts, särskilt eftersom spindelleder är ett kostsamt och alltför vanligt fel på många bilar - det brukar bli diskussion varje år om spindelleder när bilprovningens statistik kommer. Det är en stor fråga.Tony wrote: spindelleden är fastnitad i bärarmen så tekniskt sett är detta en del...
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04