Vilken fälgstorlek/däckdimension???
Moderator: Forumpolisen
Vilken fälgstorlek/däckdimension???
Har just införskaffat en Clio 1.4 -00 och funderar på att byta ut de tillhörande plåtfälgarna mot nåt lite mer klädsamt. Det jag nu funderar över är vilka fälgstorlekar samt dimensioner som är "lämpliga", jag vill inte att fälgarna ska se för stora ut men inte heller för små samt att de ska passa direkt i hjulhusen utan att ingrepp behöver göras. Vilken storlek bör jag satsa på, 16" eller 17"?. Sen undrar jag vilken dimension jag bör ha på däcket tilll fälgen? Det jag varit inne på hittils är 16x7" stora fälgar skodda med 195/45 sulor, verkar det vara en bra kombination eller ska jag satsa på 17"?
Självklart ska det vara så stort och fett som möjligt. Gå in här och kolla vilken dimension du kan ha.
http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm
http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm
http://www.oclbrorssons.se/cgi-bin/evow ... b_frameset testa den här sidan .funkade bra för mig när jag skulle välja lm..Man får en idé hur det kan tänkas se ut.finns flera bilar att välja mellan ..och ett antal fälgar
i denna tråd finns en bild på en cliosport med 17"
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4789
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4789
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Är hjulhusen exakta lika på en Clio sport och en 1.4 RT? Är Sporten sänkt redan från fabrik, varför jag undrar är därför att jag misstänker att det kommer att se skumt ut på en 1.4 med 17 tummare och den "höga" markfrigången, eller har jag fel??
mange wrote:i denna tråd finns en bild på en cliosport med 17"
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4789
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Clio sporten är sänkt från fabrik. Vet inte exakt hur mycket. Min mormor har en clio 1.2, ställde den och sporten bredvid varandra och det var en ganska stor skillnad på nivån.
Nu när jag satt på nya 17" på sporten så tycker jag att den blev för hög. Den ska ner ca 25 mm för att se bra ut. Så om jag sätter mina 17" på min mormors 1.2 så kommer den se ut som en jeep. En sänkning rekomenderas starkt.
Sen har jag själv 205/40-17 på däcken. Hade 195/50-15 på orginal fälg. Så då blir nog 205/45 bra på 16".
Nu när jag satt på nya 17" på sporten så tycker jag att den blev för hög. Den ska ner ca 25 mm för att se bra ut. Så om jag sätter mina 17" på min mormors 1.2 så kommer den se ut som en jeep. En sänkning rekomenderas starkt.
Sen har jag själv 205/40-17 på däcken. Hade 195/50-15 på orginal fälg. Så då blir nog 205/45 bra på 16".
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
hjulhusen är lika stora och en vanlig är som jolle säger högre än sporten.jakgun02 wrote:Är hjulhusen exakta lika på en Clio sport och en 1.4 RT? Är Sporten sänkt redan från fabrik, varför jag undrar är därför att jag misstänker att det kommer att se skumt ut på en 1.4 med 17 tummare och den "höga" markfrigången, eller har jag fel??
Jag tror att vad du än sätter på för alufälgar så blir bilen mycket snyggare med en sänkning.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Nån som har nån bild med 16 tummare monterade och var kan man få tag på en lämplig sänkningssats (ge gärna exempel) samt vad går det på ungefär? Sitter nu och funderar på 16 tummare och däcksdimensionen som är så lika som möjligt original (för att förhindra att bilen höjs för mycket) är 195/40 16 tum, vad tror ni om den dimensionen?mange wrote:hjulhusen är lika stora och en vanlig är som jolle säger högre än sporten.jakgun02 wrote:Är hjulhusen exakta lika på en Clio sport och en 1.4 RT? Är Sporten sänkt redan från fabrik, varför jag undrar är därför att jag misstänker att det kommer att se skumt ut på en 1.4 med 17 tummare och den "höga" markfrigången, eller har jag fel??
Jag tror att vad du än sätter på för alufälgar så blir bilen mycket snyggare med en sänkning.
Last edited by jakgun02 on 09 May 2006, 12:38, edited 1 time in total.
Ska sänka min bil. men har inte börjat leta sänkningssatser än. vet däremot att för ca 2 år sedan gick de på runt 2000kr
här har du en med 16" även det en cliosport
här har du en med 16" även det en cliosport
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Blir 205:or inte för brett så att de sticker ut ut hjulhusen. Vill helst undvika problem med bilbesiktningen och konstapel klang.Jolle_Pborn wrote:Clio sporten är sänkt från fabrik. Vet inte exakt hur mycket. Min mormor har en clio 1.2, ställde den och sporten bredvid varandra och det var en ganska stor skillnad på nivån.
Nu när jag satt på nya 17" på sporten så tycker jag att den blev för hög. Den ska ner ca 25 mm för att se bra ut. Så om jag sätter mina 17" på min mormors 1.2 så kommer den se ut som en jeep. En sänkning rekomenderas starkt.
Sen har jag själv 205/40-17 på däcken. Hade 195/50-15 på orginal fälg. Så då blir nog 205/45 bra på 16".
klart de ska vara 17" . hur mycket det sticker ut beror på Fälgens ET. så med rätt ET så blir det bra med 205 däck på 7 " bred fälg.
Vad du ska ha för ET vet jag inte men det borde vara samma som sporten och där kan man kan ha 7X17 ET 35 utan problem (har för mig att 43 är original). (lägre ET = däcket kommer längre ut i skärmkanten)
Men den lokala däcknissen har säkerligen koll på vad som passar.
Vad du ska ha för ET vet jag inte men det borde vara samma som sporten och där kan man kan ha 7X17 ET 35 utan problem (har för mig att 43 är original). (lägre ET = däcket kommer längre ut i skärmkanten)
Men den lokala däcknissen har säkerligen koll på vad som passar.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Jag skulle ta och satsa på Cobra fjädrar de finns på www.realcar.se Klicka dig vidare: Renault/Clio/Sänkningssatser. Där finns många olika varianter beroende på hur mycket du vill ha ner den.
Cobra sänker: 40/30 - 60/40 - 60/50 mm. Kostar ca 1600kr
Finns även H&R hos bilmodecenter.se
H&R sänker: 30/30 mm. Kostar 2300kr
På forza.se hittade jag JAMEX.
JAMEX sänker: 35/35 - 60/40 - 60/60 pris på förfrågan
På oclbrorssons.se finns eibach
Eibach sänker 30/30 kostar 2000kr
Som du ser är det en djungel av fjädrar. Själv funderar jag på cobra som sagt. Tycker de är prisvärda. Eller kan man köpa H&R som är lite mer kända men kostar då mer.
Och vad menas med 40/30? Jo 40=sänkning fram och 30=sänkning bak.
Cobra sänker: 40/30 - 60/40 - 60/50 mm. Kostar ca 1600kr
Finns även H&R hos bilmodecenter.se
H&R sänker: 30/30 mm. Kostar 2300kr
På forza.se hittade jag JAMEX.
JAMEX sänker: 35/35 - 60/40 - 60/60 pris på förfrågan
På oclbrorssons.se finns eibach
Eibach sänker 30/30 kostar 2000kr
Som du ser är det en djungel av fjädrar. Själv funderar jag på cobra som sagt. Tycker de är prisvärda. Eller kan man köpa H&R som är lite mer kända men kostar då mer.
Och vad menas med 40/30? Jo 40=sänkning fram och 30=sänkning bak.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Nu har jag ju iofs inte kört någon Clio med 17"-19" hjul...
Jag är rädd att ni förstör Clions roliga egenskaper med stora tunga jättehjul med all massa i ytterkant.
Det ser väl iofs moderiktigt häftigt ut med stora hjul, men...
Är man ute efter en bil som är trevlig, rapp och snabb att köra är antagligen 15" en bra kompromiss. Ska man åka bana eller slalom så är ju dessutom 15" R-däck lättare att få tag i till bra pris.
Förra året åkte jag gatdäcksklasserna i Lazzats RS-Challenge och KAK's slalomcup. Clion rullar på original 16" med 205/45x16 till vardags och 15" plåtfälgar med 195/50x15 mellan konerna. Klar skillnad till 15"-arnas fördel. Bilen känns klart livligare och mer lätthanterlig med dessa.
Bara en liten synpunkt om man tänker använda bilen som körmaskin hellre än glassätarbil...
Jag är rädd att ni förstör Clions roliga egenskaper med stora tunga jättehjul med all massa i ytterkant.
Det ser väl iofs moderiktigt häftigt ut med stora hjul, men...
Är man ute efter en bil som är trevlig, rapp och snabb att köra är antagligen 15" en bra kompromiss. Ska man åka bana eller slalom så är ju dessutom 15" R-däck lättare att få tag i till bra pris.
Förra året åkte jag gatdäcksklasserna i Lazzats RS-Challenge och KAK's slalomcup. Clion rullar på original 16" med 205/45x16 till vardags och 15" plåtfälgar med 195/50x15 mellan konerna. Klar skillnad till 15"-arnas fördel. Bilen känns klart livligare och mer lätthanterlig med dessa.
Bara en liten synpunkt om man tänker använda bilen som körmaskin hellre än glassätarbil...