Renault 5 GTS -87 Tändproblem
Moderator: Forumpolisen
Renault 5 GTS -87 Tändproblem
Tja !
Tänkte höra om det finns någon elkunnig människa här =)
Bilen startar alltid när den är kall utan problem. Men när den är varm och man håller jämn gas stillastående ca 2500varm så poffar den lite då och då.. man hör det svagt...
Sen är det grymt låg tomgång på den. Och poffar den tll då dör den... sen då när den är varm kan man stå och gnugga konstant säker 30sek innan den segar sig igång och då kommer ett stort svartmoln ! Detta antar ja beror på att den får soppa men den tänder liksom inte ??!
ja ska felsöka imorgon men det skulle vara bra om man fick en liten hont om någe... Det är nya tändstift,kablar,rotor,lock och injusterade ventiler.
nån som har någon bra förklaring ?
tacksam för svar
mvh robin gillström
Tänkte höra om det finns någon elkunnig människa här =)
Bilen startar alltid när den är kall utan problem. Men när den är varm och man håller jämn gas stillastående ca 2500varm så poffar den lite då och då.. man hör det svagt...
Sen är det grymt låg tomgång på den. Och poffar den tll då dör den... sen då när den är varm kan man stå och gnugga konstant säker 30sek innan den segar sig igång och då kommer ett stort svartmoln ! Detta antar ja beror på att den får soppa men den tänder liksom inte ??!
ja ska felsöka imorgon men det skulle vara bra om man fick en liten hont om någe... Det är nya tändstift,kablar,rotor,lock och injusterade ventiler.
nån som har någon bra förklaring ?
tacksam för svar
mvh robin gillström
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Om det är en förknasaremod. så orsakar läckage i membranventilerna till pulsairsystemet avgaspuffar vid gassläpp.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tycker det låter som automatchocken
Marcus Sjösten Göteborg
FörutMblå Clio 16V-91 Nu Volvo 960 Svart metallic
Medlem 1539
http://www.garaget.org/?car=29997
FörutMblå Clio 16V-91 Nu Volvo 960 Svart metallic
Medlem 1539
http://www.garaget.org/?car=29997
Hello !
Det är förknasar modell med manuell choke ! Jag har kollat på bilen nu idag och gjort komprov kolla alla vakumslangar och gjortrent tändlägesgivare och andra kontakter. Gjorde detta och höjde tomgången till 900/1000 varv/min istället för 300v/min
1 och 4 stift var sotiga och dom två inre är rättfärg. Munstyckena ser man uppifrån och dessa gjorde ja ren (körde stiftpinne i dom)
Bilen fungerar bättre nu men har ändå ibland en tendens till att falla på motorvarvet lite då och då.. men nu inte tillräckligt så att den dör...
Fungerar det så här kan ja leva med det.
Det är förknasar modell med manuell choke ! Jag har kollat på bilen nu idag och gjort komprov kolla alla vakumslangar och gjortrent tändlägesgivare och andra kontakter. Gjorde detta och höjde tomgången till 900/1000 varv/min istället för 300v/min
1 och 4 stift var sotiga och dom två inre är rättfärg. Munstyckena ser man uppifrån och dessa gjorde ja ren (körde stiftpinne i dom)
Bilen fungerar bättre nu men har ändå ibland en tendens till att falla på motorvarvet lite då och då.. men nu inte tillräckligt så att den dör...
Fungerar det så här kan ja leva med det.
Detta är alltså normalt vid ca 20 000 mil kan man säga =)Dennis wrote:Om det är en förknasaremod. så orsakar läckage i membranventilerna till pulsairsystemet avgaspuffar vid gassläpp.
För den tappar juh varv på tomgången på grund utav dessa "poffar" ??!
Du kollar funktionen på membranventilerna genom att ta bort gummislangarna på dessa då motorn är i gång och sätta för tummen i inloppet på ventil 1 sedan ventil 2 då skall tummen sugas fast, den funkar som en slags backventil.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Har du kollat med autofrance? www.autofrance.se
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Tackar! Men det verkar inte funka för renault...mange wrote:Har du kollat med autofrance? www.autofrance.se
VA?! Och faktiskt prata med folk!?! Kommer knappt ihåg hur man gör...mange wrote:hemsidan är under konstruktion men du kan ju prova att ringa du vet som man gjorde förr i tiden
Försökte tidigare, men de har lite lustiga arbetstider så jag får tålmodigt vänta tills måndag... Om nu inte detta skulle funka, har du några andra ess i rockarmen?
Tack för hjälpen mange!
sw3ng wrote:VA?! Och faktiskt prata med folk!?! Kommer knappt ihåg hur man gör...mange wrote:hemsidan är under konstruktion men du kan ju prova att ringa du vet som man gjorde förr i tiden
Försökte tidigare, men de har lite lustiga arbetstider så jag får tålmodigt vänta tills måndag... Om nu inte detta skulle funka, har du några andra ess i rockarmen?
Tack för hjälpen mange!
Magnus Janard - Segeltorp #561