Spolarvätskan läcker...men varifrån? *fixat*
Moderator: Forumpolisen
Spolarvätskan läcker...men varifrån? *fixat*
I min Megane -02 lyser kontrollampan för spolarvätska + Serv. Vid påfyllning av båda behållarna slocknar dom....men vätskan läcker ut snabbt. Läckaget verkar ha sitt ursprung från den vänstra behållaren (närmast kupén). Men det droppar från högra framkanten; någonstans i området framför hjulet och bakom strålkastarna. Sitter det en behållare där? Det bör ju gå en slang från behållaren i det området. Hur hittar jag den?
Löst! Höger strålkastarmunstycke hade gått sönder i anslutningen. Köpte ett nytt munstycke på Volvo (86:-) och bytte genom att plocka bort stråkastarinsatsen. Två skruvar och lite plast skulle bort.
Löst! Höger strålkastarmunstycke hade gått sönder i anslutningen. Köpte ett nytt munstycke på Volvo (86:-) och bytte genom att plocka bort stråkastarinsatsen. Två skruvar och lite plast skulle bort.
Last edited by Aquila on 22 Nov 2006, 15:36, edited 1 time in total.
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Där brukar sitta ett litet rör in i motorrummet som du fyller på spolarvätskan i.
Ibland glider detta snett och då skvälper spolarvätskan ut ur "huvudtanken" som sitter inne bakom skärmen.
Då kan det droppa spolarvätska ner mot hjulet.
Alternativt är att din tank är itufrusen om du bara fyllt på med vatten.
--
Fyll på spolarvätska o se om det rinner ut om bilen är stillastående.
(ta det försiktigt så du inte spiller, det försvårarar felsökningen).
Rinner det när du fyller på så är det hål i eller vid tanken.
Spolarpumpen brukar bara vara istucken med plastflikar ner i tanken,
och ibland så håller inte detta tätt.. kan ju också vara ett felscenario...
Läcker det bara vid körning så kan det vara läckage runt pumpen / påfyllningsröret.
Sen kan det ju vara hål i slangar eller någon slangkoppling som är dålig.
Ligger läckan i slangarna under vätskenivån så blir det självfall och det rinner i princip rakt ut.
det är vad jag kunde komma att tänka på.
Lycka till
/F
Ibland glider detta snett och då skvälper spolarvätskan ut ur "huvudtanken" som sitter inne bakom skärmen.
Då kan det droppa spolarvätska ner mot hjulet.
Alternativt är att din tank är itufrusen om du bara fyllt på med vatten.
--
Fyll på spolarvätska o se om det rinner ut om bilen är stillastående.
(ta det försiktigt så du inte spiller, det försvårarar felsökningen).
Rinner det när du fyller på så är det hål i eller vid tanken.
Spolarpumpen brukar bara vara istucken med plastflikar ner i tanken,
och ibland så håller inte detta tätt.. kan ju också vara ett felscenario...
Läcker det bara vid körning så kan det vara läckage runt pumpen / påfyllningsröret.
Sen kan det ju vara hål i slangar eller någon slangkoppling som är dålig.
Ligger läckan i slangarna under vätskenivån så blir det självfall och det rinner i princip rakt ut.
det är vad jag kunde komma att tänka på.
Lycka till
/F
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tack för tipsen! Huvudbehållaren läcker inte - nivån i den är konstant. Jag testade att fylla på i vänstra behållaren och då rinner det framme vid höger strålkastare. Så det visade sig vara slangkopplingen till höger strålkastarmunstycke som har lossnat.
Det blir väl att montera ner stötfångaren för det är rackarns trångt där
/Kent
Det blir väl att montera ner stötfångaren för det är rackarns trångt där
/Kent
figgesoft wrote:förutom backventiler så finns det väl en ventil som endas öppnas vid tryck, såsom en cyckelventil. borde man inte kunna sätta denna på slangen till spolarmunstyckena`? så slipper du riva ner halva fronten?
För att komma åt Strålkastarmunstycket måste du ta bort stötfångaren.. lossa innerskärmen på den sida det läcker. Ta bort M6 skruven som är skruvad i hörnet på kofångaren underifrån.. lossa Mitten skruven på kofångaren torx30. och "slit" loss så den hänger .. inte så mycket att skruva.. annars hoppar du över att fylla vänstra behållaren som bara går till lysspolningen...(som inte fungerar någe bra ändå)
Re: Spolarvätskan läcker...men varifrån?
I höstas hade jag problem med att spolarvätskan försvann snabbt, man såg en liten pöl vid hjulet på förarsidan. Jag tänkte att det får jag leva med, sen helt plötaligt sluta den läcka. Kanske e liknande fenomen...Aquila wrote:I min Megane -02 lyser kontrollampan för spolarvätska + Serv. Vid påfyllning av båda behållarna slocknar dom....men vätskan läcker ut snabbt. Läckaget verkar ha sitt ursprung från den vänstra behållaren (närmast kupén). Men det droppar från högra framkanten; någonstans i området framför hjulet och bakom strålkastarna. Sitter det en behållare där? Det bör ju gå en slang från behållaren i det området. Hur hittar jag den?
den där jä**a givaren som mäter nivån måste sitta högt upp i behållaren för jetstrålen och så ryms det väldigt lite vätska iden har en megane 01 spolar 5-6 ggr och bromsar lite tvärt så blinkar serv+spol har dock inget läkars i behållare slangar ännu .fast iofs så verkar det kanske läka från munstyckerna på jetten