Ryckig gång, samt varningslampa för avgaskontroll

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
roding
Posts: 11
Joined: 05 May 2006, 18:17
Location: Örnsköldsvik

Ryckig gång, samt varningslampa för avgaskontroll

Post by roding »

Hej! jag har en 01:as renault mégane.Var ute nu idag och körde och kände att nu när värmen kommer att det kanske skulle vara skönt med lite ac-kyla :D .Så jag slog på den medans jag körde i en uppförbacke .plötsligt börjarde bilen tappa kraft och gå ojämt , så jag svängde in på en parkering ,stängde av ac:n .Men bilen gick väldigt ryckit på tomgången ."skakar inne i bilen" .Jag trodde först att det kanske är dags att byta tändsstift .slängde i dom nya men utan förbättring.Kanske det är nått med insprutningen då ,funderade jag. Så jag köpte en injection cleaner :? .Tankade upp bilen och var på väg hem när plötsligt varningslampan för avgaskontroll tändes "ser ut som en motor ikon ,Byta bränslefilter kanske skulle vara en idé .eller kanske det är katalysatorn? lambdasensorn? ..

Vore tacksam för svar om någon har varit med om något liknande.eller har någon lösning som inte omfattar massa dyra reparationer på Bilbolaget .Tack för ett kanonbra forum
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Kanske MAP-sensor eller tändspole?
Peter Nilsson
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450
roding
Posts: 11
Joined: 05 May 2006, 18:17
Location: Örnsköldsvik

Post by roding »

provade att koppla ifrån tändspolarna en i taget och starta bilen men den gick ännu sämre då .knappt att den orkade gå på tomgången..
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

roding wrote:provade att koppla ifrån tändspolarna en i taget och starta bilen men den gick ännu sämre då .knappt att den orkade gå på tomgången..
brukar vara en tändspole som gått när bilen skakar, går ojämnt och tappar kraft. Då måste du prova byta ut med en ny. Alt åka till någon verkstad och läsa av felkoderna. Tändspolarna kostar 400-500 på Autofrance skulle jag tro.
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Re: Ryckig gång, samt varningslampa för avgaskontroll

Post by A-K »

När jag fick de symtomen så var det tändstiften som fick bytas, hade tydligen kommit fukt in då de motortvättat bilen innan leverans.
Bilen gick bra o sen stannade jag för o hämta upp en person o när jag skulle köra så blinka avgaskontrolllampan och bilen hoppade fram.

Senhade jag även att bilen ej svarade på gas o tomgången var hoppig. Då bytte de tryckgivare till inloppsluft och sedan gången efter fick de programmera om styrenheten.
roding wrote:Hej! jag har en 01:as renault mégane.Var ute nu idag och körde och kände att nu när värmen kommer att det kanske skulle vara skönt med lite ac-kyla :D .Så jag slog på den medans jag körde i en uppförbacke .plötsligt börjarde bilen tappa kraft och gå ojämt , så jag svängde in på en parkering ,stängde av ac:n .Men bilen gick väldigt ryckit på tomgången ."skakar inne i bilen" .Jag trodde först att det kanske är dags att byta tändsstift .slängde i dom nya men utan förbättring.Kanske det är nått med insprutningen då ,funderade jag. Så jag köpte en injection cleaner :? .Tankade upp bilen och var på väg hem när plötsligt varningslampan för avgaskontroll tändes "ser ut som en motor ikon ,Byta bränslefilter kanske skulle vara en idé .eller kanske det är katalysatorn? lambdasensorn? ..

Vore tacksam för svar om någon har varit med om något liknande.eller har någon lösning som inte omfattar massa dyra reparationer på Bilbolaget .Tack för ett kanonbra forum
roding
Posts: 11
Joined: 05 May 2006, 18:17
Location: Örnsköldsvik

Post by roding »

bytte ut alla fyra tändstift och det var rost på två av dom
Kristoffer_201
Posts: 26
Joined: 08 Aug 2005, 20:41
Location: Lindesberg

Post by Kristoffer_201 »

Kanske någon tändkabel som är på väg att ge sig?
Kollat fördelarlock och rotor?
roding
Posts: 11
Joined: 05 May 2006, 18:17
Location: Örnsköldsvik

Post by roding »

Kristoffer_201 wrote:Kanske någon tändkabel som är på väg att ge sig?
Kollat fördelarlock och rotor?
det är så kallade pennspolar .styrs av elektroniska impulser så ingen fördelare med rotor på denna bil ..måtte dock upp alla "penn" tändspolar alla utom en mätte runt 10kohm en mätte bara runt 6-7kohm .spolarna är av märket sagem .Det tändstift som var kopplad till spolen med 6-7 kohm var precis som det inte tände så speciellt bra ,"fuktigt"av bensin" och ingen nån "brunliknande" yta :) på stiftet. dom andra stiften "ska säga att samtliga tändstift är nyköpta" var det en vitliknande yta på elektroderna.
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

Thomas A wrote:
roding wrote:provade att koppla ifrån tändspolarna en i taget och starta bilen men den gick ännu sämre då .knappt att den orkade gå på tomgången..
brukar vara en tändspole som gått när bilen skakar, går ojämnt och tappar kraft. Då måste du prova byta ut med en ny. Alt åka till någon verkstad och läsa av felkoderna. Tändspolarna kostar 400-500 på Autofrance skulle jag tro.
Brukar, på min var det tändstiften som troligen blivit fuktiga när den fick dem symtomen.
roding
Posts: 11
Joined: 05 May 2006, 18:17
Location: Örnsköldsvik

tändspole

Post by roding »

det är en tändsple som är kass ..blir till att byta ,om inte alla fyra. Läste nått om kvallan på tidigare sagem spolar att dom var dålig kvalla på
roding
Posts: 11
Joined: 05 May 2006, 18:17
Location: Örnsköldsvik

tändspole bytt

Post by roding »

nu har jag varit in på volvo idag och bytte ut ena spolen.där konstaterade dom att det var fel på bara en .men vad vet man, snart så pajjar en till .rycker till ibilen ibland ändå när man kör iväg efter att stått vid tex en korsning. kostade inte en krona pga maskinskade garanti. Bilen har gått 7500mil
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Varför säger nästan alla renaultägare att de varit hos volvo???volvo lagar volvo.
Det finns även en gul dekår på dessa verkstäder det är RENAULT's servicedel där Renault servas o lagas av speciella renaultservicetekniker.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply