Tävla i ljud någon?

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
clioludde

Tävla i ljud någon?

Post by clioludde »

Tjena

Är jag den ända idioten som tävlar i db bland forumläsarna? :D
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Hehe, ja en idiot är nog det rätta ordet :wink: Nej men köper man en renault så är det inte det första man tänker på är ljudtävlingar.
Finns säket bättre(större) bilar att bygga i?
Jag köpte min clio sport för att den var som att köra en gokart, alltså mycket körglädje! Ska jag slänga i mängder med multimedia så försvinner mycket av den körglädjen jag köpte bilen för. Många här på forumet statsar mer på väghållningen. Fast en liten baslåda och ett steg kan man slänga i, men inte för mycket prylar.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
clioludde

Post by clioludde »

clio är en perfekt db bil med tanke på att den är så tät och lagom stor kupé. men klart, satsar man på väghållning o körglädjen tex i en cliosport så är det onödiga kilon!
Clio_fidde

Post by Clio_fidde »

Jag förstår inte meningen med att tävla i ljud.. bara höra det där "dööööööörn" ljudet å sen e det klart.. :?
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
clioludde

Post by clioludde »

:D
Barbapappa

Post by Barbapappa »

Clio_fidde wrote:Jag förstår inte meningen med att tävla i ljud.. bara höra det där "dööööööörn" ljudet å sen e det klart.. :?
Öpöpöpöp! :shock: Här får vi reda ut ett och annat. :wink:

Det finns ju olika 'grenar' inom billjudstävlandet, det som du tänkte på är låter typsikt som db-dragracing (oljudsdelen :wink: ), det är detta som Ludde tävlar i. :wink:

Sen finns det ju välljudsdelen också, där är det lite annorlunda. Där är det så klar och ren ljudåtergivning som möjligt som gäller. Det går väl i korthet ut på att när man sitter i bilen så är instrumentbrädan 'scenen'. Sen kör man en tävlingskskiva och domarna går genom ett protokoll på ungefär hur många punkter som helst på. På den där tråkiga skivan finns det väldigt många spår och där finns allt från musiklåtar till rena sinusfrekvenser, just musiklåtarna tycker jag är intressanta, i 'boken' till skivan står det vad man ska lyssna efter och hur det ska låta. Även här ingår ett spela högt moment efter att domarna har gjort sitt.

Det som är lite tråkigt är väl att den sista delen alltså 'spela fint' döms av domare, och varje sådan har sin egen smak när det gäller ljud. Det kan ibland vara problematiskt att blidka alla. :wink: På db-drag så är det ju bara en mätare man spelar för.

Har väl tävlat i db-drag nån gång för många år sedan och även varit medlem i team som har vunnit em-titlar mm i denna cirkusen, men jag ledsnade på detta till slut.
Clio_fidde

Post by Clio_fidde »

Hehehe okej. :mrgreen:
Jo men det kan jag väl ändå tänka kan vara trevligt. men db-drag.. usch!
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Post Reply