Mégane II -03 Byte av stereo+högtalare
Moderator: Forumpolisen
Mégane II -03 Byte av stereo+högtalare
Har idag den trista "standardutrustingen" och vill få ut lite mer av det jag lyssnar på. Är totalt novis vad gäller sånt här och behöver råd/tips & idéer.
Vill som sagt byta ut både stereon och högtalarna i fram- och bakdörrarna och har några frågor:
- Vilka mått har orginalhålen i fram respektive bakdörrarna? Är det 6,5" fram och 4" bak? Hur kan man på ett lätt se detta? Kollade på http://www.brl.se i listan "Vilka högtalare passar min bil" och de skriver bara om Mégane 96-99
- Är det mer eller mindre "bara" till att lossa på nuvarande stereon och sätta in den andra? Blir det inte fula hål och mellanrum?
- Är det något speciellt man skall tänka på?
Det var väl allt som jag kan komma på... Du som läser detta kanske ser att jag glömt något viktigt hojta då gärna till.
Har idag som rubriken avslöjar en Mégane II -03
Tack på förhand //Robban
Vill som sagt byta ut både stereon och högtalarna i fram- och bakdörrarna och har några frågor:
- Vilka mått har orginalhålen i fram respektive bakdörrarna? Är det 6,5" fram och 4" bak? Hur kan man på ett lätt se detta? Kollade på http://www.brl.se i listan "Vilka högtalare passar min bil" och de skriver bara om Mégane 96-99
- Är det mer eller mindre "bara" till att lossa på nuvarande stereon och sätta in den andra? Blir det inte fula hål och mellanrum?
Det var väl allt som jag kan komma på... Du som läser detta kanske ser att jag glömt något viktigt hojta då gärna till.
Tack på förhand //Robban
Mégane II 1,6
Re: Mégane II -03 Byte av stereo+högtalare
Enklast att kolla hur stora högtalare du har, Mät dom 1 tum =2,54cm dvs 4" högtalare är då ca 10cm , 5,25" blir runt 13cm och 6,5" blir ca 16,5,gallren sitter nog bara dittrycktarohe41 wrote:Har idag den trista "standardutrustingen" och vill få ut lite mer av det jag lyssnar på. Är totalt novis vad gäller sånt här och behöver råd/tips & idéer.
Tack på förhand //Robban
Gör så på min Laguna så det är väl snarlikt på din bil,det man måste kolla åxå är om själva magneten passar i dörren om det är dåligt med plats från början..
Kollade på min LagunaII i framdörren där sitter 4" i PLAST dvs högtalaren är gjord av det, antagligen pga att det finns igen som håller varken högtalaren lr dörrhandtaget fast i plåten i dörren ,för jag tycker en plasthögtalare är väl höjden av lättning.... dom väger typ 10g.
Angående stereon vet faktiskt inte hur det ser ut på din men jag har en stereo som har orginalstorlek,så för mig är det bara byta till en annan,
men eftersom den sitter bakom en lucka och har rattfjärr och display
så kan man inte välja vilke märke som helst, verkar som pioneer klarar display och rattfjärr,finns andra som klarar rattfjärr enbart,står mer skrivet i andra inlägg
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen