temp problem scenic

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
caysie
Posts: 35
Joined: 31 Dec 2005, 17:13

temp problem scenic

Post by caysie »

Har lite funderingar om min Scenic 1.6 -97

Min tempmätare vandrar långsamt mellan de lägre delarna
av skalan. Den kan stå still ganska länge för att plötsligt
sjunka till första strecket. Efter ett tag vandrar den långsamt
upp igen. Den går aldig över halva skalan.
På tomgång står den stilla, därför tror jag inte att det är
något elfel.

En sak till som är noterad är att expansionskärlet ser skitigt
och geggigt ut. Men det är inte olja !! Vad det är vet jag inte
men det verkar inte normalt.
Spolade rent och böt kylarvätska, "orginal" vätskan var helt
svart och har säkert varit i sedan bilen lämnade Frankrike.

Skulle gissa direkt att topp-packningen är paj om det inte vore
för att bilen varit så här i minst de 400mil jag kört sedan jag
blev ägare till den. Den går hur bra som helst, kompressionen
är jämn och fin i alla cylindrar......

Termostaten har jag provat att byta, men det blir ingen skillnad.

Vad göra ?
Åka och vara glad ?
Eller ska jag byta topp-packning i förebyggande syfte ?
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Smutsen har nog spolats loss efter du bytt vätska.När det är slarvat med kylvätskebyte så kan man få skölja några ggr. innan det blir bra.
Att tempen svajjar kan bero på att du inte fått ur luften.Lufta kylaren, termostathuset och värmepaketet.För att kolla om du har ett litet läckage i toppackningen så mäter man HC halten i kylvätskebehållaren med avgasmätaren.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
caysie
Posts: 35
Joined: 31 Dec 2005, 17:13

Post by caysie »

Smutsen och tempsvajet var lika innan jag bytte kylarvätskan, så
luft i sytemet borde det inte heller vara.

Man får nog mäta om det finns HC i expansionskärlet som du föreslår.

Eller helt enkelt byta packning för att vara 100%
User avatar
caysie
Posts: 35
Joined: 31 Dec 2005, 17:13

Så kan det gå.....

Post by caysie »

Tänkte bara berätta vad som händer om man inte lagar i tid.....

Var ute på en 50mil bort 50mil hem resa igår (logiskt eller va..)

Efter en 10 mils "vanlig" resa med ovan nämda symptom, så
blev det plötsligt kallt i kupen, bara kall luft och ca -3 ute.
Efter ett tags åkande blev det ganska kyligt, och man undrade
naturligtvis vad som var på gång. En normal reaktion borde vara
att åka hem igen eller ställa bilen och ta sig hem på annat vis.
Men resan var nödvändig, familjens nya medlem en Golden retriver
skulle hämtas idag. Sådant skjuts inte upp hur som helst tyckte min
dotter som naturligtvis inte skulle behöva reda ut vad som händer med
bilen. Hur som helst, efter ett tags frysande och huttrande och många mera
mil hemifrån så börjar tempmätaren svänga betydligt mera och
fortare än tidigare. Dessutom började den gå mycket högre än förr.
Detta går aldrig vägen, insåg man snabbt och letade upp en mack,
som bara har korv och kaffe och i bästa fall ett "mini" sortiment av
div. saker till bilar. Nu lät bilen som en diesel på tomgång, lyckades
lufta tillräckligt för att få tillbaka värmen med hjälp av lite lånade
verktyg. Det gick att köra de 100milen, men väl hemma så svämmade
expansionskärlet över rejält...... vilken tur iallafall ,hemma !!!

Undrar om det räcker med ny packning efter den resan ?
Eller är det vanligt med sprickor i denna motor ?

kan tillägga att det inte kommer vatten i oljan, utan "bara"
förbrännings gaser i kylvätskan, och nu syns det.....
User avatar
caysie
Posts: 35
Joined: 31 Dec 2005, 17:13

Nä nu j..... !!

Post by caysie »

En sån skithög !! Började med topp packings bytet idag.....
Och vad hittar man ? En spricka i grenröret, suck bara att ta bort det
också då, med då.... Vad händer då, jo en pinnbult går AV. Jag blir så less.

-Smårostig Scenic med def. motor och delar utspridda runt om bortskänkes,
till sann bilvän........

Nä, så drastiskt ska det nog inte bli, men otur kan man ju ha ibland :wink:

Tur att jag gillar Scenicen så mycket på andra vis, vi blir nog kompisar
snart igen !
User avatar
caysie
Posts: 35
Joined: 31 Dec 2005, 17:13

Post by caysie »

Behöver verkligen hjälp nu !!!
Nya problem !!

Har plockat ihop motorn med ny topp packning, men temp
mätaren vandrar lite endå. Fast den går inte lika högt utan håller sig
i de nedre regionerna. Ett annat konstigt fel, som är kvar är att
den inte går på alla cylindrar !!??

Såg inget konstigt när toppen var avplockad, inga synliga sprickor
eller skador. Packningen visade tecken på läckage mellan
4cyl och en vattenkanal (längst bak på svänghjulssidan).

Kom fram till att det är ettans cylinder som inte går, det blir ingen skillnad
om jag kopplar bort bränsle insprutningen på den cylindern.

-Har provat att byta tändkabel mellan 1an och 2an, ingen skillnad.
-Har bytt plats på tändspolarna, ingen skillnad.
-Har bytt plats på bränsle spridaren, ingen skillnad.
-Har bytt tänstift med en fungerande cylinder.
-Inget luftläckage, provad med propan runt insuget.
-Lambda regleringen fungerar....... har mätt och det är OK.
-Har kollat kopressionen, ser bra ut ca12kg i alla cylindrar
och trycket ökar snabbt och fint, lika i alla ink. 1ans problem
cylinder.

Det är bara på tomgång, höjer jag varvet, då går den på alla
cylindrar och går bra att köra.

Vad ska jag göra ??? Byta topp ? Byta motor ? Skrota eländet ?
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Du hade visserligen kollat insugningläckor men det låter lite bekant.. fick en vaccumläcka på en oanvänd pluggad nippel på insugningsröret en gång. Den släppte in tjyvluft till en enda cylinder som fick magrare blandning än de andra och misstände på tomgång..
User avatar
caysie
Posts: 35
Joined: 31 Dec 2005, 17:13

Post by caysie »

Har provat igen med propan runt insugsgrenröret, men inget resultat.

Kan bara tänka mej, att toppen eller blocket har en liten spricka
någonstans. Motorn går bra tills den blir varm, lambda regleringen
kommer igång innan den är så varm att den börjar missa på 1an.
Avgas grenröret är också tätt och fint, annars kan ett läckage "lura"
lambdasonden om syre får komma in där.
Därför tror jag på en spricka (eller ev. skev topp).

Så frågan är, ska jag investera i en topp och plocka på den ?

Eller köpa en motor på skroten ?

Visst det låter kanske "sjukt" att byta hela motorn, men om jag nu
köper en topp, en till packningssats och skruvar en hel dag. Tänk om
felet finns i blocket ? Då orkar jag bara inte mer........
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Hur verkar kompressionen när den är varm? Jag tycker det funkar rätt bra att handvrida med hylsa och spärrskaft på vevaxelbulten och kolla hur länge det tar innan trycket pyser ut.... säger mig mer än svårtolkat komp-prov, arvegods från sportflygning då man hängde på propellern för att kolla kompet på gamla slitna Lycoming och Continental... :P Det var tider det :D
Men desarmera tändningen först genom att ta ur nyckeln och ryck lite tändkablar för säkerhets skull :o
En vaccumläcka i bromsservot eller något annat vaccum-slang-skatbo borde väl kunna passera propantestet utan indikation?
User avatar
caysie
Posts: 35
Joined: 31 Dec 2005, 17:13

Post by caysie »

Har kollat kompet just när den är varm och krånglar.

Kan prova som du beskriver, så får vi se vad det ger....

Slangar kollade..... provat att plugga bromsservo nippeln....
Fast en spricka är troligt eftersom den trycker ut i kylsystemet.
Det uppstår nog bara vid höga tryck som det blir vid förbränning,
vid kompprov eller runddragning utan tändning, så "orkar" den
inte trycka ut i den förmodade sprickan.
Frågan är block eller topp eller block eller topp eller.....

Aha, flyg, det är ju min favorit sysselsättning...... fast
jag håller på med UL och mindre maskiner.

Därför är jag lite less på Renault mekande, jag vill flyga inte
skruva............

Ska köpa en motor på skroten och byta, den gamla får bli bojsänke !!
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Ah, kul! Vad flyger du, Cuby, Trike?
Har lagt flygandet på hyllan, hinner inte med familj jobb hus o flygning samtidigt.. Började med segelflyg, sen blev det motor, sjö och till sist segelflygbogsering med PA-25 Pawnee.. mer eller mindre att jobba som jojo mellan marknivå och 600m ..kul iaf. Ska försöka ta upp det igen
Man kanske kan använda ett motorblock som förtöjningsvikt till nån flygmaskin :P
Grannen min spräckte toppen på sin Megane, han misstänkte att det berodde på att han åkte ett tag med för låg kylvätskenivå.. dyrt blev det :(
User avatar
caysie
Posts: 35
Joined: 31 Dec 2005, 17:13

Post by caysie »

Håller på med skolningen fortfarande, med en Eurocub på Barkarby.
Har en Fisher Superkoala som står och väntar på
att certet ska bli klart ( SE-YLG ). Har egentligen inte heller
tid, familj hus jobb och motorbyte på Scenicen :wink:
Men har man en dröm så........

Det är säkert toppen på min med. Men för att vara säker
byter jag hela motorn, prisskillnaden blir inte så stor.
Fast lite mera jobb kanske. Men det borde gå på några timmar
eller en dag.

Nu är iallafall en motor på väg från Hedemora bildemontering.
5637mil -97, 4600:- + moms och frakt.

PA-25, kul hoppas du börjar igen, det behövs flera i luften 8)
User avatar
caysie
Posts: 35
Joined: 31 Dec 2005, 17:13

Äntligen !!

Post by caysie »

Nu fick jag äntligen "tid" att ta tag i motorbytet.

Det tog ca 12 timmar att byta för mej, puh. Men faktiskt ganska lättskruvat.
Tack Renault för alla lösningar, ibland bra, ibland mindre bra,
men total betyget i "skruva hemma" blir högt.

Mindre kul är att om kopplingen ska bytas i en Scenic med
K7M motorn (1.6), så måste man gå igenom samma procedur,
alltså ta ur motorn. Måste bli ganska dyrt om en verkstad ska göra
det.....

Nu går den som den ska, konstigt vore det annars.
Så med ny kamrem, vattenpump och allt annat som
är bra att byta, så ska vi nog komma överens ett bra
tag framöver........ :D
Post Reply