Den digitala Oljenivå givaren på Renault Megane 89

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jabs
Posts: 14
Joined: 25 Apr 2006, 08:55
Location: Älvdalen
Contact:

Den digitala Oljenivå givaren på Renault Megane 89

Post by Jabs »

För en vecka sen slocknade en pinne på den digitala oljenivå givaren, nu har ytterligare en slocknat, har kontrollerat oljan, ser fullt ut på stickan, fyllde på lite ändå men forfarande saknas 2 pinnar på givaren, någon som vet vad som är på g?
Jabs
Posts: 14
Joined: 25 Apr 2006, 08:55
Location: Älvdalen
Contact:

Broblemet löst

Post by Jabs »

mätaren tycks ha repat sig nu, visar att oljenivån är full. men det krävdes 4mils körning innan den reagerade på att jag fyllt på olja, som reden visade fullt på stickan, pressade i en 1/2 liter till
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

jag sätter en spänn på att mätaren bara läser av oljenivån före motorstart och visar "memorerat" värde sen.. När motorn går så kastas oljan runt så givaren inte kan mäta något vettigt. Den fick nog aldig chansen att mäta på nytt ?
Jabs
Posts: 14
Joined: 25 Apr 2006, 08:55
Location: Älvdalen
Contact:

Post by Jabs »

Kanske det, men efter att jag fyllt på olja så visade den fortfarande på låg nivå, sen åkte jag till jobbet 4mil, stängde av bilen och slog på tändningen och den visade forfarande -2 pinnar, men då jag tog bilen lite senare på förmiddan så visade den på full... , men å andra sidan har det alltid varit något som varit fel på bilen, varvar som bara den imellanåt, speciellt då det är typ -20 grader, kommer man till en korsning kan tomgången ligga på typ 4000 varv, sen gick fläkten & cupe cirkulationen sönder, fast detta fixade jag med en ny elkabel direkt till fläkten (hade nog att göra med databoxen eller vad den kallas för)
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Min generella uppfattning om oljenivågivare är att de är mycket oprecisa. Står den högt är man glad. Står den lågt kollar man nivån med stickan. Skiljer visningen mellan sticka och mätare så gäller stickan. Det skall inte vara för mycket olja i motorn.

Om motorn varvar på tomgång kan det vara kärvande gasvajer eller kärvande tomgångsmotor. (Om bilen har sådan.) Båda två går att smörja. (med olja som inte blir seg vid -20 grader.)

Erik
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

finns nog snart ingen bil som har en gaswire.bara en kabel
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Tony wrote:finns nog snart ingen bil som har en gaswire.bara en kabel
Jag har inte koll på vilka bilar som har gasvajer och inte, men på min laguna från 97 ser det väldigt mycket ut som en vajer. Gissningsvis rör sig detta om en 98 även om det står 89 i rubriken.

Om det är spjällmotor och inte gasvajer finns förståss möjligheten att spjällmotorn kärvar, men det borde märkas mer än på tomgång. Glappande eller sliten pedalpotentiometer kan antagligen också ställa till med en del.

Erik
Post Reply