Den digitala Oljenivå givaren på Renault Megane 89
Moderator: Forumpolisen
Den digitala Oljenivå givaren på Renault Megane 89
För en vecka sen slocknade en pinne på den digitala oljenivå givaren, nu har ytterligare en slocknat, har kontrollerat oljan, ser fullt ut på stickan, fyllde på lite ändå men forfarande saknas 2 pinnar på givaren, någon som vet vad som är på g?
Broblemet löst
mätaren tycks ha repat sig nu, visar att oljenivån är full. men det krävdes 4mils körning innan den reagerade på att jag fyllt på olja, som reden visade fullt på stickan, pressade i en 1/2 liter till
Kanske det, men efter att jag fyllt på olja så visade den fortfarande på låg nivå, sen åkte jag till jobbet 4mil, stängde av bilen och slog på tändningen och den visade forfarande -2 pinnar, men då jag tog bilen lite senare på förmiddan så visade den på full... , men å andra sidan har det alltid varit något som varit fel på bilen, varvar som bara den imellanåt, speciellt då det är typ -20 grader, kommer man till en korsning kan tomgången ligga på typ 4000 varv, sen gick fläkten & cupe cirkulationen sönder, fast detta fixade jag med en ny elkabel direkt till fläkten (hade nog att göra med databoxen eller vad den kallas för)
Min generella uppfattning om oljenivågivare är att de är mycket oprecisa. Står den högt är man glad. Står den lågt kollar man nivån med stickan. Skiljer visningen mellan sticka och mätare så gäller stickan. Det skall inte vara för mycket olja i motorn.
Om motorn varvar på tomgång kan det vara kärvande gasvajer eller kärvande tomgångsmotor. (Om bilen har sådan.) Båda två går att smörja. (med olja som inte blir seg vid -20 grader.)
Erik
Om motorn varvar på tomgång kan det vara kärvande gasvajer eller kärvande tomgångsmotor. (Om bilen har sådan.) Båda två går att smörja. (med olja som inte blir seg vid -20 grader.)
Erik
Jag har inte koll på vilka bilar som har gasvajer och inte, men på min laguna från 97 ser det väldigt mycket ut som en vajer. Gissningsvis rör sig detta om en 98 även om det står 89 i rubriken.Tony wrote:finns nog snart ingen bil som har en gaswire.bara en kabel
Om det är spjällmotor och inte gasvajer finns förståss möjligheten att spjällmotorn kärvar, men det borde märkas mer än på tomgång. Glappande eller sliten pedalpotentiometer kan antagligen också ställa till med en del.
Erik