Hastighetsmätare Scenic krånglar

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
charlies

Hastighetsmätare Scenic krånglar

Post by charlies »

H-mätaren tillmin Scenic 2,0 nov-00 krånglar. Den hoppar lite vid acceleration men sen ligger den och sover tills nästa gaspådrag. km räknare och färddator fungerar så det verkar vara just h-mätaren. Någon expert som har tips på åtgärd. Höger ABSgivare bytt precis nu (Volvo klantade sig på en rep av stänkskärm de glömde skruva fast så de fick bekosta en ny) men det hjälpte inte för att få h-mätaren att fungera. Så tips är välkomna.
MrSmecker

Post by MrSmecker »

Funkar färddatorn och trippmätaren som de ska så lutar det nog åt att kretskortet i kombiinstrumentet är kasst. För då får den hastighetssignal. Finns tyvärr inte att få löst, utan det blir i så fall alltihopa man får byta. Ett nytt går på ca 7000:- skulle jag gissa, så ett besök hos bilskroten är att rekommendera om man nu inte väljer att leva med det.
charlies

kombinstrumentet år det hela hastighetsmätaren varvräknare

Post by charlies »

Hart du mera kunskap tillgänglig eller kanske någon annan har det.
Sitter kretskortet i paketet med varvräknare osv eller sitter det i motorutrymmet? Kan man se kretskortet eller sitter det inkapslat? Finns det något enkelt sätt för felsökning innan ett besök på skroten. Det är ju ett ganska dyrt nöje att köpa elektronik mycket roligare att köpa en ny dator.

Annars tack för den dyra nyheten. Bilen har ju lyckats få det mesta utbytt så jag är inte förvånad. Trodde inte det fanns fler delar som beövdes bytas.
chh

Re: kombinstrumentet år det hela hastighetsmätaren varvräkna

Post by chh »

charlies wrote:Hart du mera kunskap tillgänglig eller kanske någon annan har det.
Sitter kretskortet i paketet med varvräknare osv eller sitter det i motorutrymmet? Kan man se kretskortet eller sitter det inkapslat? Finns det något enkelt sätt för felsökning innan ett besök på skroten. Det är ju ett ganska dyrt nöje att köpa elektronik mycket roligare att köpa en ny dator.

Annars tack för den dyra nyheten. Bilen har ju lyckats få det mesta utbytt så jag är inte förvånad. Trodde inte det fanns fler delar som beövdes bytas.
Allt är integrerat på ett kort, du kan kolla om det är en dålig lödning annars köp på Ebay ligger runt 500-800:-..
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
charlies

tack skall kolla och se vad som behövs

Post by charlies »

Tack för de snabba svaren alltid kul med forum som är aktiva
Fille

Kolla kontakterna

Post by Fille »

Kolla kontakterna uppe vid den svarta boxen vid batteriet
Fredrik Söderlund Gislaved

MOTOR intresse fött när jag kröp runt och kollade på Ronni Petterson Ni måntro jag var depp dagarna efter att han gick bort !!!!
Post Reply