Laguna II 2,0T Classe Affaire 5-d

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
emwkat

Laguna II 2,0T Classe Affaire 5-d

Post by emwkat »

Hej har hittat en Laguna -04 6000mil service precis gjord.
Har ej tidigare haft en Renault är det något speciellt att tänka på
gällande denna modell.
Läste att bilprovningen har hittat en hel del spindelleder på Lagunan??
Snälla hjälp mig att bestäma mig.
Ska jag köpa denna Privat eller ska jag leta upp en bil hos en handlare dom verkar ju ge 12mån GARANTI såkallad Best Buy idag det kan ju vara värt en del

//Kenneth
Tony
Forumpolis

Re: Laguna II 2,0T Classe Affaire 5-d

Post by Tony »

emwkat wrote:Hej har hittat en Laguna -04 6000mil service precis gjord.
gällande denna modell.
Ska jag köpa denna Privat eller ska jag leta upp en bil hos en handlare dom verkar ju ge 12mån GARANTI såkallad Best Buy idag det kan ju vara värt en del

//Kenneth
ja dom kan vara lite känsliga på att äta leder i framvagnen,eftersom det är en -04 så har den inte besiktigats,om det kan lätt vara lite glappt vid första besiktningen,fick byta spindelled på min vid första(7000mil) detta gjorde försäljaren,så ett riktigt oberoende test av bilen skall man väl kosta på sig,vet inte om dom lärt sig något under tiden,kanske bättre prylar på senare tid,men jag tror inte det.. Jag köpte en LagunaII DCI pga jag har långt till jobbet+plus att den är jävligt snygg..min uppfyller kravet på att den skall vara bränslesnål.. men ett stort minus är ju att man får byta så mycket som går sönder i framvagnen.Jag har 17 tummarna som lev org,min körning är inte den snällaste heller(dom ligger som ett strykjärn på vägen)så det spelar väl in,men som sagt en trasig spindelled vid köpet 7000 mil, nu 2500 mil senare (9 mån) är ett hjullager trasigt+ styrleder på båda sidor.. Jag gillar bilen men dom kunde gjort den lite bättre,detta inlägget bättrar väl inte direkt på andrahandsvärdet,men det är lika bra att det inte kommer som en överraskning..jag kollade aldrig att dom åt leder som en häst äter hö när jag köpte min,men när det är bytt så håller den väl en bit till.........så garanti kan vara bra att ha...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
emwkat

Post by emwkat »

Vad kostar ett spindelled styrledsbyte, har kollat lite och MÅNGA bilar idag verkar ha detta problem??
Så det blir kanske inte helt lätt att komma ifrån problemet vad man än köper.
Men den är snygg :D
chh

Post by chh »

Sväng hårt på gropig grusparkering med lite hål i, då hör du direkt om det skramlar i lederna. Spindel lederna sitter nitade. Volvo har inte dom som lös del ännu, så dom byter hela bär armen = svindyrt. Renault tyskland har lederna som lösa delar för 600:- så dom borde komma till Sverige oxå.

Förutom spindel lederna så är det inga problem med T modellerna som det är något att oroa sig för.

Styrlederna strular mest på V6an och dislarna pga vikten.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
chh

Post by chh »

Tony wrote:
gällande denna modell.

//Kenneth
ja dom kan vara lite känsliga på att äta leder i framvagnen,eftersom det är en -04 så har den inte besiktigats,om det kan lätt vara lite glappt vid första besiktningen,fick byta spindelled på min vid första(7000mil) detta gjorde försäljaren,så ett riktigt oberoende test av bilen skall man väl kosta på sig,vet inte om dom lärt sig något under tiden,kanske bättre prylar på senare tid,men jag tror inte det.. Jag köpte en LagunaII DCI pga jag har långt till jobbet+plus att den är jävligt snygg..min uppfyller kravet på att den skall vara bränslesnål.. men ett stort minus är ju att man får byta så mycket som går sönder i framvagnen.Jag har 17 tummarna som lev org,min körning är inte den snällaste heller(dom ligger som ett strykjärn på vägen)så det spelar väl in,men som sagt en trasig spindelled vid köpet 7000 mil, nu 2500 mil senare (9 mån) är ett hjullager trasigt+ styrleder på båda sidor.. Jag gillar bilen men dom kunde gjort den lite bättre,detta inlägget bättrar väl inte direkt på andrahandsvärdet,men det är lika bra att det inte kommer som en överraskning..jag kollade aldrig att dom åt leder som en häst äter hö när jag köpte min,men när det är bytt så håller den väl en bit till.........så garanti kan vara bra att ha...

Har du kollat med Volvo, många av lederna byts gratis till vissa modeller, en del verkstäder "glömmer" att säga det. Framförallt om du går till "pelle" runt hörnet, eftersom han ej vet det.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

emwkat wrote:Vad kostar ett spindelled styrledsbyte, har kollat lite och MÅNGA bilar idag verkar ha detta problem??
Så det blir kanske inte helt lätt att komma ifrån problemet vad man än köper.
Men den är snygg :D
verkar som det just blivit billigare för nu kan man byta leden och inte hela bärarmen,vilket är en stor skillnad..vet inte pris... ang reservdelar så har vi renault club medlemmar 20% rabatt hos autofrance.jag sparade över 2 år medlemsskap på ett hjullager (149Kr billigare) och 2 styrleder ( 207kr/st billigare ) = 563kr :D billigare än mekonomen priser...han har inte allt men mycket ,sånt som går åt mycket har han oftast hemmavolvo/renault priser är rena skämtet dom ville ha 2700 för bromsskivor bak ,då fans bara mekonomen för autofrance hade inte men dom ville ha 863kr st( fan såg nu att någon måste snubblat på någon tanget för jag gav 683kr/st) :D :D tur att jag köpte då....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

chh wrote:
Tony wrote:
gällande denna modell.

//Kenneth

Har du kollat med Volvo, många av lederna byts gratis till vissa modeller, en del verkstäder "glömmer" att säga det. Framförallt om du går till "pelle" runt hörnet, eftersom han ej vet det.
och volvo "glömmer"för dom kan ta betalt...

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

chh wrote:Sväng hårt på gropig grusparkering med lite hål i, då hör du direkt om det skramlar i lederna. Spindel lederna sitter nitade. Volvo har inte dom som lös del ännu, så dom byter hela bär armen = svindyrt. Renault tyskland har lederna som lösa delar för 600:- så dom borde komma till Sverige oxå.

Förutom spindel lederna så är det inga problem med T modellerna som det är något att oroa sig för.

Styrlederna strular mest på V6an och dislarna pga vikten.
spindelleder på mekonomen 425kr är nog inte en helbärarm det..

chh

Post by chh »

Det tar sig :D
Bra o veta,om lederna ballar ur på min efter garantin..
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Nu vet jag varför styrlederna går sönder så fort,och det är inte relaterat till motor typ utan konstruktionen på lederna.
Tätningen till den gamla var helt glapp pga bondjärnet som skulle hålla ihop gummit hade upphört att existera,hoppas det nya håller bättre ser ut som det skulle göra det,...

Image

Erik R19X

Post by Erik R19X »

Det verkar som om livslängden på lederna fördubblas om man tätar med fett där bulten går in i gummibälgen... antagligen kryper saltvattnet in genom kapillärverkan, kulan rostar och filar upp sätet.
Tillämpar detta både på min r19 och V70 sen ett antal år tillbaka, inga havererade leder sen dess... ta i trä :P
Post Reply