Hur byter man bränslefilter o mer krångliga fel!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
DanielM
Posts: 8
Joined: 21 Mar 2006, 14:00

Hur byter man bränslefilter o mer krångliga fel!!

Post by DanielM »

Kanske en dum fråga men kan man byta filtret utan att det rinner bensin överallt? Sitter det ngn backventil innan o hur vet jag att den är hel? Bilen är lite skum när jag startar (såklart)...
Renault 19 RT -95:a o vid start dör den med en gg så man får mala en stund innan den går igång. Ibland går den igång o dör efter nån minut... Tänkte att det kunde vara filtret men borde bytas i vilket fall.. 16000 mil o bara bytt en gg.
Vart sitter filtret förresten? kan det vara under bilen på vä. sida vid hjulet framifrån sett?
Sen var det tempgivaren till.. insprutet (??) som kunde va kass också men vilken är det? Den till hö. el. vä i motorn?
Märkte förresten att den slår ifrån vid högre varv.. inte vid samma varv dock. Ibland vid 5100 o ibland vid 5600... högre har jag inte vågat gå.. haha..
Kan det va bensin som den inte orkar trycka fram? Känns iaf inte som övervarvningsskyddet som i min gamla Saab som slog ifrån så in i helvete o under ca 30 sek.

Jaha... ngn vänlig själ som har lust att hjälpa mig här hoppas jag för volvo ville ha 600 spänn för att berätta var sakerna satt... Snåla i Borås!
Last edited by DanielM on 21 Apr 2006, 11:54, edited 1 time in total.
ab
Posts: 104
Joined: 14 Mar 2006, 19:59

Post by ab »

punktera det,det rinner ut lite bensin då men sånt får man ta...
det brukar sitta under bilen vid nåt av bakhjulen oftast
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Filtret sitter framför tanken på höger sida under en plastkåpa. Kör tanken någorlunda tom först så rinner det inte ur så mycket när du lossar slangarna. Kör upp bilen på klossar så blir det lättare att komma åt under..
Något övervarningsskydd har jag inte hört talas om så visst kan det vara filtret eller pumpen som bråkar
Andra standardfel r19:
1. Mittkolet i fördelarlocket bränns bort
2. Slangen till map-sensorn spricker
3. Jordflätan till växellådan vittrar bort
Enstaka fel på svänghjulsgivare, tempgivare och bränselpump har jag sett här också, har dessvärre ingen kolll på tempgivarna..
DanielM
Posts: 8
Joined: 21 Mar 2006, 14:00

mm... svårt att älska Renault

Post by DanielM »

Nu har jag varit ute o kollat igenom allt... lite iaf o när jag skulle starta den efter att ha kollat kontakter o dyl. så gick den bara igång på 3 cylindrar. Drog ur kabeln till 1a tändstiftet o den starta på 3 såklart.. Va nog 1an som va kass då så jag kollade kablarna men hittade inget o sen när allt satt på så startade jag men den gick på 3 igen. När jag knackade runt insprutet till 1an hoppade den igång ok igen.
Kan det vara felet på bilen att jag har en kass sån??

MAP sensorslangen är ny likaså fördelare o rotor.
Jordflätorna är ny putsade o fina så inget av det då.

Fan, jag vill inte ge Bilia 1800 spänn... el. iaf har jag inte råd..

Tacksam för mer förslag.

Det finns en Rubrik till där den som känner sig manad kan läsa mer om bilen...
Tack för tipsen!
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Det sitter väl ett kontaktdon vid insprutaren (har själv en monopoint så jag vet inte hur det ser ut...) kanske där det glappar, prova spraya på nån kontaktolja och rucka lite. Kontakdonen överlag är inte av världens bästa kvalite i dessa bilar :? Billiga var dom säkert..
Har du provat injection cleaner?
Det händer att det blir överslag i tändstift också.
DanielM
Posts: 8
Joined: 21 Mar 2006, 14:00

Post by DanielM »

Testat cleaner men utan framgång.
Har i nu men det skiter bilen i...
Va inne i GBG för en stund sedan o bilen dog 2 gånger... Sen gick den igång på 3 cylindrar o vid höga varv ville den 4e igång men ikke.
Tur man tog sig hem iaf. o överlevde alla arga bilister!!

Nu går den ju sk*t då.. Ska hem till Borås på söndag så vore ju kul om den funkade då..

Erik: vad innebär överslag i tändstift?

Behöver verkligen ha mer hjälp!
DanielM
Posts: 8
Joined: 21 Mar 2006, 14:00

Post by DanielM »

Jaha.. nu är bilen inte konstant i felen.. enklare då men men...

Nu startar bilen ganska ok om jag inte rör gasen på ngn minut.
Däremot när jag går äver 3500 varv ungefär så bluddrar den o misständer.
Vad ska jag göra först??
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Överslag i stift: porslinsisolatorn kan spricka så gnistan hamnar nånstans inne i stiftet i stället för i förbränningsrummet. Fix = köp nya stift..
Tändningsfel brukar visa sig som misständning då man gasar på. Men det låter ju som om du har glappkontakt vid (eller i) en insprutare.
DanielM
Posts: 8
Joined: 21 Mar 2006, 14:00

Post by DanielM »

Jovisst...

Just nu går bilen OK men den startar lite segt.. Tar en stund innan jag kan gasa o köra iväg... Annars dör den.
Luktade massa bensin igår.. Gjort ett tag men inga läckage men då igår droppade det en del. ser ut att vara från ovansidan tanken.. Det suger ju...
Full tank nu oxå..

Jag har dragit i massa spridarrens o bilen är som sagt bättre men min fina fina tank mätare har dött igen.. orkar inte leta vart glappet är ngn stanns..

Usch... jag orkar inte med bilen..

Tack Erik för hjälpen!
User avatar
caysie
Posts: 35
Joined: 31 Dec 2005, 17:13

Post by caysie »

Ett grundtipps :

-Åk inte med bilen om den dummar sig sådär....

Om det kommer oförbränd soppa genom motorn lär du
få investera i en ny katalysator också.

Fast det är klart om det är spridaren som krånglar så
kommer det inte heller något bränsle, men om det gör
det så .......
Post Reply