Tänka köpa Laguna II 1.8 16V Touring Euroline -02

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ratman

Tänka köpa Laguna II 1.8 16V Touring Euroline -02

Post by ratman »

Hejsan. :D Hoppas ni kan kommer med lite bra råd. Vad ska jag se upp för med den här modellen? Har ingen koll alls på den, bara att den är bekväm, tyst och snygg. här är en link till bilen i frågan. http://www.blocket.se/vi/5538785.htm?ca=7_s priset är nu sänkt till 114000 sek. Hoppas ni kan hjälpa mig, I'm clueless :oops: tack på förhand, Adrian.
Vilken jungle!
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Skall servas vid 9000 hoppas du får det gjort om du köper,display till klimator glappar lr är släckt är vanligt,kolla att inga elhissar tjuter på väg ner,om det gör det kommer dom snart gå sönder,gjorde det på min,antar en ordentligt smörjning av mekaninsmen löser detta...Jag fick inte med ett handsfree kort vilket jag förstog senare att jag skulle haft ett efter som jag har en euroline,(sitter små mörka "ögon" under dörrhandtagen)min bil har den funktionen iallafall.kollat i clip....däcksensorerna skall funka,och se till att du har vinterdäck med sensorer åxå,annars har du ingen funktion på vintern...kostar en del om du vill köpa senare..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu

Post by Teemu »

tror nog att du bör kunna få ner priset med. Vi köpte i december 2005 vår Laguna med 3.0 V6 motorn och Initiale utrsutad för under 100 000kr på firma med inbyte. Visserligen hade våran då gått lite drygt 13 000mil.
Enda strulen jag haft hittills är att temp givaren i backspegeln lade av i samband med tvätt och att jag har 1 utav däcktryckssensorerna som inte vill riktigt. Hade en Volvo V70 -01 innan och det var det ena efter det andra med den, så hittills är jag helnöjd med Lagunan.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
chh

Re: Tänka köpa Laguna II 1.8 16V Touring Euroline -02

Post by chh »

ratman wrote:Hejsan. :D Hoppas ni kan kommer med lite bra råd. Vad ska jag se upp för med den här modellen? Har ingen koll alls på den, bara att den är bekväm, tyst och snygg. här är en link till bilen i frågan. http://www.blocket.se/vi/5538785.htm?ca=7_s priset är nu sänkt till 114000 sek. Hoppas ni kan hjälpa mig, I'm clueless :oops: tack på förhand, Adrian.
Gör ett "m" test hos motormännen om du har tid Kolla framvagnen genom att köra på grusparkering som är lite ojämn sväng fullt(prova både höger och vänster) och gasa...lyssna efter oljud. Motorn är sällan problem med. som nämnts ovan 9000mil service !! Pruuuta
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
ratman

Post by ratman »

:D Tack så mycket goda folk! Väldigt bra råd. Har pratat med den före ägaren och han sa att bak däcken slets ojämt men annars gick bilen så fint han bytt den mot en ny Laguna till... Helmia har bytt till splitter nya däck så det är svårt att se men dem ska kolla det innan köpet. Fönstrarna gå ned och upp i steg på alla utom förare. Dem ska kolla det också. det finns en liten skada/buckel vid höger bak hjulhus som dem ska lacka om. verker som displayen till ECC funkar bra men försäljaren sa att det ingår i garanteen om den visar sig har glapp. den är nyservad så ingen problem där. Tyvärr så vägra dem pruta på Helmia bil i Karlstad. Försäljaren sa att dem lägger ut priser på "Netto" vad det nu betyder :?: . Jag letar försäkring just nu. Har ni nåt bra förslag. Billigast hitills är Trygg hansa på 6126sek / år. Om det kostar så mycket så får dem behålla bilen :!: tack på förhand för mer råd. Adrian out
Vilken jungle!
Teemu

Post by Teemu »

kolla försäkringe hos Volvia. På följande länk kan du knappa in lite info och få ett prisförslag:
http://www.volvia.se/priv/www.volvia?i_p=119
RolandM

Post by RolandM »

ratman wrote:Har pratat med den före ägaren och han sa att bak däcken slets ojämt men annars gick bilen så fint han bytt den mot en ny Laguna till... Helmia har bytt till splitter nya däck så det är svårt att se men dem ska kolla det innan köpetJag letar försäkring just nu. Har ni nåt bra förslag. Billigast hitills är Trygg hansa på 6126sek / år.
Ojämnt slitna däck = hjulvinklarna behöver ställas. Kolla även framvinklarna också när du ändå är igång. Hjulvinklar kan omställas genom påkörande av trottoarkanter och annat.

Försäkring - kolla Volvia. När jag kollade på min Laguna -99 så var de billigast och det skiljde sig ganska mycket faktiskt.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

ratman wrote::D Tack så mycket goda folk! Väldigt bra råd. Har pratat med den före ägaren och han sa att bak däcken slets ojämt men annars gick bilen så fint han bytt den mot en ny Laguna till... Helmia har bytt till splitter nya däck så det är svårt att se men dem ska kolla det innan köpet. Fönstrarna gå ned och upp i steg på alla utom förare. Dem ska kolla det också. det finns en liten skada/buckel vid höger bak hjulhus som dem ska lacka om. verker som displayen till ECC funkar bra men försäljaren sa att det ingår i garanteen om den visar sig har glapp. den är nyservad så ingen problem där. Tyvärr så vägra dem pruta på Helmia bil i Karlstad. Försäljaren sa att dem lägger ut priser på "Netto" vad det nu betyder :?: . Jag letar försäkring just nu. Har ni nåt bra förslag. Billigast hitills är Trygg hansa på 6126sek / år. Om det kostar så mycket så får dem behålla bilen :!: tack på förhand för mer råd. Adrian out
antagligen har bilen varit strömlös därför går rutorna i steg,skall sluta göra det,om man kört ner och upp en gång,så var det på min,märkte detta för klockan inte var inställd...just bussningar i bakvagnen verkar åxå vara ett problem,kan knaka bak om man kör i större ojämnheter.typ gena lite snätt över en infart med liten kant lr liknande..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
chh

Post by chh »

RolandM wrote:
ratman wrote:Har pratat med den före ägaren och han sa att bak däcken slets ojämt men annars gick bilen så fint han bytt den mot en ny Laguna till... Helmia har bytt till splitter nya däck så det är svårt att se men dem ska kolla det innan köpetJag letar försäkring just nu. Har ni nåt bra förslag. Billigast hitills är Trygg hansa på 6126sek / år.
Ojämnt slitna däck = hjulvinklarna behöver ställas. Kolla även framvinklarna också när du ändå är igång. Hjulvinklar kan omställas genom påkörande av trottoarkanter och annat.
quote]

Bak går ej att ändra på Lagunan..
Teemu

Post by Teemu »

chh wrote:
RolandM wrote:
quote]

Bak går ej att ändra på Lagunan..
Är du helt säker på detta? Dom frågade iaf mig då jag hade våran inne på framvagnsinställningen efter trottoar emotstötningen. Fast det var ju iofs den lokala märkesverkstaden - dom försökte väl blåsa en på pengar igen.
chh

Post by chh »

japp, det är en stel bakaxel som sitter i bussningar, går ej att ändra utom med våldsmetoden typ dra 5ton åt ett håll :)

ev kan man vrida hela axeln lite i infästningarna. Men inte vinklarna mellan hjulen.
Teemu

Post by Teemu »

chh wrote:japp, det är en stel bakaxel som sitter i bussningar, går ej att ändra utom med våldsmetoden typ dra 5ton åt ett håll :)

ev kan man vrida hela axeln lite i infästningarna. Men inte vinklarna mellan hjulen.
Tur att jag sade att det räcker med framvagnen då när dom försökte packa på mig en 4-hjulinställning...
ratman

Post by ratman »

Tack så mycket. Ska prova fönstarna igen. Bilen har stått utan ström ett tag så det kan det. Intressasnt med hjul inställning. Det kanske inte går o göra nånting åt! Börjar undrar om jag ska avvakta denna bilen och leta nån annan stans. Det går inte att pruta heller och egentligen vill jag inte betala så mycket över 100000sek. Tack för allt hjälp så länge. Ade out
Vilken jungle!
Teemu

Post by Teemu »

kolla på tex www.bytbil.com så får du ett litet humm om hur prisbilden ligger. Bör inte vara så svårt att hitta en Laguna runt 100 000kr.
chh

Post by chh »

Såg ej det med fönstren. Det är INGET fel, det är klämskyddet som blir aktiverat efter bilen varit utan ström. Hacka fönstren upp och ner 2 ggr så funkar dom sedan.
Post Reply