Krånglande växellåda megane
Moderator: Forumpolisen
Krånglande växellåda megane
Hej,
jag har en Megane Classic 2.0 av 98-års modell.
Runt 12.000 mil har den rullat.
På sista tiden har växellådan börjat krångla.
Mer specifikt är det 2:an växel som emellanåt inte går att få i.
Det går att med betydande kraft "slänga" i växeln, men detta kan ju inte vara bra i längden. Lägger jag däremot i samma växel som innan så brukar 2:an funka efteråt.
Inga missljud eller vibrationer från låda/spak.
Vad kan detta vara? Ett par "bilkunniga" kompisar har förslagit oljebyte, men om det är oljan; borde inte problemet uppstå med andra växlar också?
Snälla hjälp mig, jag har INGEN lust att lämna in den på bilia.
jag har en Megane Classic 2.0 av 98-års modell.
Runt 12.000 mil har den rullat.
På sista tiden har växellådan börjat krångla.
Mer specifikt är det 2:an växel som emellanåt inte går att få i.
Det går att med betydande kraft "slänga" i växeln, men detta kan ju inte vara bra i längden. Lägger jag däremot i samma växel som innan så brukar 2:an funka efteråt.
Inga missljud eller vibrationer från låda/spak.
Vad kan detta vara? Ett par "bilkunniga" kompisar har förslagit oljebyte, men om det är oljan; borde inte problemet uppstå med andra växlar också?
Snälla hjälp mig, jag har INGEN lust att lämna in den på bilia.
Jag hade liknande problem på min megane (2,0), det borde vara samma drivlina, plus att trean skrapade lite när den var kall. Jag bytte olja och problemen försvann. Jag följde specifikationerna i instruktionsboken vad beträffar viskositet och dyl, har för mig att det står två olika angivna i boken. Jag minns inte vilken jag köpte men den var dyr som f--n. Bytet var tämligen enkelt. Lycka till
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm