Låsta bakhjul (Clio 2001)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
janingem

Låsta bakhjul (Clio 2001)

Post by janingem »

Hej!
Igår morse kunde jag inte flytta bilen, båda bakhjulen var låsta. Körde/Gungade bilen lätt fram & tillbaka och fick loss det ena. Plockade bort hjulet och bankade på bromstrumman med en hammare och fick på så sätt även det hjulet att snurra.
Någon som vet vad det kan vara? Misstänker den självjusterande handbromsen. Att den inte "kuggar över" som den ska.
Ett känt problem?
Så sent som i oktober 05 byttes bromsbackar + att självjusteringen smörjdes och ställdes in som den skulle vara.
Vore hemskt tacksam för tips! Trist att inte komma till jobbet pga bilen...
mvh Jan-Inge
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

hade du handbromsen i under natten? kan ju vara vajern som kärvar åxå...om handbromjusteringen inte hoppar över skulle det väl betyda att den inte tar som den skall och inte låser fast hjulen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
janingem

Vajern löper som den ska

Post by janingem »

Tack för svaret! Men... Normalt släpper handbromsen som den ska. Att hjulet låser sig har hänt två gånger. I oktober 05 då det jag nämnde ovan reparerades. Andra gången igår.
Erik R19X

Post by Erik R19X »

Det händer att beläggen rostar/klistrar fast mot trummorna om man får in vatten, händer ibland på de äldre modellerna iaf. Varför vatten hamnar där kan jag inte förklara men problemet försvann för mig när jag tätade alla springor på bromssköldens baksida med fett... Misstänker att mesta vattnet kryper runt kanten av 30mm-hålet som bromscylindern sitter monterad i. Vet inte om det ser likadant ut på den nyare bilarna.
Sen händer det att beläggen rostar loss från backarna och kilar fast men knappast med såpass nya grejor :P
Post Reply