Däcktryckkontroll vid däckbyte

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

åkt lite drygt 90 mil denna vecka så dom bör ju ha hunnit aktivera sig. Batteriet tycker jag verkar konstigt om alla 4 skulle lagt av... Eller hur länge räcker batteriet? Det funkade som sagt på vinterhjulen och sommarhjulen är dom som satt på när jag köpte bilen. Innan vi hämtade bilen så ordnade hanlaren så att vinterdäcken var på istället. Alltså har sommarhjulen varit på innan. Får väl be Volvo prova koda in dom igen.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Batt håller mer än 10 år
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag behövde bara 7km innan mina vinterdäck hittades. får se om allt funkar lika bra nu när sommardäcken skall på... Obs såg en som skrotade bilen idag i ett mitträcke för han hade satt på sommardäcken,så det skadar inte att vänta lite...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

sommardäcken åkte på pga att jag kju lyckades skada vinterfälgen...
Låter mer och mer som att det skulle ha blivit något knas med programeringen då tycker jag. Får väl åka förbi handlaren någon dag och höra vad det skulle kosta att programera in dom igen.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Teemu wrote:sommardäcken åkte på pga att jag kju lyckades skada vinterfälgen...
Låter mer och mer som att det skulle ha blivit något knas med programeringen då tycker jag. Får väl åka förbi handlaren någon dag och höra vad det skulle kosta att programera in dom igen.
Vad har du för årsmodell?

Om du har 8 minnen så har dom proggat fel då ska du ha det gratis.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

det är en 2002:a. Uttagen 020628 om jag inte minns helt fel och tillverkad i maj 2002.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

då är det 8 minnen. Dom har säkert inte kollat vilket minne dom gamla låg i och bara kört in dom andra på pos 1-4.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

bör man ta med sig vinterhjulen in när jag skall låta dom koda in sommarhjulen? Eller ser man iaf vilka som används?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det kan dom se, vilka som blev proggade sist.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

får väl se vad dom hittar på då... Bilen är inne på verkstad för byte av ett glappande styrstag och jag bad dom ta det i samma veva. I värsta fall får man väl åka förbi till vintersäsongen igen och visa kvittot och säga att dom gjort fel.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

Hade vår Laguna inne på en auktoriserad Volvo Renault verkstad idag för inkodning utav däcktryckssensorerna. Tog dom större delen utav dagen och det första jag märker när jag sätter mig i bilen är att alla sensorerna inte alls är inkodade trots att dom sade det. Blir till att åka tillbaka imorgon igen.
Fick en prisuppgift imorse på 400kr och när jag skulle hämta ut bilen försökte dom att få det till dryga 800kr. Behöver jag tillägga att jag vägrade betala ett öre över 400kr. Och det visade sig tydligen att det var överpris det med då dom inte ens klarade det. På styrstagsbytet ville dom också ha mer än dom hade sagt innan, men som tur var hade jag den prisuppgiften skriftligt. Där ville dom ha lite drygt 3000kr istället för 2293kr som dom offererade i förra veckan när jag också bokade tiden.

Innerligen trött på den lokala märkesverkstadens inkompetens nu. Förra gången missade dom att bromsbeläggen var helt slut bak på vår fd V70. Någon som vet om en bra Renault verkstad i örebro trakterna?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Teemu wrote:Hade vår Laguna inne på en auktoriserad Volvo Renault verkstad idag för inkodning utav däcktryckssensorerna. Tog dom större delen utav dagen och det första jag märker när jag sätter mig i bilen är att alla sensorerna inte alls är inkodade trots att dom sade det. Blir till att åka tillbaka imorgon igen.
Fick en prisuppgift imorse på 400kr och när jag skulle hämta ut bilen försökte dom att få det till dryga 800kr. Behöver jag tillägga att jag vägrade betala ett öre över 400kr. Och det visade sig tydligen att det var överpris det med då dom inte ens klarade det. På styrstagsbytet ville dom också ha mer än dom hade sagt innan, men som tur var hade jag den prisuppgiften skriftligt. Där ville dom ha lite drygt 3000kr istället för 2293kr som dom offererade i förra veckan när jag också bokade tiden.

Innerligen trött på den lokala märkesverkstadens inkompetens nu. Förra gången missade dom att bromsbeläggen var helt slut bak på vår fd V70. Någon som vet om en bra Renault verkstad i örebro trakterna?
Verkar vara riktiga klåpare ... :evil:
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

efter återbesöket idag åkte jag därifrån efter att ha fått tillbaka mina pengar efter en hel del diskuterande. Dom tyckte att egentligen borde jag inte ha fått tillbaka några pengar eftersom jag hade fått det så "billigt" redan. Jag anser att det må hända att jag fick ett bra pris, men å andra sidan är inte den prisuppgiften värd något om dom ändå inte slutför jobbet.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Grr irriterande :evil: ... undrar varför man alltid måste diskutera för att få det som igentligen är självklart
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

hmm... lite konstigt. Under natten har den felande däcktryckssensor hoppat igång verkar det som. Den har iaf fungerat hittills under dagen. Lite konstigt med tanke på att hjulen suttit på sedan i våras.
Reagerade först på att någonting kändes annorlunda/konstigt när jag skulle skjutsa sambon imorse. Det slog mig sedan på hemvägen att det som kändes konstigt var att bilen inte larmade för en trasig sensor längre. Känns lite ovant att åka iväg nu och slippa varningsmeddelandet samt den orange återkommande displayen :lol:
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Post Reply