Bilen gått 9 000mil. Var på VOLVO, de sa - KÖR INTE EN METER OM DU INTE BYTT KAMREM!!!
Killen sa max 5 år eller max 6 000mil. Vi har skickat ut info om detta!
Men va fan, det står ju 12 000mil i serviceboken.
Intervallet beror på vilken motor du har. Om det är F3r: 2,0 8v gäller 12k mil eller 4 år. Om det är F7r: 2,0 16v gäller 4 år och lägre miltal (vet ej exakt då jag inte har F7r, gissnings viss 9k eller 10,5k). Angående priset var det billigt (svart meken tog 4000 för min medans volvo skulle ha 8000!)
Spiff wrote:Har inte dom lite sportigare moddelerna oftare intervall av kamrems byte har jag för mig clio sporte har det i alla fall.
Men som nån annan sa 12k eller 5 år... skadar inget att byta innan.. blir dyrt annars när remen går av..
Detta var en meg 2,0
Förtydligande.
Meg. serien bensin
E7J 1,4 Energy 8v 12000mil alt.5år
F3R 2,0 8v 12000mil alt5år
F7R 2,0 16v 12000mil alt5år (lustigt med F7RS clio sport samma remsats men jag tror R rekomenderade 6000mil??)
K4M 1,6 16v 10000mil alt 5år
Källa Renault service program
Besök gärna min hemsida! http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Spiff wrote:Har inte dom lite sportigare moddelerna oftare intervall av kamrems byte har jag för mig clio sporte har det i alla fall.
Men som nån annan sa 12k eller 5 år... skadar inget att byta innan.. blir dyrt annars när remen går av..
Detta var en meg 2,0
Förtydligande.
Meg. serien bensin
E7J 1,4 Energy 8v 12000mil alt.5år
F3R 2,0 8v 12000mil alt5år
F7R 2,0 16v 12000mil alt5år (lustigt med F7RS clio sport samma remsats men jag tror R rekomenderade 6000mil??)
K4M 1,6 16v 10000mil alt 5år
Källa Renault service program
Så det är bara sporten som har kortare intervall, var det jag misstänkte...
Men annars har jag alltid hört 12k eller 5 år så det stämmer ju typ...
Spiff wrote:Har inte dom lite sportigare moddelerna oftare intervall av kamrems byte har jag för mig clio sporte har det i alla fall.
Men som nån annan sa 12k eller 5 år... skadar inget att byta innan.. blir dyrt annars när remen går av..
Detta var en meg 2,0
Förtydligande.
Meg. serien bensin
E7J 1,4 Energy 8v 12000mil alt.5år
F3R 2,0 8v 12000mil alt5år
F7R 2,0 16v 12000mil alt5år (lustigt med F7RS clio sport samma remsats men jag tror R rekomenderade 6000mil??)
K4M 1,6 16v 10000mil alt 5år
Källa Renault service program
Clio sport.. om man frågar volvo så är det 12 000 mil men utomlans så byter de vid 6000 mil. så när jag bytte på min så frågade jag just detta och om remmen skulle paja inom deras intervall om de stog för kostnaden... så efter mycket ojande i telefonen och inget riktigt svar så böt jag vid 6000 mil
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Angående CLIO
Jag kan Clio dåligt i huvudet men är det inte så att de tidigare Sporten har F7RS och de senare F4RS motor och F4 serien är genrellt 10000 mil så det kanske är just F4RS som har 6000mil.Jag slår upp infon i dialogys när jag behöver den men någon här kanske kan sina små rivjärns kamsemsintervaller.
Besök gärna min hemsida! http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
i haynes rephandbok står det att intervallet är 12 000 mil, men om man bara kör korta sträckor och mycket start-stop körning tex bara stadskörning bör man byta vid 6000 eller 4 år.
när jag köpte min första megane, (1,6 8v -97) 2002 hade den bara gått 2000mil men en kompis på volvo sa att jag skulle byta rem genast eftersom de inte klarade de rekomenderade intervallen.
angående priset så kolla om OK macken har inkluderat remmen över generatorn, servo och ac - vilket volvo/renault troligtvis gjort. dom remmarna brukar vara ganska dyra!
angående priset så kolla om OK macken har inkluderat remmen över generatorn, servo och ac - vilket volvo/renault troligtvis gjort. dom remmarna brukar vara ganska dyra
Ja de flesta gör den tabben att få ett bra pris utan att kolla vad som verkligen ingår i priset. Självklart att mackar och liknande kan hålla låga priser när de inte gör allt som ska göras och kanske inte alltid monterar originaldelar. Säger absolut inte att det alltid är så men man har tyvärr sett en del skräckexempel.