Kupefläkt haveri laguna -98 med Acc

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Andreas Grolander
Posts: 2
Joined: 04 Apr 2006, 14:23

Kupefläkt haveri laguna -98 med Acc

Post by Andreas Grolander »

När frugan skulle köra en sväng började det ryka kraftigt ur kupeventilationen. Snabbt som ögat stängde hon av bilen och gick ut. När jag skulle kolla vad som hänt startade jag bilen, och allt fungerade normalt utom fläkten som var stendöd. Efter ett snabbt samtal med bilia tekniker resonerade vi fram att kupefläkten skurit, och att detta bör ha varit den mest sannolika orsaken. bilen har gått 19000mil så ALLT börjar gå sönder nu.

Efter en härlig summa av 3050kr och lite meck så var fläkten utbytt. Inget resultat, efter fler samtal med bilia, vänner och research här så har jag lokaliserat ytterligare ställe som det kan fela. Det sitter tydligen någon form av relä/ motstånd bakom handskfacket.

Min fråga är då, är detta motstånd den lilla gula kuben ca 2x2x2cm?
Kan man på något enkelt vis lista ut om det är den som krånglar?

Efter flera olika typer av haverier är jag inte intresserad av att lämna in bilen till bilia för (felsökning 1800kr), ett nytt motstånd kostar ca 1995kr.

har lagt ut så fruktansvärt mycket pengar på den här bilen att jag snart gråter...
laguna955
Posts: 2
Joined: 05 Apr 2006, 23:48

Post by laguna955 »

om jag inte är helt ute och reser så är det ett växlande relä .Och då är det samma som ett extraljus-relä
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Om du har ECC dvs digital tempdisplay och automatisk hastighetsreglering av fläkten så är styrdonet för fläkten intergrerat i med fläktmotorn.Ditt problem låter bekant,och jag tror kopplingstycket vid fläkten är bränt. alternativt säkring kolla även de stora bålgetingarna under säkringshållaren.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Andreas Grolander
Posts: 2
Joined: 04 Apr 2006, 14:23

Post by Andreas Grolander »

Jag har ECC och ja det är någon form av motstånd integrerat med fläkten. Om nu kopplingsstycket är bränt, vad göra då? går det att laga eller kan skaffa en ny på skroten? De stora "bålgetingarna" är inte de relän?

Hur syns det om de är paj, eller är det fram med voltmetern som gäller?

Tacksam för svar!
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det bästa är att byta kopplingstycket ifall det är bränt.Man kan klippa av ett kopplingstycke på skroten och trä på krympslang och löda ihop det nya och gamla kablaget.
De så kallade bålgetingarna är ca:30x10mm och är placerade under och upp på säkringcentralen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply