Problem på besiktningen!
Moderator: Forumpolisen
Problem på besiktningen!
Hej allihopa!
Var och besiktigade min Mégane -01 igår. Bilen gick igenom MEN inte helt utan fel. Det allvarligaste var att drivknutsdamaskrarna hade lossnat på båda sidorna. De är helt intakta men har glidit av från drivknuten. Drivknutsfettet hade sprutat ut över länkarmar och på insidan av fälgen. Ingen vacker syn. Besiktningskillen sa till mig att det bara var att fästa tillbaka de igen med nya "klamrar" men att jag måste vara nogrann med att torka bort allt fett från där jag ska kränga på damaskern igen så att de inte glider av igen.
Jag undrar om någon har varit med om liknande problem på sin bil?
Övriga problem var att frambromsarna tog snett på gränsen till att bli underkända samt att handbromsen höger bak knappt tog alls.
Mycket dåligt för att vara en -01:a med bara 13,000 mil på mätaren.
Tacksam för svar!
Johan
Var och besiktigade min Mégane -01 igår. Bilen gick igenom MEN inte helt utan fel. Det allvarligaste var att drivknutsdamaskrarna hade lossnat på båda sidorna. De är helt intakta men har glidit av från drivknuten. Drivknutsfettet hade sprutat ut över länkarmar och på insidan av fälgen. Ingen vacker syn. Besiktningskillen sa till mig att det bara var att fästa tillbaka de igen med nya "klamrar" men att jag måste vara nogrann med att torka bort allt fett från där jag ska kränga på damaskern igen så att de inte glider av igen.
Jag undrar om någon har varit med om liknande problem på sin bil?
Övriga problem var att frambromsarna tog snett på gränsen till att bli underkända samt att handbromsen höger bak knappt tog alls.
Mycket dåligt för att vara en -01:a med bara 13,000 mil på mätaren.
Tacksam för svar!
Johan
Johan Holmberg - Kallinge
Damasken på vänster drivknut...eller, snarare klamman som håller damasken på plats hade släppt för mig - med följd att det var fullt med gegg överallt på insidan av fälgen. Har en 99:a. Lyckades inte få tag i nån originalklamma till drivknutsdamasken, så det blev till att inhandla en slangklamma på Biltema och pytsa på med nytt fett. Tur att man har en duktig Renault-kirurg . Klammorna till damasken är kanske inte gjorde för att trivas i svenskt vinterföre med salt å slask, så då ger dom upp.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mycket vanligt fel på renault.. fyll i nytt fett o montera nån universalklamma innan drivknuten går sönder.. brukar klara sig.. lycka tillkmfdm wrote:Damasken på vänster drivknut...eller, snarare klamman som håller damasken på plats hade släppt för mig - med följd att det var fullt med gegg överallt på insidan av fälgen. Har en 99:a. Lyckades inte få tag i nån originalklamma till drivknutsdamasken, så det blev till att inhandla en slangklamma på Biltema och pytsa på med nytt fett. Tur att man har en duktig Renault-kirurg . Klammorna till damasken är kanske inte gjorde för att trivas i svenskt vinterföre med salt å slask, så då ger dom upp.