Problem på besiktningen!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Johan H
Posts: 8
Joined: 12 Oct 2005, 05:35
Location: Sweden

Problem på besiktningen!

Post by Johan H »

Hej allihopa!

Var och besiktigade min Mégane -01 igår. Bilen gick igenom MEN inte helt utan fel. Det allvarligaste var att drivknutsdamaskrarna hade lossnat på båda sidorna. De är helt intakta men har glidit av från drivknuten. Drivknutsfettet hade sprutat ut över länkarmar och på insidan av fälgen. Ingen vacker syn. Besiktningskillen sa till mig att det bara var att fästa tillbaka de igen med nya "klamrar" men att jag måste vara nogrann med att torka bort allt fett från där jag ska kränga på damaskern igen så att de inte glider av igen.
Jag undrar om någon har varit med om liknande problem på sin bil?
Övriga problem var att frambromsarna tog snett på gränsen till att bli underkända samt att handbromsen höger bak knappt tog alls.
Mycket dåligt för att vara en -01:a med bara 13,000 mil på mätaren.
Tacksam för svar!

Johan
Johan Holmberg - Kallinge
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Damasken på vänster drivknut...eller, snarare klamman som håller damasken på plats hade släppt för mig - med följd att det var fullt med gegg överallt på insidan av fälgen. Har en 99:a. Lyckades inte få tag i nån originalklamma till drivknutsdamasken, så det blev till att inhandla en slangklamma på Biltema och pytsa på med nytt fett. Tur att man har en duktig Renault-kirurg :) . Klammorna till damasken är kanske inte gjorde för att trivas i svenskt vinterföre med salt å slask, så då ger dom upp.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
hejko
Posts: 36
Joined: 13 Jan 2006, 08:36
Location: Nyköping

Post by hejko »

kmfdm wrote:Damasken på vänster drivknut...eller, snarare klamman som håller damasken på plats hade släppt för mig - med följd att det var fullt med gegg överallt på insidan av fälgen. Har en 99:a. Lyckades inte få tag i nån originalklamma till drivknutsdamasken, så det blev till att inhandla en slangklamma på Biltema och pytsa på med nytt fett. Tur att man har en duktig Renault-kirurg :) . Klammorna till damasken är kanske inte gjorde för att trivas i svenskt vinterföre med salt å slask, så då ger dom upp.
Mycket vanligt fel på renault.. fyll i nytt fett o montera nån universalklamma innan drivknuten går sönder.. brukar klara sig.. lycka till
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

förra ägaren till min bil hade samma problem runt 12000mil.(98a)
men han uppmärksammade det inte och fick byta drivknutar..
ingen billig historia eftersom han gick till volvo......
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Johan H
Posts: 8
Joined: 12 Oct 2005, 05:35
Location: Sweden

Post by Johan H »

Jag försökte få fast damaskrarna igår med hjälp av universalklämmor som jag inhandlat. Tryckte i fett men fick inte fast klämmorna ordentligt. Blev så förbannad så jag gav fanken i det. Ska ringa en verkstad och se om de kan sätta fast de ordentligt åt mig.

Johan
Johan Holmberg - Kallinge
Post Reply