Laguna II ? Bara skrot eller...

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Dennis wrote:Han titulerar sej som Renault-tekniker, så kanske jobbar han på någon Renault service verkstad, då kan han ju titta i skrotbingen hos "grannmeken" som jobbar vovlo.Hur var det med hjullager, länkarmar, spindelleder, bussningar m.m m.m m.m på v70 s80 .Och aldrig några elfel ,"nää då",på denna normbil i Sverige,men vissa saker lyckas dom ju mörka väldigt bra.
Helt rätt, min grannes S80 käkade spindelleder alla 3000mil...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Hjullagerbyte fram har jag hört av en S80 kund att om man beställer det innan bilen gått 6000 mil så bjöd vovlo vekst. på ena sidan.Kan ju vara någon kampanj,men det talar ju om vilken kvalitet som gäller.Och vi gnäller på megane för att man måste byta vid ca 10000mil
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
pert
Posts: 21
Joined: 16 Jul 2005, 13:31
Location: Uppsala

Post by pert »

Körde min s80 i tre år. Jag tror inte jag körde två månader utan att något nytt fel uppstod. Har kör Lagunan sedan juli -05 och bytt halvljuslampor, inget mer.... Efter de initiala fixningarna jag nämt tidigare i tråden alltså.
Per T, Uppsala
2002 Laguna kombi 1,9 dCi Euroline
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag har ett hjullager trasigt vid 9000 mil..kul kul. men det får man räkna med om man kör "nya" bilar :D :x
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Hjulinställning, toe vinklen är väldigt viktig för livslängden på lagerna
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
hejko
Posts: 36
Joined: 13 Jan 2006, 08:36
Location: Nyköping

Post by hejko »

Dennis wrote:Han titulerar sej som Renault-tekniker, så kanske jobbar han på någon Renault service verkstad, då kan han ju titta i skrotbingen hos "grannmeken" som jobbar vovlo.Hur var det med hjullager, länkarmar, spindelleder, bussningar m.m m.m m.m på v70 s80 .Och aldrig några elfel ,"nää då",på denna normbil i Sverige,men vissa saker lyckas dom ju mörka väldigt bra.
Jo men nu är vi ju inne på renaultklubben. Självklart har fler bilmodeller problem med detta men när det gäller renault är det Laguna 2 som har mest problem+ konstiga lösningar såsom : Genomgående skruv uppifrån på länkarmar = måste släppa på styrväxel + motorfäste + vagga bara för att byta kulbult. ett arbete som på tex clio tar 5 min..
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

hejko wrote:
Dennis wrote:Han titulerar sej som Renault-tekniker, så kanske jobbar han på någon Renault service verkstad, då kan han ju titta i skrotbingen hos "grannmeken" som jobbar vovlo.Hur var det med hjullager, länkarmar, spindelleder, bussningar m.m m.m m.m på v70 s80 .Och aldrig några elfel ,"nää då",på denna normbil i Sverige,men vissa saker lyckas dom ju mörka väldigt bra.
Jo men nu är vi ju inne på renaultklubben. Självklart har fler bilmodeller problem med detta men när det gäller renault är det Laguna 2 som har mest problem+ konstiga lösningar såsom : Genomgående skruv uppifrån på länkarmar = måste släppa på styrväxel + motorfäste + vagga bara för att byta kulbult. ett arbete som på tex clio tar 5 min..
ja det hade dom inte lyckats med på upplandsmotor, dom glömde att dra fast några bultar och en slang till servon så all olja rann ut.att bultarna sitter uppifrån är väl för att det var lättast att stoppa i dom uppifrån när dom byggde den..dom bryr väl inte så mycket om dom som skall laga skiten...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Om något verkar ändå Renault Mégane framstå som Renaults mest felfria modell. Lagunan verkar ligga i topp på Bilprovningens statistik om mest underkända. Tyvärr.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Thomas A wrote:Om något verkar ändå Renault Mégane framstå som Renaults mest felfria modell. Lagunan verkar ligga i topp på Bilprovningens statistik om mest underkända. Tyvärr.
Gamla ja, inte IIan?
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

chh wrote:
Thomas A wrote:Om något verkar ändå Renault Mégane framstå som Renaults mest felfria modell. Lagunan verkar ligga i topp på Bilprovningens statistik om mest underkända. Tyvärr.
Gamla ja, inte IIan?
Vet ej, det som redovisades nyligen på text-TV var tre år gamla bilar.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=210746
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Måste vara 1an, eftersom Laguna II finns först sedan 2001-2002 och dom första besiktigades i slutet av 04 början 05. Och vad jag vet så har IIan inga rostproblem.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply