Problem med batteri och baklucka.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
uerisc
Posts: 11
Joined: 28 Mar 2006, 01:17

Problem med batteri och baklucka.

Post by uerisc »

Är ny ägare till en R5 TXE -90 och har problem med batteri och baklucka.

Har blivit tvungen att ladda batteriet två gånger under en treveckors period. Ska tillläggas att jag använt stereon+steg riktigt mycket utan att ha igång bilen. Det är ett startbatteri på 55Ah jag har, är det rätt Ah? Har sett 44-45Ah.

Problemet jag har med bakluckan är att den inte går att låsa. Var en kompis som ägde bilen innan mig och han lyckades aldrig heller. Jag har två nycklar till bilen, till dörr och tändning, ska det vara en till nyckel till bakluckan och centrallås?

Med vänliga hälsningar
Rikard S
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

vadå problem att strömen tar slut för att du spelar stereo en jävla massa och inte laddar ? tips skaffa en stereo hemma som är inkopplad i väggen så tar inte strömmen slut lr lyssna på musik i bilen när du kör så laddas batteriet samtidigt..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
uerisc
Posts: 11
Joined: 28 Mar 2006, 01:17

Post by uerisc »

Tony,

Jag är inte säker att på det var mitt fel på båda gångerna. Första gången var det mitt fel men jag är väldigt osäker på andra. Efter att jag laddat upp batteriet första gången så använde jag bilen och stereon normalt i fem dagar förutom en dag då jag hade på stereon i ca 30 min på batteriet, det var på dagen. Senare på kvällen kunde jag köra, använde stereon när bilen var på men nästa morgon så var det tomt. 30 min stereo användning är väl inte så mycket då jag kunde använda stereon i 3-4 timmar första gången?

Min andra laddning är snart klar, då ska jag kolla så att spänning stämmer med bilen av/på, sedan syraprov, stämmer även det så ska jag bara använda stereon när bilen är på och se om batteriet håller då.

Med vänlig hälsning
Rikard S
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mät om du har ca 14volt mellan polerna på batteriet när motorn är igång..annars laddar det inte,kan även vara ett dåligt batteri,om det var länge sedan du bytte och kör mycket stereo,kan det vara dags för ett byte. Kolla åxå så du inte har någon strömtjuv kollas lättast med att koppla bort en pol på batteriet och sätta dit kabeln igen,detta görs med alla kända förbrukare avstängda om det kommer en liten "blixt" när du sätter dit kabeln är det något som drar ström,kolla så inte bilen låser om du har centrallås och lägger dit polen...obs låset till bakluckan går lätt att byta till ett som du har nyckel till,försök fixa ett på skroten med lås, sedan tar du bort plasten nere på bakluckan så kommer man lätt åt låset,bakluckan låses inte med centrallåset utan vanligt vridjärn(nyckel)....lycka till...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
uerisc
Posts: 11
Joined: 28 Mar 2006, 01:17

Post by uerisc »

Tony,

Tack för tipsen! Jag mätte även spänningen på batteriet när bilen var av/på efter första laddningen, då stämde dom men jag gjorde ej syraprov. Är möjligt att jag har en strömtjuv. Stereo, klocka och innerbelysning är dom enda kända strömförbrukarna jag vet vid tändningen av. Stereo är kopplat efter tändningen men den har ju minne, samma gäller klockan så då måste jag väl koppla ur säkring för att dom inte ska dra någon ström? För innerbelysning räcker det väl med att hålla dörrarna stängda? Ska även kontrollera så att det inte lyser i bagaget fast det är stängt.

Hur länge ska man ladda ett batteri på 55Ah när laddarn är på 6A, batteriet var tomt när jag började. Finns en mätare på laddarn som visar 0-12A och det är tänkt att laddningen ska var klar när mätaren står på noll. Jag har läst att mitt batteri inte kan laddas fullt med en 6A- laddare. När jag startade så gick mätaren direkt till 6, nu står den på ca 2 efter ca 16 timmars laddning. Bubblar lite lätt i batteriet nu men det är väl inte så farligt med så klen laddare?

Med vänlig hälsning
Rikard S
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Min kondesator till ljudanläggningen tömmer batteriet efter ca 2dygn.
(biltemasmeck)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
uerisc
Posts: 11
Joined: 28 Mar 2006, 01:17

Post by uerisc »

Någon som vet vad det ska sitta för batteri i min bil? Generatorn ger 50A.

Med vänlig hälsning
Rikard S
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Du kan gott välja det AH tal du har dvs. 55AH då kan du belasta batteriet längre än med lägre AH-tal.Sedan har olika kvaliteer på batterier olika kallstartström.Ju billigare destu sämre.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
uerisc
Posts: 11
Joined: 28 Mar 2006, 01:17

Post by uerisc »

Dennis wrote:Du kan gott välja det AH tal du har dvs. 55Ah då kan du belasta batteriet längre än med lägre AH-tal.Sedan har olika kvaliteer på batterier olika kallstartström.Ju billigare destu sämre.
Tack för infon Dennis!

Trodde att generatorn laddade för lite till mitt batteri. Det är ett "OK" batteri jag har så det blir ett nytt batteri även om det jag har nu är i dugligt skick. Jag vill kunna spela en del musik på batteriet. Vad skulle du rekommendera då? Kanske räcker med ett nytt startbatteri på 55Ah, anläggningen jag har är inte särskilt stor. HU är på 4x50 och steget 700w.

Med vänlig hälsning
Rikard Schoultz
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

uerisc wrote:
Dennis wrote:Du kan gott välja det AH tal du har dvs. 55Ah då kan du belasta batteriet längre än med lägre AH-tal.Sedan har olika kvaliteer på batterier olika kallstartström.Ju billigare destu sämre.
Tack för infon Dennis!

Trodde att generatorn laddade för lite till mitt batteri. Det är ett "OK" batteri jag har så det blir ett nytt batteri även om det jag har nu är i dugligt skick. Jag vill kunna spela en del musik på batteriet. Vad skulle du rekommendera då? Kanske räcker med ett nytt startbatteri på 55Ah, anläggningen jag har är inte särskilt stor. HU är på 4x50 och steget 700w.

Med vänlig hälsning
Rikard Schoultz
ja dom watt siffrorna kan du nog drömma om ,testade mitt 2*30 (riktiga)watt steg (bryggat 230w) mot ett 500w steg mitt spelade skiten ur 500w steget,vad har steget för säkring?? ,köp ett bra batteri när du köper.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
uerisc
Posts: 11
Joined: 28 Mar 2006, 01:17

Post by uerisc »

Effekten som jag angav är vad som står på grejerna men är nog långt från sanningen. På steget är det 2 x 30A.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ok då kan du inte spela länge,för om steget drar 60amp (vilket det ju inte gör men kan göra) och batteriet är på 55amp,det blir inte ens en timme om batteriet skulle vara helt nytt och fullladatt och du hade maxat steget,då tillkommer huvudenheten åxå på det...så ström går det åt när man kör stereo..jag hade en bil med inte så avanserad stereo ,ett steg till basen+en hu om man spelade när man körde på motorvägen,så blinkade lyset pga att det gick åt mer ström än vad generatorn pallade med,den generatorn dog efter ett tag(den skar) om det berode på stereon lr annat kan jag inte säga men,den jobbade alltid med högbelastning...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

tänk på att strömmen som säkringarna är märkta oftast inte är exakta eftersom säkringarna brukar vara tröga. dvs en 60amp säkring kan spika på 70-80amp och då kan generatorn få frispel ifall inte batteriet hinner kompensera spänningsfallet som uppstår.

jag körde med mitt 2x60amps kickersteg i vintras med halvdåligt batteri och 100watts helljuslampor. höjde ljudet o stereon dog p.g.a. spänningsfall + att ljuset blinkade.

I värsta fall kan man knäcka bilens elektronik med ett dåligt batteri.

Det optimala är ett fräscht batteri + en kondensator
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply