Varning hel/halvljus
Moderator: Forumpolisen
Varning hel/halvljus
Fick ingen varning när en halvljuslampa hade gått sönder . Någon som kan förklara ?? Oj , glömde att det är på en Laguna II .
Johnny Karlsson Dalskog
På min bil är det så att positionsljusen funkar när tändningen är av, men när jag startar bilen så funkar inte positionsljusen och "datorn" säger "sidelights faulty" , vad beror det på möjligtvis ?chh wrote:Nej, bilen varnar bara om positions ljus har pajat eller nummerskyltsbelysning (inte alla utföranden).
Laguna -95 2.0 RXE
Kan ej Laguna 1 så bra, men låter som ett relä. Ibland kan lampor med olika W-tal få det att spöka.Polacken wrote:På min bil är det så att positionsljusen funkar när tändningen är av, men när jag startar bilen så funkar inte positionsljusen och "datorn" säger "sidelights faulty" , vad beror det på möjligtvis ?chh wrote:Nej, bilen varnar bara om positions ljus har pajat eller nummerskyltsbelysning (inte alla utföranden).
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
när du säger relä, menar du väl säkringarna men men .. jag och min polare har kollat säkringarna och det verkar som om det är lite glapp i säkringsboxen eftersom ett annat problem löste sig efter att ha pillat lite hit och ditchh wrote:Kan ej Laguna 1 så bra, men låter som ett relä. Ibland kan lampor med olika W-tal få det att spöka.Polacken wrote:På min bil är det så att positionsljusen funkar när tändningen är av, men när jag startar bilen så funkar inte positionsljusen och "datorn" säger "sidelights faulty" , vad beror det på möjligtvis ?chh wrote:Nej, bilen varnar bara om positions ljus har pajat eller nummerskyltsbelysning (inte alla utföranden).
Laguna -95 2.0 RXE
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Är du säker på att den säger "sidelights faulty"? Tror att min sade "signlights faulty" . Åtminstone blev min tyst när jag bytte skyltbelysningen bak på kombin.
Ett annat tips är att byta lampor parvis... och sedan spara den hela till den dag då man behöver byta i fält... sedan byter man båda SSSM.
Sen är det underligt att den inte berättar att en halvljuslampa gått... i alla fall för oss med halvljuslag.
Ett annat tips är att byta lampor parvis... och sedan spara den hela till den dag då man behöver byta i fält... sedan byter man båda SSSM.
Sen är det underligt att den inte berättar att en halvljuslampa gått... i alla fall för oss med halvljuslag.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Kan vara samma anledning som att syntetiska rösten inte pratar svenska. Typ 0,5 procent av Renaults produktion går till Sverige.Renault producerar nog fler bilar på en dag än vad som säljs i Sverige på ett år. Bara i Saundevillefabriken kan det tillverkas upp till 1700 bilar per dygn.Sen är det underligt att den inte berättar att en halvljuslampa gått... i alla fall för oss med halvljuslag.
asså alla lampor funkar till positionsljusen, både fram och bak och sklybelysningen då tändningen inte e på. e inte speciellt sugen på att lämna in den på verkstad eftersom det är så himla dyrt ..Stymie wrote:Är du säker på att den säger "sidelights faulty"? Tror att min sade "signlights faulty" . Åtminstone blev min tyst när jag bytte skyltbelysningen bak på kombin.
Laguna -95 2.0 RXE
Sidelights faulty kan bero på en uppsjö olika saker om man får tro det man hittar på detta forum. Verkar som ett universalmeddelande som datorn spottar ur sig så fort något är fel på elektroniken i Laguna. Själv har jag haft det någon gång då och då. Senast upptäckte jag ett glapp i höger bakljus. Efter justering/åtgärd så blev det tyst för den här gången i alla fall.
Jonas Reppe - Östersund