larmande luftfjädring

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
krister

larmande luftfjädring

Post by krister »

Har en laguna -99 V6. Luftfjädringen larmade. Lämnade in på volvo som båt en givare och ventil. 3800:-. Felet kvarstår. Lämnar in på volvo igen som nu säger att stötdämparna skall bytas. 5300:- eftersom verkstaden lagat fel sak och dessutom glömde bort att laga min bil när jag lämnade in den andra gången lämnade jag in bilen på Solna bilteknik i stället. Jag säger till honom att volvo säger att det är stötdämparna som behöver bytas. Han vill ändå själv felsöka. Ringer upp mig och säger att det inte finns någon läcka i systemet så det måste vara en inre läcka i stötdämparna så han byter dem. 4800 kronor senare och felet kvarstår fortfarande. Kan kollar larmkoder både med Bosch apparaten och en annan apparat men hittar ingen felkod. Han lovar att skicka efter ett elschema från volvo. Det har nu gått tremånader och han har ännu inte fått det.

Nästan 10000 kronor senare är felet som följer;
När man starat bilen finns ingen larmkod lagrad. Man hör komressorn arbeta. Efter cirka 5-10 minuter larmar bilen och säger "self leveling suspention mal funktion...." . Efter detta arbetar kompressorn inte lika mycket och ofta. Nästa gång man startar är larmkoden borta, men kommer ingen efter 5-10 minuter.

Hjälp! jag blir inte bara galen av larmet jag blir fattig också när "proffsen" inte kan laga ett sk*t fel.
Clio_fidde

Post by Clio_fidde »

Kan tyvärr inte hjälpa dig. Men ville iaf ha sagt att det är förjävligt när sådant händer. När dom gör en felsökning och "lagar" saker som inte behövs lagas. Och dom ska va utbildade.. *host*
Någon av de verkstäderna ska ju fan fixa felet, gratis tycker jag.

BTW, välkommen till forumet.
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

min morsas laguna (97a) hade samma fel precis efter vi sålt den förra våren så började den larma om pneumatisk nivåreglering (8900mil).

Dem skulle byta magnetventilen eftersom det var denna som inte höll tätt, men denna satt ihopkappslad med kompressorn så allt fick bytas.
$$$

Denna var redan bytt en gång, men på serviceavtal...

När väl givaren var åtgärdad så började stötdämparna läcka...
Volvo fyllde systemet med såpvatten och dämparna löddrade som raklödder.
kostade ännu mer flis. $$$

Det visar sig att dem byggt vissa detaljer aluminum, så det ärjar itu...

Kanske ett tips är att kolla alla givare, kontakter mm.
istället för att gå från slutet i näringskedjan och kolla på datorns felkoder...

Vår nota slutade med 15-17.000kr.

surt.

:(

Billiga reservdelar finns på www.autofrance.se
eller om du kontaktar Rolf Carlsson på www.BilNilsson.com har för mig dem ger clubrenaultsverige rabatt.

Hoppas det går bättre för dig (billigare)

Lycka till
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
krister

Post by krister »

Jag skall vid tillfälle konfronera Solna bileknik. Han har ju faktist bytt stötdämpare helt i onödan. Det visade sig ju vara ett el-fel och han bara gissade att det skulle kunna vara en inre läcka i stötdämparna. Jag får se vad han säger annars får jag väl pröva allmännareklamationsnämnden eller nåt.
Han garanterar som sagt att det inte finns någon läcka. Han säger sig också kollat att det är "rätt" signaler bak vid fjädringen men gissar att det kan vara glapp någon annanstans i elsystemet. Han har redan före Jul beställt en skiva med elsystemet från Bosch och volvo. Bosch hade ingen och Volvo har ännu inte lyckats leverera någon riktning på elsystemet?

Får jag möjligheten att hissa upp bilen någon dag skall jag som du säger. Göra rent de kontakter och givare jag ser.

I övrigt verkar ju bilen fungera som den skall. Jag är bara rädd att kompressorn går hårdare än vad det är tänkt och tillslut havererar den oxå.

Fortsättning följer....
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

tips!

be om de gamla delarna som han har bytt. det har du rätt till. så kan du testa i efterhand.

gäller alla verkstäder/reparationer
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply