Plastparti på baklucka Laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Plastparti på baklucka Laguna

Post by Lagunan »

Det är helt löst och man måste öppna bagageluckan på ett speciellt sätt för att inte få hela plastpartiet i näven.

De två skruvarna som sitter bakom reg.plåten saknas helt och jag finner inget att fästa en skruv i. Måste förmodligen ta en mutter på baksidan av plåten - innanför klädseln på insidan ?

Vidare så saknas de två nedersta "plast-plopparna" som biter tag i karossen.

Jag har sett en Laguna med exakt samma problem och jag undrar nu om detta är något vanligt förekommande fel.

Laguna Kombi ändrades lite vad gäller plastkanten och dimljusen vid sekelskiftet 99/00. har de ändrat sättet att montera platspartiet baktill eller är det identiskt?
kristina
Posts: 7
Joined: 26 Dec 2004, 14:50
Location: Sweden

Post by kristina »

Hej,hade samma prob med min 96:a med lös plastkåpa, hittade en ny på skroten efter lite letande.Fick förstöra dom 2 nipplarna som håller reg plåten, satte dit skruvar istället med 2 muttrar på varje skruv.
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

Kristina.

Jag är så lat och extremt Ohändig. Det man inte kan lösa med balaband och silvertejp - det får man lämna in bilen på verkstad för :)

Som hittat!

Ny kåpa: 1697 kronor
User avatar
andcompe
Posts: 6
Joined: 17 Nov 2005, 11:38
Location: Forsheda
Contact:

Fixade det på min...

Post by andcompe »

Hejsan

Jag hade samma problem, det är ju fästena till plastkåpan som är för klena. Hur kan man bara göra ett plasthandtag till bakluckan... idiotiskt enligt min mening.

Nåväl, jag tog ett gammalt kökshandtag och monterade dit. För den händige:

Montera bort plastkåpan, den är skruvad inifrån. Tag ett lämpligt handtag. Jag tog ett klassiskt "fyrkantigt" ikeahandtag i stål och slipade till det lite så det passade den böjda profilen på plasthandtaget. Därefter tog jag min dremel och slipade bort två hack i innerkanten på plasthandtaget, så att det passade bredden med stålhandtaget. Med ett par lämpliga rörstumpar som distanser skruvade jag sedan dit stålhandtaget på luckan och monterade sedan plastkåpan utanpå, så att stålhandtaget förstärker plasthandtaget. På det sättet är det nu ett stålhandtag man tar tag i för att öppna luckan.

Fästena på plastkåpan limmade jag fast med epoxy. Förra ägaren hade dessutom skruvat i två bultar bakom nummerplåten i tron att det skulle hålla. Numera så är det ju bara plastkåpan som skall sitta fast, den används ju inte som handtag längre. Limmet räcker för det.

För att stålhanttaget skall synas ännu mindre (det är ju dolt av ytterkanten på plasthandtaget) så målade jag det svart. Nu syns det inte om man inte vet om det.

Lycka till...
krister
Posts: 8
Joined: 15 Mar 2006, 18:56

Post by krister »

Kan bara konstatera att min på min laguna är hantaget i bakdörren också lös och fjädrar ut när man öppnar. Har ännu inte hunnit titta på någon lösning.
Får du något bra svar så tipsa gärna mig.
Jag skall komma ihåg att göra detsamma om jag hinner och kommer på någon lösning.

kippe_l@hotmail.com
dragonsailor
Posts: 30
Joined: 05 Apr 2005, 13:59
Location: Sweden

Post by dragonsailor »

Samma problem på vår laguna -98. Väldigt klent konstruerat = fransk kvalitet. Jag har konstruerat bakluckehandtaget / dekorlisten till Saab 9-3 sportkombi, och på saabvis finns ju en hel drös krav att uppfylla, bl a att det skall gå att öppna en fastfrusen baklucka, den skall klara overslam och den skall hålla för skjuvning, om man mot förmodan (gud förbjude) skulle vara så klantig så man hamnar i diket och någon behöver putta på... plus en väldigt massa andra krav förstås.

Mvh D
Laguna RXE kombidelägare. "Sänkning underlättar barnvagnslastning" :-)
krister
Posts: 8
Joined: 15 Mar 2006, 18:56

Post by krister »

Jaha ja!
När min sambo skulle öppna bagageluckan efter en riktigt kall och klar natt fick hon hela plasthantaget i handen. Alla fyra plastfästen har gått av. Nummerplåten ligger nu mer i bakrutan. Jag skall kolla om jag kan hitta en "ny" plastbit på skroten, om det inte kostar skjortan.....

Annars får händige Harri limma och fixa och dona. Det får väl se ut som sk*t bara det funkar.
Jag skall försöka komma ihåg att avrapportera här i forumet när jag är klar. Om det var svårt och vad det kostade mm.

Hej så länge. K
User avatar
hejko
Posts: 36
Joined: 13 Jan 2006, 08:36
Location: Nyköping

Post by hejko »

krister wrote:Jaha ja!
När min sambo skulle öppna bagageluckan efter en riktigt kall och klar natt fick hon hela plasthantaget i handen. Alla fyra plastfästen har gått av. Nummerplåten ligger nu mer i bakrutan. Jag skall kolla om jag kan hitta en "ny" plastbit på skroten, om det inte kostar skjortan.....

Annars får händige Harri limma och fixa och dona. Det får väl se ut som sk*t bara det funkar.
Jag skall försöka komma ihåg att avrapportera här i forumet när jag är klar. Om det var svårt och vad det kostade mm.

Hej så länge. K
Detta fel är väldigt vanligt.. Bäste lösningen är att byta plasten.. fast oxå dyrast.. Nr skylten kan du väl fästa med dubbelhäftande tejp på plasten..
krister
Posts: 8
Joined: 15 Mar 2006, 18:56

Post by krister »

jo nu är det dags för nytt plasthandtag och skylthållare så kallad dekorramp. Någon som vet om det finns piratplast att köpa eller vad en ny kostar orgina?
Göte J
Posts: 217
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Snikrep av bakluckeplasten Laguna -98

Post by Göte J »

I går demonterades Lagunans plasttjok med skylt o handtag. De två nedre fästena hade ryckts av. Jag "limmade" med metallspackel (ungefär platic padding) och förstärkte med aluminiumplåt som bockades ner och poppnitades fast. Och si nu känns det inte riskabelt att öppna där bak.
mvh GJ
Post Reply