Renault 19 RT Startar inte o är allmänt ful.
Moderator: Forumpolisen
Renault 19 RT Startar inte o är allmänt ful.
Hej!
Jag har under ett års tid ägt min Renault nu o är possitivt överraskad över hur bra bilen är att köra o åka i men såklart är det detta "generalfel"...
Från början stannade bilen ibland o sen tände den inte alls. Läste här om flera med samma problem men flinade bara åt att folk inte kunde kolla enkla grejer. Efter att ha felsökt den på Volvo sa dom att den va i bra skick o inga fel kunde hittas o jag hade ju kollat själv... Jag struntade i att kolla fördelarlock dock för om det va kass skulle den ju inte ens starta. Så fel jag hade... Kasst lock o inget kol i sikte när jag väl tog isär det... Fan va dumt gjort...
Nu har iaf bilen blivit värre o startar efter en stund då jag mal men dör alltid igen. Sen får jag stå o mala, ibland i 2-3 minuter. Sen går den som en klocka! Jag hatar det! Jag blir vansinnig på detta fel. Jag har svårt att fylla på bensin också. Den slår ifrån handtaget hela tiden o jag antar att det beror på att den inte får ut luften men samtidigt verkar det så löjligt. Jag har ingen bensinmätare heller o det har varit sen jag köpte bilen. Jag har nollställt färddatorn men ändå inget. Jag har kopplat från batteriet o gjort det jag kunnat men fan om den skulle funka.
Vad ska man kolla först o var sitter det man ska kolla?
Jag gillar bilen i övrigt men dessa fel gör att jag blir galen eftersom jag inte hittat något fel!!
Just det... En slang till nåt som tydligen va kolkanister sitter inte fast nu men jag limmade fast den i sommras men märkte ingen skillnad alls.
Vore väldigt tacksam för hjälp!
Jag har under ett års tid ägt min Renault nu o är possitivt överraskad över hur bra bilen är att köra o åka i men såklart är det detta "generalfel"...
Från början stannade bilen ibland o sen tände den inte alls. Läste här om flera med samma problem men flinade bara åt att folk inte kunde kolla enkla grejer. Efter att ha felsökt den på Volvo sa dom att den va i bra skick o inga fel kunde hittas o jag hade ju kollat själv... Jag struntade i att kolla fördelarlock dock för om det va kass skulle den ju inte ens starta. Så fel jag hade... Kasst lock o inget kol i sikte när jag väl tog isär det... Fan va dumt gjort...
Nu har iaf bilen blivit värre o startar efter en stund då jag mal men dör alltid igen. Sen får jag stå o mala, ibland i 2-3 minuter. Sen går den som en klocka! Jag hatar det! Jag blir vansinnig på detta fel. Jag har svårt att fylla på bensin också. Den slår ifrån handtaget hela tiden o jag antar att det beror på att den inte får ut luften men samtidigt verkar det så löjligt. Jag har ingen bensinmätare heller o det har varit sen jag köpte bilen. Jag har nollställt färddatorn men ändå inget. Jag har kopplat från batteriet o gjort det jag kunnat men fan om den skulle funka.
Vad ska man kolla först o var sitter det man ska kolla?
Jag gillar bilen i övrigt men dessa fel gör att jag blir galen eftersom jag inte hittat något fel!!
Just det... En slang till nåt som tydligen va kolkanister sitter inte fast nu men jag limmade fast den i sommras men märkte ingen skillnad alls.
Vore väldigt tacksam för hjälp!
Allmänt ful = helt normalt
Vanliga fel förutom fördelarlock:
-sprucken slang till map-sensor (har du inte redan bytt är det nog dags)
-bortvittrad jordfläta växellåda-chassie
-inte helt ovanligt att bränslepumpen lägger av
något enstaka fall av strulande svänghjulsgivare och felaktiga temperaturgivare har jag sett här också
Tanken luftas genom kolkanistern då motorn är avstängd, blir det stopp i de slangarna lär du få problem vid tankning. När motorn går kopplas allt om med magnetventilerna så kanistern vädras med insugsluften till motorn och tanken får luft direkt från omgivningen. Så är det i alla fall tänkt
Vanliga fel förutom fördelarlock:
-sprucken slang till map-sensor (har du inte redan bytt är det nog dags)
-bortvittrad jordfläta växellåda-chassie
-inte helt ovanligt att bränslepumpen lägger av
något enstaka fall av strulande svänghjulsgivare och felaktiga temperaturgivare har jag sett här också
Tanken luftas genom kolkanistern då motorn är avstängd, blir det stopp i de slangarna lär du få problem vid tankning. När motorn går kopplas allt om med magnetventilerna så kanistern vädras med insugsluften till motorn och tanken får luft direkt från omgivningen. Så är det i alla fall tänkt
Jag har kollat slangen noga men kan inte se några sprickor alls. Den ser heller inte så gammal ut. Jag ska byta den i helgen så får man väl se vad som händer.
Jag testade att blåsa i slangen som inte sitter fast i kanistern o det va tvärstopp... Nu va det då slangen som går upp till en stor svartbox. En liknande box satt på min fina SAAB 900T16 (varför dödade jag den bilen i ett dike? Va så kul att dra billiga Porschar...) o jag antar att det är ngn form av styrbox då? Bilen va inte heller igång så det borde väl vara så?
Hann faktiskt inte kolla mer än det så. Jag får väl kolla den andra slangen som är den jag antar går till... tanken(?) o se om jag kan få in luft i den.
Jag är hemskt tacksam för den hjälp jag fått!
Det är väldigt snällt att folk kan ta sig tid!
Jag testade att blåsa i slangen som inte sitter fast i kanistern o det va tvärstopp... Nu va det då slangen som går upp till en stor svartbox. En liknande box satt på min fina SAAB 900T16 (varför dödade jag den bilen i ett dike? Va så kul att dra billiga Porschar...) o jag antar att det är ngn form av styrbox då? Bilen va inte heller igång så det borde väl vara så?
Hann faktiskt inte kolla mer än det så. Jag får väl kolla den andra slangen som är den jag antar går till... tanken(?) o se om jag kan få in luft i den.
Jag är hemskt tacksam för den hjälp jag fått!
Det är väldigt snällt att folk kan ta sig tid!