Laguna II ? Bara skrot eller...
Moderator: Forumpolisen
Laguna II ? Bara skrot eller...
Verkar ju finnas hur mycket bilar med låga mil som helst o till hyffsade priser också...
Menmen- indikerar detta att alla är less på sina bilar o försöker bli av med dom fortast möjligt? Är ju något intresserad av bilen o en DIESEL i såfall, eftersom jag kör ca 3500 mil om året- håller bilen för detta eller står den på verkstaden jämt?
Erfarenheter- Köpråd-? Skall man försöka hitta en bil med så lite elektronik som möjligt eller? Är intresserad av o komma till LÅG milkostnad o någorlunda problemfritt bilägande...
Alla synpunkter är välkomna!
Mvh// Kaj
Menmen- indikerar detta att alla är less på sina bilar o försöker bli av med dom fortast möjligt? Är ju något intresserad av bilen o en DIESEL i såfall, eftersom jag kör ca 3500 mil om året- håller bilen för detta eller står den på verkstaden jämt?
Erfarenheter- Köpråd-? Skall man försöka hitta en bil med så lite elektronik som möjligt eller? Är intresserad av o komma till LÅG milkostnad o någorlunda problemfritt bilägande...
Alla synpunkter är välkomna!
Mvh// Kaj
ska du ha en Renault med 1.9 d motorn så ska du kolla att egr ventilerna är fixade. Dessutom ska du rengöra dom ofta. Annars kan det bli 15.000-20.000 i turbo+ intercooler, etc etc.
I vissa länder, tror Sverige så har Renault infört extra garanti på prylarna eftersom så många har exploderat. Detta gäller bara diesel bilar med den sämre Garett turbon.
Alla bensinare har Mitsubischi turbo + mycket bättre konstruktion.
I grekland finns nu en Renault Laguna II 2.0T 2003a med 330 + HK ska bli 380 !!!
I vissa länder, tror Sverige så har Renault infört extra garanti på prylarna eftersom så många har exploderat. Detta gäller bara diesel bilar med den sämre Garett turbon.
Alla bensinare har Mitsubischi turbo + mycket bättre konstruktion.
I grekland finns nu en Renault Laguna II 2.0T 2003a med 330 + HK ska bli 380 !!!
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
Re: Laguna II ? Bara skrot eller...
Jag har en LagunaII 1,9 dci 120hk,hade gått 7000 när jag köpte den i juli.på vägen hem från fjollträsk larmade den för insprutningsfel.fick detta fixat på emissionsgarantin som gäller till 8000mil.kaj73 wrote:Verkar ju finnas hur mycket bilar med låga mil som helst o till hyffsade priser också...
Menmen- indikerar detta att alla är less på sina bilar o försöker bli av med dom fortast möjligt? Är ju något intresserad av bilen o en DIESEL i såfall, eftersom jag kör ca 3500 mil om året- håller bilen för detta eller står den på verkstaden jämt?
Erfarenheter- Köpråd-? Skall man försöka hitta en bil med så lite elektronik som möjligt eller? Är intresserad av o komma till LÅG milkostnad o någorlunda problemfritt bilägande...
Alla synpunkter är välkomna!
Mvh// Kaj
Det som åtgärdades var ett par st turbotrycksgivare,intercooler dom tidiga intercoolerna har inte förstärkningar så dom sväller upp på mitten,dom nya sitter remsor som håller ihop intercoolern,(om man tittar in ifronten så ser man om den svullnat upp) Jag fick ny programvara åxå. Så nu funkar den perfekt. Om man är lätt på gasen så drar den väldigt lite åxå,jag körde min kombi ca 19 mil på 8liter,färddatorn visade 0,44,detta var med 3 pers i bilen landsväg, tror jag hade ca 85km/h i snitt.detta är med dubbfria vinterdäck, men jag tror den drar mer på sommaren för jag har 17 tummare på sommaren.Jag Brukar köra ganska hårt,men förbrukningen brukar vara runt 0,6 blandad körning.har lite irriterande fel,backsensorerna larmar (säker salt i kontakterna),displayen till klimatorn glappar (verkar vara ett vanligt fel) har kört ca 2100 mil nu sedan jag köpte den.
+ Snygg ,tyst, bränsle snål(för att vara en kombi på 1500 kilo)
- Laguna har mycket elektronik som kommer strula,det har många nya bilar så det får man räkna med,det kvittar vad man köper för bil.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Vet du vad en diesel turbo laddar?? kollade på renault.se den nya 1,9 130 hk med fap har fått en ökning av laddtrycket med 0,3 bar, så nu har den 2,5 bar ladd, dvs jag har BARA 2,2 bars laddtryck, det kör ingen bensinare med,kanske därför turbon håller sämre..chh wrote:ska du ha en Renault med 1.9 d motorn så ska du kolla att egr ventilerna är fixade. Dessutom ska du rengöra dom ofta. Annars kan det bli 15.000-20.000 i turbo+ intercooler, etc etc.
I vissa länder, tror Sverige så har Renault infört extra garanti på prylarna eftersom så många har exploderat. Detta gäller bara diesel bilar med den sämre Garett turbon.
Alla bensinare har Mitsubischi turbo + mycket bättre konstruktion.
I grekland finns nu en Renault Laguna II 2.0T 2003a med 330 + HK ska bli 380 !!!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tony wrote:Vet du vad en diesel turbo laddar?? kollade på renault.se den nya 1,9 130 hk med fap har fått en ökning av laddtrycket med 0,3 bar, så nu har den 2,5 bar ladd, dvs jag har BARA 2,2 bars laddtryck, det kör ingen bensinare med,kanske därför turbon håller sämre..chh wrote:ska du ha en Renault med 1.9 d motorn så ska du kolla att egr ventilerna är fixade. Dessutom ska du rengöra dom ofta. Annars kan det bli 15.000-20.000 i turbo+ intercooler, etc etc.
I vissa länder, tror Sverige så har Renault infört extra garanti på prylarna eftersom så många har exploderat. Detta gäller bara diesel bilar med den sämre Garett turbon.
Alla bensinare har Mitsubischi turbo + mycket bättre konstruktion.
I grekland finns nu en Renault Laguna II 2.0T 2003a med 330 + HK ska bli 380 !!!
Jo jag vet, Lagunan laddar bara 0.8, därför finns det mycket potential.
Men stora problemet är egr som sätter igen sig, lagren blir förstörda i turbon sedan flyger smådelar runt i systemet.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Re: Laguna II ? Bara skrot eller...
Tony wrote:Jag har en LagunaII 1,9 dci 120hk,hade gått 7000 när jag köpte den i juli.på vägen hem från fjollträsk larmade den för insprutningsfel.fick detta fixat på emissionsgarantin som gäller till 8000mil.kaj73 wrote:Verkar ju finnas hur mycket bilar med låga mil som helst o till hyffsade priser också...
Menmen- indikerar detta att alla är less på sina bilar o försöker bli av med dom fortast möjligt? Är ju något intresserad av bilen o en DIESEL i såfall, eftersom jag kör ca 3500 mil om året- håller bilen för detta eller står den på verkstaden jämt?
Erfarenheter- Köpråd-? Skall man försöka hitta en bil med så lite elektronik som möjligt eller? Är intresserad av o komma till LÅG milkostnad o någorlunda problemfritt bilägande...
Alla synpunkter är välkomna!
Mvh// Kaj
Det som åtgärdades var ett par st turbotrycksgivare,intercooler dom tidiga intercoolerna har inte förstärkningar så dom sväller upp på mitten,dom nya sitter remsor som håller ihop intercoolern,(om man tittar in ifronten så ser man om den svullnat upp) Jag fick ny programvara åxå. Så nu funkar den perfekt. Om man är lätt på gasen så drar den väldigt lite åxå,jag körde min kombi ca 19 mil på 8liter,färddatorn visade 0,44,detta var med 3 pers i bilen landsväg, tror jag hade ca 85km/h i snitt.detta är med dubbfria vinterdäck, men jag tror den drar mer på sommaren för jag har 17 tummare på sommaren.Jag Brukar köra ganska hårt,men förbrukningen brukar vara runt 0,6 blandad körning.har lite irriterande fel,backsensorerna larmar (säker salt i kontakterna),displayen till klimatorn glappar (verkar vara ett vanligt fel) har kört ca 2100 mil nu sedan jag köpte den.
+ Snygg ,tyst, bränsle snål(för att vara en kombi på 1500 kilo)
- Laguna har mycket elektronik som kommer strula,det har många nya bilar så det får man räkna med,det kvittar vad man köper för bil.
Displayen kan du fixa själv, är lätt. Dom flesta elktronik fel är borta efter 2004, mycket har bytts som strulat.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Bilder + bromsprov kommer. Finns ej på hemsida. Det diskuteras om den bilen på tyska renault forumet. Det problemet han har är att kopplingen slirar en del. Så han ska byta till racekoppling. Men annars är motorn i 2.0T mycket välbyggd och tål en hel del mipplande. Kanske är baserad på F1 motorn ....Clio_fidde wrote:Koolt! Ingen bild? Eller nån sida man kan kolla på?chh wrote:I grekland finns nu en Renault Laguna II 2.0T 2003a med 330 + HK ska bli 380 !!!
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
displayen räcker det med att man trycker på smala kanten som är imellan luckan och den så lyser den igen så inga lampor är trasiga..
Nackdelen med laguna diesel är att den inte har FAP ,kommer bli kall som ishotellet att sälja...
Nackdelen med laguna diesel är att den inte har FAP ,kommer bli kall som ishotellet att sälja...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Det är lysdioder, på den övre vänstra brukar det vara en "kall lödning" standard på många 01 + 02or.Tony wrote:displayen räcker det med att man trycker på smala kanten som är imellan luckan och den så lyser den igen så inga lampor är trasiga..
Nackdelen med laguna diesel är att den inte har FAP ,kommer bli kall som ishotellet att sälja...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Har också en Laguna II 1,9 dci -02
Köpte den i somras. Bytte från en S80 2,9:a som var en riktig verstadsälskare....
Det var några fel på den när jag köpte den som säljarfirman fixade;
- Knackande ljud när man startade samt gasade på på de lägre växlarna. Felet var svänghjulet som byttes.
- Ingen belysning i klimatdisplayen. Tog loss och lödde om. Funkar sedan dess.
Fönsterhissarnas autoläge funkade ej. Verkstan fixade (batteriet hade väl varit bortkopplat)
Den drar mellan 0,6 och 0,7 nu på vintern. På sommarn 0,5 på långkörningar. Jag gillar bilen väldigt mycket har kört en hel del långkörningar och har inget att anmärka på komfort eller ljudnivå. Satte på extraljus eftersom jag tyckte helljuset var sådär.
Jag har kollat på en del siter i England och Tyskland ang denna bil och det verkar vara en hel del turboras och även motorras om man inte hinner "stalla" motorn när oljetätningarna i turbon pajat och motorn börjar gå på sin egen olja. Vidare verkar växellådan rasa oftare än vanligt även svänghjul kan man åka på.
Om man byter olja (helsyntet) + filter vid 1500 mil (mellan servicarna), håller EGR-ventilen ren så verkar det som det kan hålla bra. Jag vet inte om turbon är bytt på min bil, men den har blivit kollad och den verkar frisk än så länge. Det skall tydligen också finnas modifierade oljeledningar till turbon som kanske inte koksar igen lika lätt.
Jag tror en del tuboras också beror på körstilen, att man laddar på innan det blivit ordentligt varmt och att man stänger av motorn innan turbon hunnit varva ned.
Jag vet inte varför inte turbon är vattenkyld också? Jobbade på Volvoverkstad på 80-talet när 240 turbo kom och de höll ju inte mer är 6-7000 mil innan de modifierade turbon och kylde den med kylvattnet också. Då upphörde ju rasen nästan helt...
Blev lite pladdrigt det här...
Sammanfattningsvis så tycker jag Lagunan är en väldigt trevlig och bra bil som jag tror man skall byta olja på tätare än rekommenderat och man har lite blandad körning och hålla efter EGR-ventilen så funkar det nog bra!
Det var några fel på den när jag köpte den som säljarfirman fixade;
- Knackande ljud när man startade samt gasade på på de lägre växlarna. Felet var svänghjulet som byttes.
- Ingen belysning i klimatdisplayen. Tog loss och lödde om. Funkar sedan dess.
Fönsterhissarnas autoläge funkade ej. Verkstan fixade (batteriet hade väl varit bortkopplat)
Den drar mellan 0,6 och 0,7 nu på vintern. På sommarn 0,5 på långkörningar. Jag gillar bilen väldigt mycket har kört en hel del långkörningar och har inget att anmärka på komfort eller ljudnivå. Satte på extraljus eftersom jag tyckte helljuset var sådär.
Jag har kollat på en del siter i England och Tyskland ang denna bil och det verkar vara en hel del turboras och även motorras om man inte hinner "stalla" motorn när oljetätningarna i turbon pajat och motorn börjar gå på sin egen olja. Vidare verkar växellådan rasa oftare än vanligt även svänghjul kan man åka på.
Om man byter olja (helsyntet) + filter vid 1500 mil (mellan servicarna), håller EGR-ventilen ren så verkar det som det kan hålla bra. Jag vet inte om turbon är bytt på min bil, men den har blivit kollad och den verkar frisk än så länge. Det skall tydligen också finnas modifierade oljeledningar till turbon som kanske inte koksar igen lika lätt.
Jag tror en del tuboras också beror på körstilen, att man laddar på innan det blivit ordentligt varmt och att man stänger av motorn innan turbon hunnit varva ned.
Jag vet inte varför inte turbon är vattenkyld också? Jobbade på Volvoverkstad på 80-talet när 240 turbo kom och de höll ju inte mer är 6-7000 mil innan de modifierade turbon och kylde den med kylvattnet också. Då upphörde ju rasen nästan helt...
Blev lite pladdrigt det här...
Sammanfattningsvis så tycker jag Lagunan är en väldigt trevlig och bra bil som jag tror man skall byta olja på tätare än rekommenderat och man har lite blandad körning och hålla efter EGR-ventilen så funkar det nog bra!
Per T, Uppsala
2002 Laguna kombi 1,9 dCi Euroline
2002 Laguna kombi 1,9 dCi Euroline
Re: Har också en Laguna II 1,9 dci -02
med risk att bli halshuggen :Laguna 2 är renaults problem bil..
Mycket problem med hjulupphängning,bussningar bakvagnen. Undre kulbultar = hela länkarmar = dyrt som f...
Mycket problem med hjulupphängning,bussningar bakvagnen. Undre kulbultar = hela länkarmar = dyrt som f...
Last edited by hejko on 28 Mar 2006, 07:28, edited 1 time in total.
Re: Har också en Laguna II 1,9 dci -02
Menar du Laguna 2 fas 2? Den har bara funnits i 5 månader...hejko wrote:med risk att bli halshuggen :Laguna fas 2 är renaults problem bil..
Mycket problem med hjulupphängning,bussningar bakvagnen. Undre kulbultar = hela länkarmar = dyrt som f...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Han menar nog typ 2 och antagligen fas 1, visst är det fel på dom men det är nog inte mer fel på dom än någon annan bil, tex spindelleder är förbrukningsvara på många bilar,snart får man väl byta dom vid service eftersom service intervallerna blir längre och livslängden på vissa delar sjunker.Jag tror inte att spindellederna har blivit kraftigare fast bilarna blir tyngre och har stora fälgar,som ökar påfräsningarna på lager och leder.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Han titulerar sej som Renault-tekniker, så kanske jobbar han på någon Renault service verkstad, då kan han ju titta i skrotbingen hos "grannmeken" som jobbar vovlo.Hur var det med hjullager, länkarmar, spindelleder, bussningar m.m m.m m.m på v70 s80 .Och aldrig några elfel ,"nää då",på denna normbil i Sverige,men vissa saker lyckas dom ju mörka väldigt bra.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem