Byte av stereo Clio 99:a med rattstyrning

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tommy

Byte av stereo Clio 99:a med rattstyrning

Post by Tommy »

Hejsan alla glada renaultägare...
Här om sistens bytte jag stereo i en Renault Clio 99:a (med display och rattstyrning)

Köpte en Pioneer stereo (DEH 30MP) med en adapter till rattstyrningen och sex fina högtalare från GAS...
Allt inhandlades hos BRL för ca 3400:-

Med adaptern till rattstyrningen följde en lapp med anvisningar om hur man monterade ner hela instrumentpanelen och installerade adaptern.

Allt löpte smärtfritt och alla funktioner fungerade fint via rattfjärren, detta kan jag starkt rekommendera till alla som är trötta på dåligt ljud, eller som jag ville ha en stereo med MP3 och AUX-ingång.
Det ända som jag tyckte var synd till en början var att displayen till radion (orginaldisplayen i instrumentpanelen) nu var svart.
Ett par dagar senare var jag och köpte en termometer och monterade in bakom instrumentpanelen där radiodisplayen satt...

Mycket nöjd med det hela förutom på en punkt...
När jag kopplade in rattstyrningen så började airbaglampan lysa.
Är det någon som vet vad som kan vara felet? Efter ett så milt ingrepp på elektroniken borde ju inget hända.
Kan det vara av en ren slump att det blev så just då?

Tack för svar!
Hoppas att detta inlägg får fler att bli nöjda med sitt ljudsystem och våga prova.
Teemu

Post by Teemu »

det skall även finnas adapters så man får kvar funktionen i den lilla displayen...
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Tommy

Jasså

Post by Tommy »

Mycket möjligt att det finns men jag tycker det verkar onödigt att ha kvar den eftersom jag nu har en display i radion...
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

jo det funkar ju för dig som har stereon synlig,vilket du har. Jag har min bakom en lucka,dessutom sitter den ganska långt ner så,jag får lägga ut många sköna tusenlappar för att få det att funka med display.pratade med BRL skulle kosta typ 1600-2000 för display+ratt styrning.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply