Köpråd på Clio 1,4 RT

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Köpråd på Clio 1,4 RT

Post by uglynicke »

Är ute efter en mindre bil nu.. Lagunan har blivit för stor 8)

Har varit och tittat på den här http://www.blocket.se/vi/7435453.htm?ca=2_s och provkörde den idag. Känner mig nästan förälskad i den :oops: Även frugan gillade den skarp.

Så vad säger ni kom med förslag på vad jag ska titta på.
Kan tillägga att kamremmen var bytt för 300 mil sedan.-

Hittade dock ett litet fel på den.. det var att det hade spruckit i lacken i skarven mellan taket och dörrenn Alltså där man brukar fästa takräcket.. Svårt att förklara :? Kan det vara allvarligt?

kom gärna med mer förslag eller info om den. Har sökt och hittat en hel del men det kan aldrig bli för mycket
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Det är väl de vanliga sakerna bromsskivor stötdämpare koppling kylaren service bok (borde inte vara nå fel på men bra att kolla) däckmönster (sneslitet, mänsterdjup?) hittar du några fel pruta (ex dåligt däckmönster)

Vet inget speciellt för denna modell men de allmänna sakerna kan alltid vara bra att titta på.

Priset verkade lite högt jämför med andra med samma utrustning på blocket och hos bilhandlare.

Kolla om bilen har varit smälld tidigare (ex färgsprut på gummilister) Om den har varit smälld så betyder inte det att det är en dålig bil men det är ett bra prutargument :D

Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Re: Köpråd på Clio 1,4 RT

Post by SiteAdmin »

uglynicke wrote:...Hittade dock ett litet fel på den.. det var att det hade spruckit i lacken i skarven mellan taket och dörrenn Alltså där man brukar fästa takräcket.. Svårt att förklara :? Kan det vara allvarligt?
Det där har jag sett på en annan Clio också. En 2.0 Sport. Vad det berodde på kom vi tyvärr aldrig fram till.
Kolla om det är 1.4 8V eller 16V. 16V är ju snäppet piggare o bannemig om den inte drar mindre soppa också.

Kolla efter fukt i reservhjulsbaljan och under baksätet. Bakbromsarna, hjullagren. Stenskott?

Lite tips...
Site Admin - Håller koll på forumet
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

Tackar för tipsen! Blev lite misstänksam med sprickan bara.. Och nu har jag kollat upp priser lite mer och den verkar ju ligga i överkant prismässigt.

Funderade på en till sak, kopplingen på Clion var så himla lätt att tryck ner jämfört med min Laguna. Bra eller dåligt? Om det ens nu har någon betydelse
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kopplingar brukar bli tyngre att trycka ner,när dom blir gamla,jag bytte koppling och tyckte det blev jätte lätt, så det är väl bra att kopplingen går lätt ,så länge den tar bra..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

uglynicke wrote:Tackar för tipsen! Blev lite misstänksam med sprickan bara.. Och nu har jag kollat upp priser lite mer och den verkar ju ligga i överkant prismässigt.

Funderade på en till sak, kopplingen på Clion var så himla lätt att tryck ner jämfört med min Laguna. Bra eller dåligt? Om det ens nu har någon betydelse
Morsan hade en sån där clio (från det att den var ny) och den kopplingen gick också väldigt lätt.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply