Så här byter man värmepaket på en Laguna RXE -98
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 30
- Joined: 05 Apr 2005, 13:59
- Location: Sweden
Så här byter man värmepaket på en Laguna RXE -98
Hej
Bytte nyligen värmepaketet i vår Laguna RXE från -98 med AC. Jag ringde Dennis Håkansson innan för att förhöra mig om rätt tillvägagångssätt. Så här gör man:
Läs igenom instruktionen innan du börjar bytet.
Först kollar man lämpligen vilket fabrikat det är på vp (värmepaketet). Böjer man sig ned och tittar under ip´n (instrumentpanelen) på förarsidan (LHD) ser man gaveln på värmepaketet och dess dubbla anslutningsrör som går snett upp mot torpedväggen. Fabrikatet går att läsa på gaveln av vp. Det är antingen Valeo eller Behr. Jag köpte ett nytt Behr vp på micro för 1400:-. Köp också en ny termostat när du ändå är igång...
Det första du gör är att tappa ur det gamla kylvattnet. Lossa locket till expansionskärlet och lossa en av kylslangarna nedtill som sitter mellan motorn och kylet. De sitter med stålklämmor så en polygrip eller motsv är ett lämpligt verktyg. Lossa även termostathuset och sedan de ihopgjutna dubbelslangarna från dubbelrören som går in till värmepaketet. Du ser dem högt upp på utsidan av torpedväggen. På höger sida av kopplingen sitter en "låstunga" som skall tryckas in samtidigt som båda slangarna dras loss (de båda slangarna är ihopgjutna i själva kopplingsstycket). Pass opp, o-ringarna är tröga så det får tas loss med försiktighet / mycket lirkande. Kolla ordentligt hur o-ringarma och distansringarna sitter.
När allt vatten runnit ut, sätt lite tryckluft i ena röret till värmepaketet så blåser du ur vattnet där också. Nu är det dags att ta loss värmepaketet. Ha kvar gummimattan i bilen och stötta med en massa tidningar och trasor, för det är svårt att få ut allt precis allt kylvatten ur vp. Lossa på två torxskruvar på gaveln av vp och skruven som håller ihop vp med de två rören som går genom torpedväggen. Nu kan det börja rinna vatten ur vp.
Frigör vp från de två rören och tryck ned gaspedalen. Nu kan vp dras horisontellt mot vänster sida av bilen. Bromspedalen och framförallt kopplingspedalen behöver tryckas in för att skapa fri passage innan vp är helt ute ur sin hållare. Torka rent i vphållaren och även i rören mot torpedväggen. En trasa på en lång skruvmejsel funkar fint. Spola igenom kylsystemet med färskvatten för att få ut det sista bruna gojset. Spola i exp-kärlet, hålet i termostathållaren och i dubbelröret. Byt o-ringarna och distansringar och smörj in dem med såpa för att underlätta monteringen.
När allt är rengjort är det dags att sätta i det nya paketet. I satsen med det nya vp fanns alla oringar, mellanringar samt ett nytt "dubbelrör" som jag inte lyckades byta p g a trängseln under ip´n. Innan man börjar monteringen av det nya paketet är det lämpligt att på fordonsingenjörsvis provmontera det gamla paketet både två och tre gånger, detta för att undvika att förstöra det nya paketet med en gång. Det är rätt trångt och att höra rrrrrrrrrrrrrrrrritsch när man stukar alla kylflänsar under införandet av vp´t är inte så kul...
När alla skruvar till vp är återdragna sätter man tillbaka dubbelslangarna på dubbelröret (mycket såpa) och är noga så att låstungan snäppt i låsläget. Sätt på övriga slangar och montera den nya termostaten. Fyll på med ny kylvätska, t ex RX Glaciol. På dubbelslangen vid torpedväggen sitter det en liten luftningsskruv som bör öppnas några varv under tiden man kör på tomgång. Fyll på kylvätska alteftersom.
Det här tog för mig ca 3 timmar i lugn arbetstakt. Dennis H byter visst på en halvtimma...
Kommentarer på detta
Mvh D
Bytte nyligen värmepaketet i vår Laguna RXE från -98 med AC. Jag ringde Dennis Håkansson innan för att förhöra mig om rätt tillvägagångssätt. Så här gör man:
Läs igenom instruktionen innan du börjar bytet.
Först kollar man lämpligen vilket fabrikat det är på vp (värmepaketet). Böjer man sig ned och tittar under ip´n (instrumentpanelen) på förarsidan (LHD) ser man gaveln på värmepaketet och dess dubbla anslutningsrör som går snett upp mot torpedväggen. Fabrikatet går att läsa på gaveln av vp. Det är antingen Valeo eller Behr. Jag köpte ett nytt Behr vp på micro för 1400:-. Köp också en ny termostat när du ändå är igång...
Det första du gör är att tappa ur det gamla kylvattnet. Lossa locket till expansionskärlet och lossa en av kylslangarna nedtill som sitter mellan motorn och kylet. De sitter med stålklämmor så en polygrip eller motsv är ett lämpligt verktyg. Lossa även termostathuset och sedan de ihopgjutna dubbelslangarna från dubbelrören som går in till värmepaketet. Du ser dem högt upp på utsidan av torpedväggen. På höger sida av kopplingen sitter en "låstunga" som skall tryckas in samtidigt som båda slangarna dras loss (de båda slangarna är ihopgjutna i själva kopplingsstycket). Pass opp, o-ringarna är tröga så det får tas loss med försiktighet / mycket lirkande. Kolla ordentligt hur o-ringarma och distansringarna sitter.
När allt vatten runnit ut, sätt lite tryckluft i ena röret till värmepaketet så blåser du ur vattnet där också. Nu är det dags att ta loss värmepaketet. Ha kvar gummimattan i bilen och stötta med en massa tidningar och trasor, för det är svårt att få ut allt precis allt kylvatten ur vp. Lossa på två torxskruvar på gaveln av vp och skruven som håller ihop vp med de två rören som går genom torpedväggen. Nu kan det börja rinna vatten ur vp.
Frigör vp från de två rören och tryck ned gaspedalen. Nu kan vp dras horisontellt mot vänster sida av bilen. Bromspedalen och framförallt kopplingspedalen behöver tryckas in för att skapa fri passage innan vp är helt ute ur sin hållare. Torka rent i vphållaren och även i rören mot torpedväggen. En trasa på en lång skruvmejsel funkar fint. Spola igenom kylsystemet med färskvatten för att få ut det sista bruna gojset. Spola i exp-kärlet, hålet i termostathållaren och i dubbelröret. Byt o-ringarna och distansringar och smörj in dem med såpa för att underlätta monteringen.
När allt är rengjort är det dags att sätta i det nya paketet. I satsen med det nya vp fanns alla oringar, mellanringar samt ett nytt "dubbelrör" som jag inte lyckades byta p g a trängseln under ip´n. Innan man börjar monteringen av det nya paketet är det lämpligt att på fordonsingenjörsvis provmontera det gamla paketet både två och tre gånger, detta för att undvika att förstöra det nya paketet med en gång. Det är rätt trångt och att höra rrrrrrrrrrrrrrrrritsch när man stukar alla kylflänsar under införandet av vp´t är inte så kul...
När alla skruvar till vp är återdragna sätter man tillbaka dubbelslangarna på dubbelröret (mycket såpa) och är noga så att låstungan snäppt i låsläget. Sätt på övriga slangar och montera den nya termostaten. Fyll på med ny kylvätska, t ex RX Glaciol. På dubbelslangen vid torpedväggen sitter det en liten luftningsskruv som bör öppnas några varv under tiden man kör på tomgång. Fyll på kylvätska alteftersom.
Det här tog för mig ca 3 timmar i lugn arbetstakt. Dennis H byter visst på en halvtimma...
Kommentarer på detta
Mvh D
Laguna RXE kombidelägare. "Sänkning underlättar barnvagnslastning"
-
- Posts: 30
- Joined: 05 Apr 2005, 13:59
- Location: Sweden
Precis vad jag tänkte, o Dennis kanske inte har tid att svara i telefon hela tiden... Jag brukar ursäkta mig när jag ringer honom, trots allt är det ju hans arbetstid som går åt till telefonsnack. Iofs är han modellspecialist, men han kan ju lika gärna ha en jäktig dag som vi andra!
Mvh D
Mvh D
Laguna RXE kombidelägare. "Sänkning underlättar barnvagnslastning"