Trim till Clio sport 01:a

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
pehr5
Posts: 3
Joined: 15 Mar 2006, 22:35
Location: Göteborg

Trim till Clio sport 01:a

Post by pehr5 »

Tja!
Hade tänkt och trimma min clio sport. Har kollat på lite chip, fast det gör ju inte så mycket i hk. Har även kollat på race katalysator mm.... Är det någon som har några bra tips och knep?
Plattan i mattan till 230 :)
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

kan väl börja med det vanliga, avgas och filter?
Peter Nilsson
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Av Kruse kan du köpa annat insug och annan box samt avgas system (grupp N prylarna). jag har insuget och boxen och bilen kändes piggare och varvade mer men jag vet inga siffror.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
clioteamsthlm
Posts: 39
Joined: 22 Nov 2005, 22:55
Location: Solna
Contact:

Post by clioteamsthlm »

Jag hörde idag at Ultra Motor kan få ut 240 hk ur clio sport motorn....det du...det vore nåt.
pehr5
Posts: 3
Joined: 15 Mar 2006, 22:35
Location: Göteborg

Post by pehr5 »

Låter perfekt för mig :) . Är det någon som har lite priser på vad det kostar? Funderar på att chippa den hos Sam för 4600 kr fast då får jag bara 185 hk.
Motorväg överallt :twisted:
Sup dig full och ramla omkull.
LarsA
Posts: 43
Joined: 15 Feb 2006, 19:03
Location: Upplands Väsby

Post by LarsA »

Hej

För det första. Inget chip i världen kan få motorn i Cliosport att ge 185hk. Möjligtvis kan en riktig mappning av just din motor ge 10hk och lika mycket vrid vid något varvtal. Mao inte säkert att toppeffekten ökar öht men körbarheten lär bli bättre.

Den mest prisvärda motoreffektshöjande modifikationen man kan göra är nog att portmatcha insugsröret mot toppen. Jag har fått det gjort på min bil och den går kalas nu. Annars ,som de sagts tidigare, avgas och en riktigt bra filterburk med bra tillförsel av kalluft.

Då motorvägsrejs inte är bilens starka sida (blir avhängd av många familjekärror) tycker jag att man ska titta på föraren och väghållningen isf motoreffekt. Små lätta fälgar, bra däck och bra bromsvätska är en bra start. 17" dödar acc.på bilar som denna. En skitkul bil iaf :D

P.s.

240 hästkrafter är fullt möjligt ur F4R-motorn men räkna med en kostnad på minst halva bilens värde.
Lars Aldebo


Grand Scénic 1.5 dCi EDC -10
RenaultSport Clio -01
pehr5
Posts: 3
Joined: 15 Mar 2006, 22:35
Location: Göteborg

Post by pehr5 »

Vad kostar det att portmatcha insugsröret mot toppen då? Och vad kan man göra det?
Sup dig full och ramla omkull.
LarsA
Posts: 43
Joined: 15 Feb 2006, 19:03
Location: Upplands Väsby

Post by LarsA »

pehr5 wrote:Vad kostar det att portmatcha insugsröret mot toppen då? Och vad kan man göra det?
I princip vilken "riktig" verkstad som helst kan göra det. Jag lämnade med packningarna som mall då de stämmer väldigt bra med toppen. Jag demonterade insuget själv och betalade ca 1000kr för portningen. Nu har jag lite känningar hos de som gjorde det så det kanske var ett bra pris?
Lars Aldebo


Grand Scénic 1.5 dCi EDC -10
RenaultSport Clio -01
Post Reply