Koppla ur airbag!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
elak_ekorre
Posts: 28
Joined: 21 Mar 2005, 13:48
Location: Säffle
Contact:

Koppla ur airbag!

Post by elak_ekorre »

Hej!

Har en Sceníc -01:a och funderar över detta med airbagen på passagerarsidan... Min lokale Renaulthandlare vill inte koppla ur den pga. "riktlinjer från Renault".
Det kan ju däremot inte vara farligare/svårare än på vilket annat bilmärke som helst med samma typ av system.

Finns det någon som gjort detta?
Vart i såfall?
Någon med andra synpunkter? :-)

Anledningen till detta är att vi väntar smått, och tycker det är onödigt att behöva skiljas från vår lilla Renault...

/Andreas
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Som verkstad får man inte sätta någon säkerhetsutrustning ur funktion.
så antingen kopplar man ur den på egen risk eller sätter man barnet i baksätet,där är säkraste platsen men inte helt praktisk om men åker själv med barnet.
Men glöm inte att ta hänsyn till var sido airbagen tar vägen vid ev utlösning.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
elak_ekorre
Posts: 28
Joined: 21 Mar 2005, 13:48
Location: Säffle
Contact:

Post by elak_ekorre »

Dennis> tack för snabbt svar!

Man vill ju helst inte sätta några säkerhetsfunktioner ur spel.
Men du säger att "som verkstad får man inte...", hur rimmar det med att man på andra märken tillåter både urmontering och urkoppling mekaniskt/elektrikskt?

Sidoairbagen... sitter den i stolsryggen den?

Om man, gud förbjude, skulle få för sig att koppla/demontera ur airbagen... hur gör man? (utan att något exploderar...)
Påverkar detta det övriga säkerhetssystemet, kommer någon sensor eller något att "larma"... osv...?
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Omfabrikanten tillåterdet så är det ok.
Man lossar helt enkelt den elektriska tändkabelen.
Innan något ingrepp göres så måste styrenheten låsas, utföres med diagnosdator.Sedan på din modell så är styrenheten pemanent konfigurerad med det antalet pyrotekniska anordningar bilen har, så om man kopplar ur någon så lyser larmlampan.Ett motstånd av samma resistans som tändgeneratorn kopplas in på andra fabrikat.Men en instruktion om detta saknas och är ej tillåtet att göra på renault.Man kan inte ohm mäta pyrotekniken eftersom man leder in en spänning med instrumentet och det kan explodera.AJA BAJJA. Rör inte faktorn är mycket hög.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

Men hur e det med Clion, för jag har på passagerar sidan att jag kan vrida så att airbagen kopplas ur. Funkar detta verkligen?
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Ja nyare Renault har en strömbrytare att tillfälligt låsa airbagen det är utprovat och helt ok.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
elak_ekorre
Posts: 28
Joined: 21 Mar 2005, 13:48
Location: Säffle
Contact:

Post by elak_ekorre »

Tack för ett jättebra svar!

Finns alltså anledning att inte kunna plocka bort den.
Funderade lite då märkesverkstaden bara sa.. "njää.... det får vi inte... väl... nej!"

Blir baksätet!

/Andreas
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Jag skulle **ALDRIG** lita på en urkopplingsanordning, det finns dokumenterade fall där airbag har vådaskjutit pga statiska urladdningar.
Det är jämförbart med att låta barnen sova med en handgranat under huvudkudden med argumentet "det är lugnt, den är säkrad"

Går det inte att plocka ur laddningen skulle mina barn vackert fått sitta bak!
Har ett förflutet i en koncern som tillverkar säkerhetsutrustning.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Erik R19X wrote:Jag skulle **ALDRIG** lita på en urkopplingsanordning, det finns dokumenterade fall där airbag har vådaskjutit pga statiska urladdningar.
Det är jämförbart med att låta barnen sova med en handgranat under huvudkudden med argumentet "det är lugnt, den är säkrad"

Går det inte att plocka ur laddningen skulle mina barn vackert fått sitta bak!
Har ett förflutet i en koncern som tillverkar säkerhetsutrustning.
Det var ju ett tag sedan det hände... mycket skrönor också.
Dessutom är det fortfarande MYCKET större risk att ungen dör pga olycka än att airbagen utlöser pga "statisk el"
Airbags på äldre bilar aktiveras genom att ström tillförs. Nu är det inte så enkelt att utlösa airbag längre. Det tillkommer växelspänning (visst voltal) över likspänningen alltså extremt mycket säkrare än för 5-6 år sedan.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Skrönor och skrönor.. Växelsspänningsmatningen försvann mig veterligt av kostnadsskäl (satt i tidiga dyra Mercedes-system), jag satt faktiskt och specade upp de styrkretsar som sitter i era bilar. Tändning sker med DC. Utgångsstegen är Mosfet vilket bl.a. innebär att en negativ spänningstransient går rakt genom squiben och kan orsaka tändning, detta glömdes bort i FMEA-analyserna..
Risken kvarstår, en felkopplad eller skadad kabelstam eller en urkopplingsswitch som inte fungerar kan leda till ett vådaskott. Med vuxna i framsätet innebär det en *risk* att skadas som man får väga mot skyddseffekten vid eventuell olycka. Men med bakåtvänd barnstol är ett vådaskott 100% dödligt. Den risken tänker jag definitivt inte utsätta mina barn för!
Klocktornet
Posts: 37
Joined: 22 Apr 2004, 13:39

Post by Klocktornet »

Erik R19X wrote:Jag skulle **ALDRIG** lita på en urkopplingsanordning, det finns dokumenterade fall där airbag har vådaskjutit pga statiska urladdningar.
Det är jämförbart med att låta barnen sova med en handgranat under huvudkudden med argumentet "det är lugnt, den är säkrad"

Går det inte att plocka ur laddningen skulle mina barn vackert fått sitta bak!
Har ett förflutet i en koncern som tillverkar säkerhetsutrustning.
Har en bekant som arbetar med produktutveckling (säkerhet i stolar) vid Volvo PV i Götet. Han ställde en intressant fråga om urkopplingsbara airbags;
- Om någon håller en revolver mot ditt huvud med fingret på avtryckaren och sedan tar han bort fingret från avtryckaren. Känner du dig säkrare då?
Mitt svar, hans svar och alla andras svar är:
- Nej.

Jag har aldrig och kommer heller aldrig att sätta mina barn fram trots att jag har avstängningsbar airbag. Sedan skall man vara medveten om att trots avstängningsmekanismen är det inte alla bilmärken som trots det rekommenderar att man sätter barnet fram, för de kan inte garantera alla eventualiteter kring systemet.
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

den där omkopplaren som A-K har på sin clio.

Jordar inte den stiften på tändhatten så att någon statisk-gnista inte ska kunna orsaka detonation?

undrar bara...
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

figgesoft wrote:den där omkopplaren som A-K har på sin clio.

Jordar inte den stiften på tändhatten så att någon statisk-gnista inte ska kunna orsaka detonation?

undrar bara...
Man kan ju undra lite varför de har en funktion i bilen som inte helt säkert fungerar som den ska när man sätter den i ett visst läge.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Airbags var eller inte vara kan man diskutera till leda :D Finns miljoner åsikter.

I min har jag sido airbags också bak i ryggen(tillval) då kan man väl inte sätta stol där heller .. eller?

Jag har alltid haft ungarna bak, men skaffar man en till får man väl köpa en stol för baksätet /mitten.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

är också lite intresserad på hur man skall placera en stol bak pga airbagsen där? Kan man använda sidoplatserna eller är det bara mitten som gäller? Det finns ju förberedda ISO-fästen på sido platserna. Kan man inte använda sido platserna så måste det bli en massa bök för dom som råkar få tex tvillingar.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Post Reply