MP3 spelare till en äldre stereo.

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Scrappy

MP3 spelare till en äldre stereo.

Post by Scrappy »

Jag har en Laguna från 97 med orginalstereo (tror jag) en Sony i vilket fall.

Bak på stereon finns ingen lågnivå ingång eller annat.

Men min tanke var att om det gick att koppla in sig på DIN kontakten (högnivå?) och sätta en adapter från hög till lågnivå. Och sedan från den hänga ut en liten stereoplugg kontakt till men bärbara MP3 spelare.

Det måste finns nåt man skulle kunna göra?
¨

Kom med råd!
/
Ronny
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Re: MP3 spelare till en äldre stereo.

Post by figgesoft »

öhm. hur menar du?

1.
menar du att du har DIN kontakt på baksidan av stereon (som oftast används till cdväxlar styrning)?

isf går det säkert att koppla in sig,
men då måste du lura din stereo att tro att den har en audiokälla som drivs via DIN kontakten.
Tex. att du måste bygla något stift eller mata den med spänning på ett stift, för att den ska tro att där sitter en cdväxlare

Om du kan välja "Aux ingång som audio-källa på din stereo,
så går det att ansluta sig till DIN kontakten med bara en audiokälla, utan att behöva strula massa med kopplingar för att lura stereon.(DIN = äldre lågnivå).

2.
Eller menar du att du kopplar in dig på ISOkontakten
där alla högtalarkablar är anslutna?

Så du tänkte ta lågnivån från din mp3spelare
och omvandla denna till högnivå?

isf. måste du ha en förstärkare som förstärker din
mp3spelares lågnivå till högnivå och som klarar av att driva högtalarna.

Och då kan du lika gärna köpa en ny huvudenhet (stereo) med både cd och mp3spelare (vore nog lättast).

Kolla biltema.se eller Jula.se eller någon likande butik.
Om det är ekonomin som styr.

Scrappy wrote:Jag har en Laguna från 97 med orginalstereo (tror jag) en Sony i vilket fall.

Bak på stereon finns ingen lågnivå ingång eller annat.

Men min tanke var att om det gick att koppla in sig på DIN kontakten (högnivå?) och sätta en adapter från hög till lågnivå. Och sedan från den hänga ut en liten stereoplugg kontakt till men bärbara MP3 spelare.

Det måste finns nåt man skulle kunna göra?
¨

Kom med råd!
/
Ronny
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Teemu

Post by Teemu »

tror nog att det blir både billigare och enklare att köpa en bilstereo med mp3. Finns ju enklare billigare fabrikat ifrån 700kr och uppåt
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
R12-Kent

Post by R12-Kent »

Ett annat alternativ som jag själv provat är att köpa en Fm sändare och koppla in den på din Mp3 spelare. Då sänder du ut Mp3ans signal och din radio tar imot och det blir som att lyssna på vilken radiokanal som helst.
En tillverkare är Belkin och till I-pod heter den I-travel ( tror jag ) jag använder Belkin till min Mp3a och det funkar bra. Sök på nätet efter Belkin Fm-transmitter så får du se vad du hittar.
R12-Kent

Post by R12-Kent »

Det är bäst att tillägga att det är INTE lagligt att anväda Fm-sändare i Sverige. För mer info om Fm-sändare kolla på www.mp3-europe.net.
Post Reply