laguna 94 som ryker svart

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
orjbe
Posts: 3
Joined: 19 Feb 2006, 20:47

laguna 94 som ryker svart

Post by orjbe »

hej. Har en Laguna 2,0 -94. Den har börjat gå illa och stiften sotar igen. Det började efter en motortvätt för flera veckor sedan.
Har provat att byta stift, kollat fördelare o rotor, tändkablar, rengjort lamdasond. Den går :D men bara ett tag.Tål inte att man gasar då blir snön svart bakom bilen. :shock:
Även testat absoluttrycksmätaren men inget hjälper. Vad :?: :?:

Hjälp!!
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

baktänder den?
och är den orkeslös?

tänkte på att du kanske satt tändkablarna fel / fördelarlocket /rotorn (fel tändning):?:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
orjbe
Posts: 3
Joined: 19 Feb 2006, 20:47

går bra ibland

Post by orjbe »

[quote="figgesoft"]baktänder den?
och är den orkeslös?

tänkte på att du kanske satt tändkablarna fel / fördelarlocket /rotorn (fel tändning):?:[/quote]

Den går bra ibland men efter ett tag börjar den rycka och börjar rycka fram lite orkeslöst. Har även provat med att byta trottelhuset. Fungerade 5km helt ok men sen samma sak igen. Ryker och går sedan inte att starta igen. :twisted:

Finns någon tempgivare till insprutningen som kan vara problem eller ...
Dominor
Posts: 11
Joined: 22 Feb 2006, 18:44
Location: Göteborg
Contact:

Re: laguna 94 som ryker svart

Post by Dominor »

orjbe wrote:hej. Har en Laguna 2,0 -94. Den har börjat gå illa och stiften sotar igen. Det började efter en motortvätt för flera veckor sedan.
Har provat att byta stift, kollat fördelare o rotor, tändkablar, rengjort lamdasond. Den går :D men bara ett tag.Tål inte att man gasar då blir snön svart bakom bilen. :shock:
Även testat absoluttrycksmätaren men inget hjälper. Vad :?: :?:

Hjälp!!
Vet inte hur det är med Laguna.. men jag hade samma problem med min Volvo 940 och där misstänker jag att jag fick vatten i kolkanistern som skall ta hand om bränsleångorna och leda tillbaka det på nå't sätt.
Vet inte ifall Lagunan har kansiter.. men i mitt fall tog det några veckor så gick bilen som en klocka igen.

Anledningen till att jag misstänkte kanister var att symptomen var likadan som om det vore bortkopplad,

/Dom
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

har kört i 2 år utan kolkanister på min 5gte,syns ingen skillnad alls,inte ens besiktningen så något...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
orjbe
Posts: 3
Joined: 19 Feb 2006, 20:47

Re: laguna 94 som ryker svart

Post by orjbe »

[quote="Dominor"][quote="orjbe"]hej. Har en Laguna 2,0 -94. Den har börjat gå illa och stiften sotar igen. Det började efter en motortvätt för flera veckor sedan.
Har provat att byta stift, kollat fördelare o rotor, tändkablar, rengjort lamdasond. Den går :D men bara ett tag.Tål inte att man gasar då blir snön svart bakom bilen. :shock:
Även testat absoluttrycksmätaren men inget hjälper. Vad :?: :?:

Hjälp!![/quote]

Vet inte hur det är med Laguna.. men jag hade samma problem med min Volvo 940 och där misstänker jag att jag fick vatten i kolkanistern som skall ta hand om bränsleångorna och leda tillbaka det på nå't sätt.
Vet inte ifall Lagunan har kansiter.. men i mitt fall tog det några veckor så gick bilen som en klocka igen.

Anledningen till att jag misstänkte kanister var att symptomen var likadan som om det vore bortkopplad,

/Dom[/quote]


Du menar att den är så full med vatten att när motorn är varm och ventilen öppnar släpper in så mycket vatten att den "storknar" ?
Om det är kanistern, kan jag väl bara prova att dra ur anslutningen och plugga den. Jag testar!

orjbe
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

hur långt har motorn gått?


det kan ju även vara kolvringarna eller topppackningen som börjar ge med sig.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply