Är min start spärr kört? Bilder
Moderator: Forumpolisen
Är min start spärr kört? Bilder
Hej,
jag har kollat igenom och inte hittat någon bra svar. Gäller en Megane 1.6 classic 99.
Hade det vanliga problem med nyckel, byt batteri och till slut fick jag koden som fungerade.
Jag tog ut krets kortet och det fanns lite blå/grå beläggning på den, där den kopplas till kopplingen,
sådant som man ser på gammla batterier.
Det fanns inga aktuella fukt tecken men då det hände var det ca +4 grader
och jag märkte några droppar vid taked där lampan är.
http://web.comhem.se/~u18524779/board_014.JPG
Jag tog kortet ovan.
Dem 6 silver rader, längst ner till hö är kopplignen där det beläggningen fanns och uppe till vä fanns det en blå/grå märke/missfärgning, ser lite ut som en bakåtvänt C. annars ser den hel och ren ut.
- Räcker det att man torkar ut det i rumstemperatur/luft
- annars måste man köpa en ny och en ny nyckel då? I så fall hur mycket ungefär och vart?
- min nyckel lyser rött när man trycker, det är väl rätt eller?
jätte tacksam för svar:
Murt
jag har kollat igenom och inte hittat någon bra svar. Gäller en Megane 1.6 classic 99.
Hade det vanliga problem med nyckel, byt batteri och till slut fick jag koden som fungerade.
Jag tog ut krets kortet och det fanns lite blå/grå beläggning på den, där den kopplas till kopplingen,
sådant som man ser på gammla batterier.
Det fanns inga aktuella fukt tecken men då det hände var det ca +4 grader
och jag märkte några droppar vid taked där lampan är.
http://web.comhem.se/~u18524779/board_014.JPG
Jag tog kortet ovan.
Dem 6 silver rader, längst ner till hö är kopplignen där det beläggningen fanns och uppe till vä fanns det en blå/grå märke/missfärgning, ser lite ut som en bakåtvänt C. annars ser den hel och ren ut.
- Räcker det att man torkar ut det i rumstemperatur/luft
- annars måste man köpa en ny och en ny nyckel då? I så fall hur mycket ungefär och vart?
- min nyckel lyser rött när man trycker, det är väl rätt eller?
jätte tacksam för svar:
Murt
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Som jag skrivit förut.
Radio styrd fjärr påverkar INTE startspärren.Transponder i nyckelhuvudet läses av antennringen runt tändlåset.
IR styrd JA.då behövskod
Radio styrd fjärr påverkar INTE startspärren.Transponder i nyckelhuvudet läses av antennringen runt tändlåset.
IR styrd JA.då behövskod
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis:
Jag har läste liknande förut men jag har inte riktig förstått det!
jag vet att min nyckel är inte orskaen till att jag kan inte låsa upp bilen med den fjärrstyrda CL som finns på nyckeln.
Men som jag har förstått det så beror det nog på "kretskortet" som finns i taket vid bakspegeln, den som jag tog kort av ovan?
Är den reparerbar och i så fall hur?
Om inte hur gör man för att få tag i en ny?
/Murt
Jag har läste liknande förut men jag har inte riktig förstått det!
jag vet att min nyckel är inte orskaen till att jag kan inte låsa upp bilen med den fjärrstyrda CL som finns på nyckeln.
Men som jag har förstått det så beror det nog på "kretskortet" som finns i taket vid bakspegeln, den som jag tog kort av ovan?
Är den reparerbar och i så fall hur?
Om inte hur gör man för att få tag i en ny?
/Murt
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
förstod inte riktigt ditt första inlägg. tog batteriet slut och sedan dess har fjärrkontrollen slutat fungera?
har du ett litet ir-öga på fjärren eller du har en rf-nyckel?
ibland måste ir-nycklarna kalibreras med bilens startspärr. tror det står under en annan tråd här i forumet om hur man gör det. något med att hålla inne låsknappen några sekunder, sedan låsa och låsa upp bilen med nyckel.
då accepteras de nycklarna du har.
dvs. bara för att där legat oxid på kretskortet vid din mottagare (uppe i taket) så behöver inte denna vara fördärvad.
det kan alltså likaväl vara nyckeln som måste kalibreras.
i annat fall så finns dessa mottagare på skroten.
har för mig att startspärrskoden ligger i datorboxen så detta påverkas inte av att byta mottagare.
någon som vet bättre får gärna rätt mig om jag har fel, eftersom detta är rena speklationer.
har du ett litet ir-öga på fjärren eller du har en rf-nyckel?
ibland måste ir-nycklarna kalibreras med bilens startspärr. tror det står under en annan tråd här i forumet om hur man gör det. något med att hålla inne låsknappen några sekunder, sedan låsa och låsa upp bilen med nyckel.
då accepteras de nycklarna du har.
dvs. bara för att där legat oxid på kretskortet vid din mottagare (uppe i taket) så behöver inte denna vara fördärvad.
det kan alltså likaväl vara nyckeln som måste kalibreras.
i annat fall så finns dessa mottagare på skroten.
har för mig att startspärrskoden ligger i datorboxen så detta påverkas inte av att byta mottagare.
någon som vet bättre får gärna rätt mig om jag har fel, eftersom detta är rena speklationer.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Jag trodde att batteriet var slut men när jag byt den var problemet kvar, dvs, det var inte fel på nyckeln.
Jag har lagt upp kort på nyckeln, det verkar vara IR., 007 är när lampan på nyckeln lyser och 11 ir lampan.
http://web.comhem.se/~u18524779/key_001.JPG
http://web.comhem.se/~u18524779/key_007.JPG
http://web.comhem.se/~u18524779/key_011.JPG
Ska lete vidare med kalibrering, annars är skrot en bra idé, finns ett bra ställ i Norrköping har jag för mig.
Sammanfattningsvis om jag inte kan kallibrera den så måste jag köpa en ny, stämmer det?
Jag har lagt upp kort på nyckeln, det verkar vara IR., 007 är när lampan på nyckeln lyser och 11 ir lampan.
http://web.comhem.se/~u18524779/key_001.JPG
http://web.comhem.se/~u18524779/key_007.JPG
http://web.comhem.se/~u18524779/key_011.JPG
Ska lete vidare med kalibrering, annars är skrot en bra idé, finns ett bra ställ i Norrköping har jag för mig.
Sammanfattningsvis om jag inte kan kallibrera den så måste jag köpa en ny, stämmer det?
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
nja. om du inte kan kallibrera så går det kanske med en diagnosdator. du vet, en sån som vissa verkstäder har för att diagnostisera din bils alla system.
så i worst case får du vända dig till volvo för att få hjälp.
nyckeln funkar ju, så du bör inte behöver köpa en ny.
lycka till och återkom gärna med hur det löser sig.
så i worst case får du vända dig till volvo för att få hjälp.
nyckeln funkar ju, så du bör inte behöver köpa en ny.
lycka till och återkom gärna med hur det löser sig.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
hmm, hittade detta
http://www.coupe-club.co.uk/viewtech.php?id=37
samt lite till
http://www.coupe-club.co.uk/forum/searc ... chid=29314
ska prova imorgon bitti
återkommmer under dagen,,,
http://www.coupe-club.co.uk/viewtech.php?id=37
samt lite till
http://www.coupe-club.co.uk/forum/searc ... chid=29314
ska prova imorgon bitti
återkommmer under dagen,,,
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
En radiostyrd fjärrnyckel består av 3 huvudkomponenter.
1 -Järnbit att kunna vrida i tändningslåset.
2 -Radiosändare med rullande kod innom ett synkronicerat frekvensområde för att låsa låsaupp.
3 -Transponder en slagskodad magnet (nord o sydpolar staplade enligt ett vist mönster)
Denna bildar ett störfält vid tändningslåset där antennspolen sitter så att dekoder boxen kan känna igen just sin nyckel.Denna magnet är oberoende av batteri och ligger bara inne i nyckel huvudet.Storlek ca:5x5x10mm.När dekoder boxen godkänt nyckeln så låser den upp styrenheten till insprutningen.Dessa lådor funkar tillsammans och är EJ möjliga att prova med mågon annan beg.om man inte har kodatav dessa innan man tog ur dessa ur den ursprungliga bilen.
Du har dock ir fjärr TIR generation 2 .Denna måste resynkroniceras med CLIP'en.Du får besöka Renault för åtgärd.
1 -Järnbit att kunna vrida i tändningslåset.
2 -Radiosändare med rullande kod innom ett synkronicerat frekvensområde för att låsa låsaupp.
3 -Transponder en slagskodad magnet (nord o sydpolar staplade enligt ett vist mönster)
Denna bildar ett störfält vid tändningslåset där antennspolen sitter så att dekoder boxen kan känna igen just sin nyckel.Denna magnet är oberoende av batteri och ligger bara inne i nyckel huvudet.Storlek ca:5x5x10mm.När dekoder boxen godkänt nyckeln så låser den upp styrenheten till insprutningen.Dessa lådor funkar tillsammans och är EJ möjliga att prova med mågon annan beg.om man inte har kodatav dessa innan man tog ur dessa ur den ursprungliga bilen.
Du har dock ir fjärr TIR generation 2 .Denna måste resynkroniceras med CLIP'en.Du får besöka Renault för åtgärd.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
jo det kan fungera.
Jag klistrar in det här så även detta forumetsläsare, kan ta del av det.
referat från: http://www.coupe-club.co.uk/viewtech.php?id=37
"Reprogramming 'Plip' keys
For: Phase 1
If you buy a new key, it will need re-programming. A main dealer will charge about £30+VAT to do this, so here's a club discount.
You can program the ECU to recognise 2 keys, you need both keys to complete programming.
1. Ensure ignition is turned OFF
2. Press central locking door button for more than 5 seconds.
Do the following within 15 Seconds. Basically this bit simply allows the ECU to 'copy' the key signatures and remember them:
3. Point both keys at the roof console.
4. Press a key button twice (once on some models)
5. Press the other keys' button twice (once on some models)
(Doors will lock / unlock)
6. Test both keys. "
Jag klistrar in det här så även detta forumetsläsare, kan ta del av det.
referat från: http://www.coupe-club.co.uk/viewtech.php?id=37
"Reprogramming 'Plip' keys
For: Phase 1
If you buy a new key, it will need re-programming. A main dealer will charge about £30+VAT to do this, so here's a club discount.
You can program the ECU to recognise 2 keys, you need both keys to complete programming.
1. Ensure ignition is turned OFF
2. Press central locking door button for more than 5 seconds.
Do the following within 15 Seconds. Basically this bit simply allows the ECU to 'copy' the key signatures and remember them:
3. Point both keys at the roof console.
4. Press a key button twice (once on some models)
5. Press the other keys' button twice (once on some models)
(Doors will lock / unlock)
6. Test both keys. "
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Funkar på TIR med rullande kod generation 1
Men med TIR gen.2 måste CLIP'en användas enligt Renault's DIALOGYS program,inte ens XR-25 diagnosen klarar detta.
Sedan tycker jag det verkar mysko att "Murt" har en 99'a med ir fjärr .Meg. började anv.radiofjärr i meg 98'a ,kan kanske vara den äldre meg som bilprovn. årsmod bestämt fel vid ev.privat import.
Men med TIR gen.2 måste CLIP'en användas enligt Renault's DIALOGYS program,inte ens XR-25 diagnosen klarar detta.
Sedan tycker jag det verkar mysko att "Murt" har en 99'a med ir fjärr .Meg. började anv.radiofjärr i meg 98'a ,kan kanske vara den äldre meg som bilprovn. årsmod bestämt fel vid ev.privat import.
Last edited by Dennis on 23 Feb 2006, 14:48, edited 1 time in total.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ursäkta!Jag skrev fel jag har rättat.Syns alldeles tydligt att han har IR styrning.
Men angående radiofjärr så behövs inte diagnosdator för resynkronicering.
Idetta fall lutar det nog åt ett besök hos RENAULT service (varför vovlo)
Men angående radiofjärr så behövs inte diagnosdator för resynkronicering.
Idetta fall lutar det nog åt ett besök hos RENAULT service (varför vovlo)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Uppdatering.
Det gick inte att programera in nyckel, jag gjorde som det stod men ingen skillnad.
Bilen ligger hos en Ranualt verkstad just nu för koll samt för installation av en ny växelspak då startspärren hade gått av.
Dem har kollat det och verkar inte ha så mycvket kläm på det heller. Först ringde han och sa att han hade ställt in nyckel men sedan ringde han och sa att det försvann igen, tydligen hade han tagit för givet att det var rätt när han tryckte och glömde bort att startspärren var redan borta efter kodintryckningen, eller något sådant.
Jag får bilen hem imorgon och återkommer med besked.
Han sa också att deras dator kunde kontakta mitt "circuit board" så han tyckte att det var nyckeln som var fel!
Det gick inte att programera in nyckel, jag gjorde som det stod men ingen skillnad.
Bilen ligger hos en Ranualt verkstad just nu för koll samt för installation av en ny växelspak då startspärren hade gått av.
Dem har kollat det och verkar inte ha så mycvket kläm på det heller. Först ringde han och sa att han hade ställt in nyckel men sedan ringde han och sa att det försvann igen, tydligen hade han tagit för givet att det var rätt när han tryckte och glömde bort att startspärren var redan borta efter kodintryckningen, eller något sådant.
Jag får bilen hem imorgon och återkommer med besked.
Han sa också att deras dator kunde kontakta mitt "circuit board" så han tyckte att det var nyckeln som var fel!
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
problem
hej frugan har en laguna 95a då vi en dag inte tog oss in i bilen fick man ju bryta sig in(efter att ha provat nya bat i nyckel) av en händelse fick jag se att antennen satt dåligt konstaterade då att vatten tagit sig ner till kretskortet å ställt till det gjorde rent spraya lite 5.56 och limmade antenntätningen sen funkade det igen
Re: problem
Vad är "5.56"?saffle wrote:hej frugan har en laguna 95a då vi en dag inte tog oss in i bilen fick man ju bryta sig in(efter att ha provat nya bat i nyckel) av en händelse fick jag se att antennen satt dåligt konstaterade då att vatten tagit sig ner till kretskortet å ställt till det gjorde rent spraya lite 5.56 och limmade antenntätningen sen funkade det igen
Hur lagade du kretskortet?
Enl. min verkstad är det fel på min nyckel men jag är tveksam, problem uppkom ju med vätska i kretskortet.
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.