Clio 1,6 Sportline -02 Ojämn & ryckig körning?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
sportline-02
Posts: 6
Joined: 21 Feb 2006, 16:27
Location: Stockholm

Clio 1,6 Sportline -02 Ojämn & ryckig körning?

Post by sportline-02 »

HELP :roll:

Jag har en Renault Clio 1,6 Sportline -02 som har gått 6500mil och gjort alla sina servicar. Sedan 2 mån går den har bilen ojämt och ryckigt ca 5min i början av en färd. Och ibland stänger den av när det är för kallt och man startar den. Tomgången ligger på 750 - 900 ... Sedan så tycker den om att gasa lite för sig själv ibland !!!

Jag har bytt tändstift och fräschat upp samtliga tändspolers etc ..

Känner någon igen detta problem ??

Mvh / K
Renault Clio 1,6 Sportline -02
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Låter som någon av de berömda spolarna håller på o ge upp.
Du har garanti på detta fel.Stå på dej!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
sportline-02
Posts: 6
Joined: 21 Feb 2006, 16:27
Location: Stockholm

Post by sportline-02 »

Jag tror nästan att jag kan hålla med dig om att det är SPOLERN som vill lägga av snart. Men kan den ha påverkat dessa tre fel tror du ?

Och på vilket sätt menar du att jag har garanti på spolern ?? Bilen är ju köpt 2002 kan det verkligen finnas garanti kvar ?

Jag står gärna på mig och ger dem fan :) Men jag måste vara 100% på att rätten är på konsumentens sida annars äter dem upp en ju :)

Jag ska ta in den på verkstad 28/2 för att en gång för alla få reda på felet. Men jag tar den inte till bilia dem är ju fett dyra :)
Renault Clio 1,6 Sportline -02
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Läs i serviceboken!5år 8000mil fel som påverkar avgasvärdet står tillverkaren för.
Sagem spolarna från denna tid var INGET bra.
Angående de andra felen så, om bilen råkar gå på 3 när du släpper gasen så orkar inte tomgångsventilen justera varvtalet tillräkligt snabbt,likaså om den bestämmer sej för att plötsligt gå på 4 igen så tar det en liten stund innan tomgångsvarv stabilicerat sej
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
sportline-02
Posts: 6
Joined: 21 Feb 2006, 16:27
Location: Stockholm

Post by sportline-02 »

Du verkar vara grym på detta ... Sitter i denna sekund i kö till renault :) Men ang :

Angående de andra felen så, om bilen råkar gå på 3 när du släpper gasen så orkar inte tomgångsventilen justera varvtalet tillräkligt snabbt,likaså om den bestämmer sej för att plötsligt gå på 4 igen så tar det en liten stund innan tomgångsvarv stabilicerat sej

Fattar jag inget alls :o)

Kostar detta kalas mycket ??

Mvh / K
Renault Clio 1,6 Sportline -02
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Alltså antal cylindrar i funktion.Tomgångsventilens uppgift är att hålla ett förprogramerat varvtal då gaspedalen är släpt,men om den hela tiden störs av att 1 av tot.4 tändspolar inte förmår att lämna gnista alltid, så är ju bara 3 cyl i funktion vid dessa tillfällen och det blir jobbigt för tomgångsventilen o hinna ta och kompencera dessa varvtalsvariationer.Hoppas jag förklarat på ett begripligt sätt nu.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
sportline-02
Posts: 6
Joined: 21 Feb 2006, 16:27
Location: Stockholm

Post by sportline-02 »

Nu fattar jag som inte kan ett strunt om bilar :o)

Jag kan ju säga så här, att om du hade din verkstad lite närmare sthlm så skulle jag bli en kund hos dig redan imorgon!

Jag måste säga att det fel hittades när vi kollade igenom alla spolers och såg att en av dem hade en skruv som var av på mitten, dem kanske hade dragit åt skruven för hårt vid servicen, men det är omöjligt att bevisa då vi redan har borrat ut den gammla och satt in 4 nya skruvar.

Men va vet jag, jag vill bara ha tillbaka min bil som den va innan dessa problem.

Måste en verkstad vara autoriserad för att jag ska kunna lämna in min bil där?

/ K
Renault Clio 1,6 Sportline -02
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Enligt EU's nya gruppundantag så får även fri stående verkstäder utföra service och garanti rep.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
sportline-02
Posts: 6
Joined: 21 Feb 2006, 16:27
Location: Stockholm

Post by sportline-02 »

:arrow:

Tack för alla dina svar amigo. Nu ska jag se om dessa problem kan lösas ..


Sista frågan : Kan vakumventilen ha med detta att göra ?


Tack tack / K
Renault Clio 1,6 Sportline -02
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Vaccum ventil???
Nu får du förklara för mej vilken del du menar,var den är kopplad,osv.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
sportline-02
Posts: 6
Joined: 21 Feb 2006, 16:27
Location: Stockholm

Post by sportline-02 »

Sorry dude det var något jag läste i en annan forums tråd här inne. Så jag kan tyvärr inte förklara för dig, eftersom jag själv inte vet vad det är ...
Renault Clio 1,6 Sportline -02
Post Reply