Tomgångsbekymmer Renault 19 TXE -90
Moderator: Forumpolisen
Tomgångsbekymmer Renault 19 TXE -90
Hej alla,
Är en nybliven ägare av en Renault 19 TXE. Har nyligen börjat få lite problem.
Jag har inga som helst bekymmer med att kallstarta den. Men efter man har kört i ca 5-10min så blir går den extremt ojämnt på tomgången. Den dör i princip inom några sekunder efter man släppt gasen.
När man väl fått motorstopp är den väldigt svårstartad direkt efteråt, de sista gångerna har det inte gått att få igång den alls. Väntar man någon timme startar den hur bra som helst och man är tillbaka på ruta 1.
Vad kan det vara? Är inte så motorkunnig, men symptomen påminner ju lite om "sur" moppe.
Kan det vara tempgivaren som styr insprutningen? Var isf sitter den?
Eller drar den tjuvluft, och vart ska man börja leta då?
Är en nybliven ägare av en Renault 19 TXE. Har nyligen börjat få lite problem.
Jag har inga som helst bekymmer med att kallstarta den. Men efter man har kört i ca 5-10min så blir går den extremt ojämnt på tomgången. Den dör i princip inom några sekunder efter man släppt gasen.
När man väl fått motorstopp är den väldigt svårstartad direkt efteråt, de sista gångerna har det inte gått att få igång den alls. Väntar man någon timme startar den hur bra som helst och man är tillbaka på ruta 1.
Vad kan det vara? Är inte så motorkunnig, men symptomen påminner ju lite om "sur" moppe.
Kan det vara tempgivaren som styr insprutningen? Var isf sitter den?
Eller drar den tjuvluft, och vart ska man börja leta då?
ah en jämnårig! Bilen alltså
Jag skulle börja med att ta loss fördelarlocket (sitter med 3 skruv) och kolla att inte mittkolet är bortbränt. Det ska vara fjäderbelastat och gå lätt att trycka in med fingret. När man släpper ska det fjädra ut ca 4-5mm. När det tar slut så blir det precis som du säger, bilen startar fint men börjar gå helrisigt efter några minuter. Det andra standardfelet är att vakuum-slangen till map-givaren spricker, luftmängdsmätningen blir fel och motorn hackar och dör när man petar på gasen. Map-givaren är den svarta manicken i överkant på min bild (på GTS -90)
Sen har jag råkat ut för vaccumläcka på en pluggad oanvänd nippel på insuget, gav misständning på tomgång men inte tjuvstopp direkt
Jag skulle börja med att ta loss fördelarlocket (sitter med 3 skruv) och kolla att inte mittkolet är bortbränt. Det ska vara fjäderbelastat och gå lätt att trycka in med fingret. När man släpper ska det fjädra ut ca 4-5mm. När det tar slut så blir det precis som du säger, bilen startar fint men börjar gå helrisigt efter några minuter. Det andra standardfelet är att vakuum-slangen till map-givaren spricker, luftmängdsmätningen blir fel och motorn hackar och dör när man petar på gasen. Map-givaren är den svarta manicken i överkant på min bild (på GTS -90)
Sen har jag råkat ut för vaccumläcka på en pluggad oanvänd nippel på insuget, gav misständning på tomgång men inte tjuvstopp direkt
i änden på ventilkåpan, borde vara samma på din. Titta noga i mitt foto så ser du den lite till vänster om mitten med tändkablar o allt. Nedre skruven sitter gömd bakom ett vevhusvent-rör som man får lossa lite.
Glömde standardfel #3, jordflätan mellan växellåda och vä hjulhus vittrar bort med tiden, ger också skumma fel
Använd sökfunktionen, sök på tempgivare så hittar du info om placering och rätt resistansvärden
Glömde standardfel #3, jordflätan mellan växellåda och vä hjulhus vittrar bort med tiden, ger också skumma fel
Använd sökfunktionen, sök på tempgivare så hittar du info om placering och rätt resistansvärden