Missljud Laguna -98

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
ThreeX
Posts: 17
Joined: 07 Feb 2006, 20:28
Location: Helsingborg

Missljud Laguna -98

Post by ThreeX »

Någon som har "insidertips" på vad det kan vara som låter.. svårt att lokalisera men det verkar komma framifrån s.a.s. Ljudet kan närmast beskrivas som om en ljuddämpare hänger och dinglar i backen, fast mkt lägre ljudnivå än så *lyckligtvis*
Det är hastighetsrelaterat, ingen skillnad om jag trampar ner kopplingen och frirullar, kommer vid ca 60 km/h och är värst innan bilen är genomvarm/har rullat 15-20 minuter.
Ljudet påminner också svagt om utslitna bromsklossar som ligger och asar på skivorna, men bromsarna tar kanon och bilen drar inte åt något håll, varken vid körning eller inbromsning. Det lät liknande nu för ett par veckor sedan när hjulhusen blev fulla av packad snömodd, men då var det såklart snön som orsakade ljudet.
Tacksam för tips!

Mvh, 3X
Trouble with grammar have i, yees *Yoda*
blålagun
Posts: 11
Joined: 06 Feb 2006, 15:48

Kanske hjullager

Post by blålagun »

Påminner i symtom som nått hjullager som är dåligt. Har bytt båda bakhjulslagren på vår Laguna kombi-99. Hjullagerljud är svåra att lokalisera i och med att det fortplantar sig i hela karossen. Tyvärr är det dyrt med lager på renault därför att HELA navet bytts ut = 3500:- för att byta lager bak. Efter att vi bytte lager märkte man vilken skillnad det blev på ljudnivån i bilen.Det malande ljudet varierade också ganska mycket efter yttertemperatur
User avatar
ThreeX
Posts: 17
Joined: 07 Feb 2006, 20:28
Location: Helsingborg

Post by ThreeX »

Usch då.. tack i alla fall, men inte vad jag ville höra.. är uppe i drygt 4500:- i reparationer på 6 veckor efter inköp.. av en -98 års modell som gått drygt 14000 mil :x illa.. ska det hålla på så här jämt byter jag tillbaks till Buick Park Avenue igen, den drar i alla fall bara mycke bensin men har skitbilliga reservdelar och verkar bättre byggd! *Amerikanskt bondsmide* :)
Trouble with grammar have i, yees *Yoda*
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Om du svänger hårt fram och tillbaka.. ändras ljudets karaktär då? Om inte är det troligtvis något annat.
Tyvärr är det så att när en bil har gått 12000-15000mil så är det några slitdelar som måste bytas..
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
ThreeX
Posts: 17
Joined: 07 Feb 2006, 20:28
Location: Helsingborg

Post by ThreeX »

Jag ska testa att svänga lite och se.
Jo, jag vet att bitarna inte håller för evigt, men man blir ju bara så j-a frustrerad.. La mindre pengar i reparationer på min Saab 900 på 6 år än vad jag gjort på denna på 6 veckor :(
Trouble with grammar have i, yees *Yoda*
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Jo, tyvärr så är det dyrt med delar till Renault/Volvo i Sverige.. :cry:
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
ThreeX
Posts: 17
Joined: 07 Feb 2006, 20:28
Location: Helsingborg

Post by ThreeX »

Har hittat felet på Renault-vera *som jag döpt den till nu* :P
Efter att ha tappat ett kvadratmeterstort plastsjok under fronten 4 mil hemifrån (kul....NOT!) fick jag fixat det i dag, trodde förstås att det var det som släpat i någonstans och orsakat ljudet. Det var det inte.. dock när jag stod och väntade på en kollega i dag märkte jag att när det blåste kraftigt lät antennen på taket som jag beskrivit innan. Jag har precis kommit hem från Lund och innan jag körde testade jag att skruva av antennen Det var den som har låtit hela tiden!! &%¤#".. Ska försöka hitta en ny antenn som är ca hälften så lång som den nuvarande och se om det hjälper. Tills dess kommer jag INTE att skruva dit den gamla igen..
Trouble with grammar have i, yees *Yoda*
Post Reply