Oljud (höger bak) Mégane Coupé

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Oljud (höger bak) Mégane Coupé

Post by kmfdm »

:( Någon som tror sig veta vad som ev. är orsaken till det missljud som uppträder när man kör över farthinder i låg fart (20 km/h å däromkring)? Ljudet kommer från höger bak. Det är alltid svåra ljud att beskriva när det kommer från bilen, men...nåt slags missbelåtet ljud :oops: är det helt klart. Inget metalliskt, kanske ett slags klonk.
Det är inte från ljuddämparen, den sitter fast. Stötdämparna är fräscha.
Hör det inte när jag svänger, och inte vid något annat tillfälle än just när man kör i farthinder. Har inget skumt i bagaget som skramlar.
Tips, någon? Har nån varit med om samma sak, och fått det åtgärdat? Vad var det?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

jag har lite klonk nånstans i bakvagnen, misstänker att det är lagringarna i torsions-axeln som glappar men har inga bevis :? Stötdämparbultarna sitter som berget iaf. Men äh ljudet drunknar i slamret från framvagnen, sen kan man alltid skruva upp stereon :D
Har du känt på reservhjulet så det inte är det som rör sig?
Gjorde en kul upptäckt häromdan när jag fixade strålkastarspolaren, kofångaren fram satt lös på en fästbult och när jag dragit fast den så försvann en stor del av framvagnsslamret! :P
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

kände på bak-kofångaren idag... den är ju LÖS :shock:
*suck* det blir till att tillbringa tid i garaget...
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Nu mynnar ju i och för sig avgassystemet på vänster sida, men kolla upphängningarna.Annas kan en stötdämpare låta vid ett gupp men man inte kan få fram ljudet vid gungning.Även nya prylar kan ju ha ett fabrikationsfel!Din beskrivning låter som stötdämp. problem.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Inga hjulbultar lösa i alla fall. Avgassystemet har fräscha gummi upphängningsmojjar från 2004.
Skall kolla bilen ordentligt på tisdag. Doktorbesök inbokat :?
Är det så dålig kvalitet på "gulingarna" jag bytte till i maj förra året? Får väl hoppas, att om det är stötdämparna som krånglar, att det är nån slags garanti på dem :roll:
Ingen risk att det är nåt i bromstrumman eller nåt hjullager? Inget med torsionsfjädringen/stavarna? Sänkte ju bilen förra året.
Det är bara att konstatera att felsökning/spekulering inte alltid är lätt om man är "novis". Inga konstiga ljud vid svängar och fullt rattutslag höger/vänster i alla fall.
:roll: Budgeterat för lös mutter/skruv, men det blir väl dyrare :shock:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
D.E
Posts: 11
Joined: 18 May 2004, 11:26
Location: Karlskrona

Post by D.E »

Jag har exakt samma oljud på min bil och precis som du beskriver, endast i låga hastigheter vid vägbulor eller ojämnt underlag. Har kännt bland annat på avgassystemet och försökt framkalla ljudet utan resultat. Kanske är det som Du säger, dåliga dämpare eller torsionsstavarna. Ska be Volvo kika på detta då jag ändå måste besöka dem i veckan som kommer.

Ett av mina större problem just nu är ett högt tickance/klickande ljud från vänster bak. Tänk högljutt "klick....klick....klick....klick" när man kör. Hade bilen inne för två veckor sedan och gjorde en hel del saker, bland annat byte av belägg runt om. Kanske är det ett hjullager men sist jag hade det felet så var det ett mer "brummande" ljud.

Frågan är om dem har missat någon ting här för jag hade inte missljudet innan servicen. Har precis lagt ut ca 10.000:- på reparationer och service och det sista jag vill just nu är att hosta ut ännu mer pengar.
M Coupé 2.0 -97
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tick tick tick? "Slarv" när dom bytte belägg? Kanske nåt tar i? Nåt som är löst? Får väl se vad doktorn hittar för fel på min bil på tisdag.. :cry:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
D.E
Posts: 11
Joined: 18 May 2004, 11:26
Location: Karlskrona

Post by D.E »

kmfdm wrote:Tick tick tick? "Slarv" när dom bytte belägg? Kanske nåt tar i? Nåt som är löst? Får väl se vad doktorn hittar för fel på min bil på tisdag.. :cry:
Mjo, får väl hoppas det är något slarv. Saknar för tillfället både verktyg och ork för att demontera och kika själv så det får bli ett besök hos Volvo imorgon.

Det Du beskriver låter ju som någon form av dämparproblem, fast, samtidigt är det lustigt då Dina dämpare är "nya". Jag skulle kunna tänka mig felet på min bil då jag inte har bytt på ett tag. Ljudet är hur som helst lustigt. Det är inte det där vanligt högljudda dämparljudet, som jag bland annat hade på min förra vinterbil, utan ett betydligt tystare småklonkande.

Är Du nöjd med dina Koni för övrigt, för jag antar att det är det Du har? Funderar själv på att eventuellt byta till annat än orginal då jag för tillfället har en dålig framfjäder på bilen. Koni med H&R fjädrar vore kanske nåt att investera i...
M Coupé 2.0 -97
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:D :shock: :shock:
Klart förbättrad väghållning med koni, HR fjädrar samt sänkning. Har slutat gnälla om att bilen är så vindkänslig. Är helnöjd...lite stötigt i vägbulor å stadskörning, men detta lilla minus uppvägs av alla andra fördelar..å var värd varenda $$$.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Skall byta tillbaka till original dämparna bak för att kolla om det är konisarna som är felaktiga. Funkar det, så gäller tydligen garanti. Bytte dämpare i maj förra året, och bättre kvalitet kan man förvänta sig.
OM det inte är dämparna som är kass - vad kan det vara då? Klonkljudet har blivit värre. Dumt att köra bilen i onödan om man inte vet vad det är?
Kan det vara torsionsstavarna?
Brrrrrr :?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Prova pilla loss gummiplopparna (finns väl kvar på Megane?) i bagaget och känn att inte muttrarna upptill på kolvstängerna är dåligt dragna. Det låter, har provat :D Även nedre bulten på dämparna kan vara ide att kolla innan du byter. Hörs det något om du gungar bilen för hand?
Torsionsstavarna är förspända hela tiden om man nu inte *hoppar* över farthindren :P Bussningarna i torsionsaxeln..kanske.. har inte lyckats lista ut om det är gummiblock eller lagerbussningar som kan glappa
Det kan vara värt kasta ett öga på krängningshämmaren (stången mellan bärarmarna) Är den lös eller av kommer det att slamra
Hjullagret skulle jag ha misstänkt och kollat genom att hissa hjulet/känna om det glappar när man rycker och drar
Förresten, fick du nya gummibussningar och brickor till övre fästet med Koni-dämparna eller åker du med de gamla grejorna kvar? Rost och slitage knäcker undre brickan med tiden, till slut går kolvstången upp i hatthyllan!!!
D.E
Posts: 11
Joined: 18 May 2004, 11:26
Location: Karlskrona

Post by D.E »

Kmfdm; Återkom gärna med svar om Du lyckas lokalisera felet då jag har samma fenomen på min bil. Jag läste även på ett engelskt forum att det kan vara, precis som Erik säger, den bakre krängningshämmaren.

Förresten, har Du några bilder på Din bil? Det vore kul att se hur en sänkning med Koni samt H&R fjädrar ser ut. Det blir garanterat någon form av kit till min bil och frågan är väl vad isåfall vad. Antingen samma setup som Du har eller något coilover kit. Jag är egentligen bara ute efter så bra väghållning som möjligt då jag planerar att ta bilen till lite bankörningar i år. Sen så sitter man med orginal 16" fälgar vilket gör att man gärna skulle vilja veta vad som är lagom. Hur ser t ex 30-35mm ut med 16"?
M Coupé 2.0 -97
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Får väl se vilken diagnos jag får på bilen. Berättar givetvis. Bilder på "Ärtan" finns i överflöd. De två sista länkarna kanske visar mest. På den första är kompisen Mégane med. Åxxå gula koni, men sedan minns jag inte om hon är sänkt. Dock lite roligare fälgar (17 tum) än jag som drar runt på 15 tums original. Har 16 på vinden, men man får slita ut ett par sulor i taget :wink:
Håll till godo!

http://photobucket.com/albums/b339/mega ... oartan.jpg

http://photobucket.com/albums/b339/mega ... artan1.jpg

http://photobucket.com/albums/b339/mega ... hrtan2.jpg

http://photobucket.com/albums/b339/mega ... erprad.jpg

http://photobucket.com/albums/b339/mega ... nsidan.jpg

http://photobucket.com/albums/b339/mega ... tertan.jpg
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
D.E
Posts: 11
Joined: 18 May 2004, 11:26
Location: Karlskrona

Post by D.E »

Åhå, ser ju bra ut det där. Tack för bilderna!
M Coupé 2.0 -97
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:wink: KLONK KLONK!
Då var det klonkande ljudet åtgärdat...Det var stötdämparen höger bak. Gula Koni borde ju ha bättre kvalitet, men tydligen hade det läckt ut olja från dämparen. Nu sitter det gamla originaldäpare bak. Körde "puckelpist" på dåligt plogad parkering, och hörde inte ett endaste litet klonk. Gott! Har lämnat in dämparna för reklammation, så får se vi om jag får nya.
:oops: Å jag som inte ens har buskört...jag borde väl skämmas!?!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply