Bygga framsystem

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jolle_Pborn

Bygga framsystem

Post by Jolle_Pborn »

Hej, ska börja att sätta in lite bättre grejor i min Clio Sport -01. Har börjat med att byta orginal stereon mot en Kenwood W-808 med mängder av möjligheter[:D] en fin fin maskin måste jag säga! Ska nu ta lite i taget och börja med ett framsystem(kit) i dörrarna.
Jo nu till frågorna! Vilken storlek får plats i dörrarna? och vart är bästa ställe att sätta delningsfiltren? i dörren eller i kupén?(där det finns plats)

Och sen hade jag tänkt att sätta in diskanterna där orginal sitter nu. Har ni några tips på hur jag får bort inredningen så jag kommer åt att få bort diskanterna som sitter där nu, och så jag kan sätta dit andra?

Skulle va underbart om ni kunde hjälpa mig så man inte förstör nåt i min lilla älskling![:I]

/joel
mjaak

Post by mjaak »

Tjena !!!

Framdörrarna har jag för mig är 5,25" och det borde gå och lägga delningsfilterna i dörren, men du får nog sätta fast dom med något isf.

För att komma åt diskanterna så får du lossa tre eller fyra skruvar i luftuttaget och sedan är det två stycken bakom ratten som du kommer åt efter du skruvat bort rattnavsskyddet, kanske måste lossa de två skruvar som går uppåt framför mätarna.

Jag är inte riktigt säker på om det är mer skruvar, det var ett tag sen jag bytte diskanterna i min bil =)

Hoppas att jag hjälpte lite iaf =))
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Ok, om jag fattade det rätt så ska man ta bort luftuttagen på båda sidor? Eller ser man kanske skruvarna genom dom då? Det du beskrev var på vänstersidan, är det lika dant på andra fast ratten inte sitter där? Ska testa att ta bort lite saker och kolla hur det ser ut, sen får vi se hur det går.

Tack för hjälpen!
Falk

Post by Falk »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jolle_Pborn</i><br />byta orginal stereon
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Nu kanske jag bryter mot någon annonseringsregel här på forumet... Ber om ursäkt i så fall... [:I]
Hursomhelst, jag är på jakt efter en originalstereo.
Hojta till om du vill sälja din. [:)]
mvh/Lasse 0703-267010
mjaak

Post by mjaak »

Här kommer lite bilder också .... Lite lättare tror jag.

Först är det på sidorna mot dörrarna.
Image

Sen har du vid ratten. Där får du ta bort övre kåpan bakom ratten så sitter det två skruvar där. Vet inte om du måste ta bort skruvarna vid de övre pilarna.
Image

Sen precis innan framrutan i lufthålet så sitter det tre eller fyra skruvar.
Image
mjaak

Post by mjaak »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Falk</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jolle_Pborn</i><br />byta orginal stereon
Nu kanske jag bryter mot någon annonseringsregel här på forumet... Ber om ursäkt i så fall... [:I]
Hursomhelst, jag är på jakt efter en originalstereo.
Hojta till om du vill sälja din. [:)]
mvh/Lasse 0703-267010

Jag har min kvar ... Fast det är bandaren...
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Oj oj! Tackar Mjaak![:D] Nu blev allt lite lättare. Ska börja riva lite i helgen om jag får tid. Ska ta det försiktigt så man inte tar sönder nåt. Man brukar oftast glömma nån liten skruv och ha av nåt.

Jo är det nån som har flyttat sitt batteri till skuffen? har ev. tänkt göra det för att få lite vikt bak. Är det svårt? Tänkte göra nån fastsättning nån stans i bagaget och sen bara dra kablar från motorrummet till bagaget? Är det så simpelt som det låter? Har ni bilder eller bara nåt tips?
Lilja_hoe

Post by Lilja_hoe »

Jolle_Pborn wrote:Oj oj! Tackar Mjaak![:D] Nu blev allt lite lättare. Ska börja riva lite i helgen om jag får tid. Ska ta det försiktigt så man inte tar sönder nåt. Man brukar oftast glömma nån liten skruv och ha av nåt.

Jo är det nån som har flyttat sitt batteri till skuffen? har ev. tänkt göra det för att få lite vikt bak. Är det svårt? Tänkte göra nån fastsättning nån stans i bagaget och sen bara dra kablar från motorrummet till bagaget? Är det så simpelt som det låter? Har ni bilder eller bara nåt tips?

Varför klena till det?? gör egna baffalr i MDF o sätt in 6,5" kit istället. Lite mer jobb men det blir fan så mycket bättre...ett fyrkanalssteg till samt some bass...så rockar det sen...=)
Rockford Fosgate shakes your mirrors
Falk

Post by Falk »

Jolle_Pborn wrote:Jo är det nån som har flyttat sitt batteri till skuffen? har ev. tänkt göra det för att få lite vikt bak. Är det svårt? Tänkte göra nån fastsättning nån stans i bagaget och sen bara dra kablar från motorrummet till bagaget? Är det så simpelt som det låter? Har ni bilder eller bara nåt tips?
Nå'nstans i den här tråden finns det en bild på det bakflyttade batteriet i vår ShoppingClio... 8)
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=56977#56977
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Miro

Post by Miro »

Hej alla på forumet!

Har precis skaffat mig en Renault Clio 2003:a och tänkte att det är lämpligt att gå med i detta mycket lovande forum.

Jo,jag läste problemet i den här tråden,och jag har precis samma problem. Jag ska installera ett nytt framsystem i clion. Har låssat alla skruvar som det stod här. Men instrumentbrädans övre del sitter verkligen där den ska. Vill ju inte ha sönder något. Är det någon som kan hjälpa mig. Något speciellt man ska göra när man tar loss den? Dra åt något speciellt håll? Eller kanske någon mer skruv som ska lossas i en -03:a?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Miro

Post by Miro »

Skulle bara meddela att problemet är löst...

För dem som får samma problem. Börja med att lossa plasten på A-stoparna,eftersom panelen är låst i dessa. Sen tar ni bort de skruvar som är nämda här ovan,plus att det sitter tre skruvar under airbag plastbiten på passagerar sidan,och en skruv under motsvarande plastbit på förarsidan...

Tack ändå...
Post Reply