Startspärr Laguna-97

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mats Nilsson
Posts: 3
Joined: 09 Feb 2006, 15:30
Location: Mjölby
Contact:

Startspärr Laguna-97

Post by Mats Nilsson »

Har som många andra här på forumet problem med startspärren på min Laguna-97. Jag har "fjärrnyckel" (med lysdiod).
Problemet:
I måndags när min flickvän kom till sitt jobb så kunde hon helt plötsligt inte låsa bilen (lampan på "frjärrnyckeln" indikerar att man trycker), vilket resulterade i att bilen fick stå olåst hela dagen. Inte nog med det när hon sen skulle hem så gick det ju inte att låsa bilen eller att åka hem...

(Vi har bytt batterier i nyckeln och våran extra nyckel fungerar)

Fråga1:
Går det inte på något sätt få ur startspärren så att man åtminsone kan ta sig hem när något sånt här uppstår??

Fråga2:
Vad kan ha hänt med nyckeln, går det att åtgärda på något sätt?
User avatar
ThreeX
Posts: 17
Joined: 07 Feb 2006, 20:28
Location: Helsingborg

Post by ThreeX »

Har precis kommit hem från Kjell o Co där jag satte i nytt batteri i fjärrnyckeln. Jag kunde inte heller låsa/låsa upp med fjärr, dock var det inga problem att låsa/upp manuellt med nyckeln i förardörren samt knappen jämte handbromsen. Starta bilen var heller inget problem. Jag vet inte om Renault ändrat något mellan -97 och -98 (som jag har) men jag förstår inte varför inte din nyckel går att använda "normalt"? Jag köpte min bil i Dec. -05 och har bara haft en R12:a för 100 år sedan så jag är helt noll på Renault ska erkännas.. :)
Om du inte får svar här så fråga på Bildeve/Volvo, de borde ju veta?!
Gillar min Laguna fast synd att den verkar rätt "råddig" Har hittills bytt katalysator, bakre ljuddämpare, kupéfläkt och batteri i fjärrnyckeln. Nästa vecka står AC-rengöring och kupéluftfilterbyte (det började lukta sur skurtrasa i bilen efter kupéfläktbytet) och tätning av antennfot på schemat :roll:
Hoppas verkligen att det lugnar ner sig med mek sedan! Jag menar.. den var nybesiktigad och har gått drygt 14000 mil bara så jag trodde det skulle vara rätt lugnt ett tag framöver :)
Trouble with grammar have i, yees *Yoda*
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Om du har ljus "plipp" och röd ljusdiod på c-låsknappen så kan du knappa in nödkoden (startspärrkod) med hjälp av c-låsknappens öppna funktion.Fyra siffror och räkna blinkningar så är bilen igång igen.Felet beror säkert på fukt i mottagaren,täta antenngenomföringen med silikon och löd om ir mottagardioderna 3st brukar räcka om man inte väntar för länge.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Mats Nilsson
Posts: 3
Joined: 09 Feb 2006, 15:30
Location: Mjölby
Contact:

Post by Mats Nilsson »

Är inte så haj på bilar och har läst instruktionsboken väldigt noga men jag kan tyvärr inte hitta någon kod.
Lite mer hjälp på traven vore tacksamt.
Det är som sagt va enbart en nyckel som inte länger fungerar.
Pratade med Rejmes ang. att få igång bilen på plats även om nyckeln inte fungerar, dom påstår att det inte går men visst fän måste det på något sätt gå. Man kan ju inte bli stående pga. att att en "fjärrnyckel" lägger äv eller??
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Som jag skrev förut så går det att starta med hjälp av nödkoden....
Den skall Renaults auktoriserade verkstäder kunna hjälpa dej att få fram,de eller du kontaktar Renault Sverige Göteborg,du måste ha Chassie nr samt serienr tillgängligt.
Om ena nyckelen funkar så räcker det med en resynkronicering av nyckel kod,men med ir-fjärr generation2 måste nödkoden knappas in i servicedatorn eller med c-låsknappen innan synkroniceringsförfarandet utföres.
SÅ ÄR DET!!!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Mats Nilsson
Posts: 3
Joined: 09 Feb 2006, 15:30
Location: Mjölby
Contact:

Post by Mats Nilsson »

Har idag pratat med Rejmes i LKPG och då påstår att det endast går att "öppna" startspärren med fjärrnyckeln. Jag ringde då Renault Sverige men dom bara hänvisade mig till en återförsäljare....
Är det någon som har något namn på en bra person hos någon återförsäljare som ni tror skulle kunna hjälpa mig?
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Tråkigt att åf är så oinsatta.
Kontakta mej imorr'n på tel 0499-24242 kl. 8,00-1600 ju tidigare destu bättre så ska jag ta upp det med G-borg.
Förbered följande.
Chassienr.
Serienr.(finns på ettiketten nere på h. b-stolpe)
Nyckel (att ha till hands för ev öppning och avläsning kod på ettiket)
Reg nr.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

Hur gick det här till slut?

Jag hade precis samma problem ungefär samma tid, det måste ha varit vår smältningen som gjorde att vatten kom i.

I alla fall jag fick min kod och kör med den fortfarande, j-la jobbigt men jag har haft mycket annat att lägga ut pengar på sedan dess, trasig back spärr vaj på några tusen, dammask, drivknut, samt alla parkerings böter man får och senaste idag något ny oidentiferat problem diskuterat i en annan tråd.

Är det någon som vet hur man lödar om krets kortet? Det syns tydligt på den vart den är bruten.
Martin S, Uppsala
Megane Classic 99, 1.6
12,000 mil,
Champagne färgad.
Laguna_man
Posts: 29
Joined: 18 Nov 2005, 12:30

Post by Laguna_man »

Får man koderna helt gratis eller man måste betala...... :?
Laguna 2.0RT - 95
Murt
Posts: 31
Joined: 09 Jan 2004, 22:29
Location: Uppsala

Post by Murt »

Laguna_man wrote:Får man koderna helt gratis eller man måste betala...... :?
Jag tror att jag betalde typ 150:- för det, man måste gå till en riktig Renault verkstad.
Post Reply