Hjälp!! Tändproblem 2 spolar Megane 2,0 -97
Moderator: Forumpolisen
- Meggane 97
- Posts: 4
- Joined: 08 Feb 2006, 10:00
Hjälp!! Tändproblem 2 spolar Megane 2,0 -97
Hejsan problemlösare!
Har tidigare fixat med motorer, men nu ser de inte ut som förut så man känner sig utanför.
Konstaterar att det finns 2 st tändspolar. Motorn hackar, lyfter på 2 tändkablarna som kommer från samma spole - ingen skillnad.
Då bör väl denna spole vara trasig?
Kostar?
Den verkar sitta med 4 st torx-skruvar. Är det lätt att byta denna?
Hittar ingen tändfördelare. Hur fan funkar det på denna Fransyska?
Har mina aningar, men vill gärna höra från er som kan.
Hälsningar
Maggan Megganne Scenic
Har tidigare fixat med motorer, men nu ser de inte ut som förut så man känner sig utanför.
Konstaterar att det finns 2 st tändspolar. Motorn hackar, lyfter på 2 tändkablarna som kommer från samma spole - ingen skillnad.
Då bör väl denna spole vara trasig?
Kostar?
Den verkar sitta med 4 st torx-skruvar. Är det lätt att byta denna?
Hittar ingen tändfördelare. Hur fan funkar det på denna Fransyska?
Har mina aningar, men vill gärna höra från er som kan.
Hälsningar
Maggan Megganne Scenic
- Meggane 97
- Posts: 4
- Joined: 08 Feb 2006, 10:00
Problemet är löst, det var spolen.
Spolen har blivit sämmre och sämmre. Då den fungerade så gav den en lägre spänning än den friska. Fann att på den friska så räckte det att ta av tändhatten och lägga den mot gods för att få gnista att hoppa över. Den dåliga, då var jag tvungen att sticka in en detalj (skruv eller anna utstickande bit) in i tändhatten för att få gnista.
Fan att resistansen på primärsidan på den dåliga hade gått upp mot 55 ohm, medans den nya hade 0.7 ohm.
Nu är hustrun glag o e hon glad så är jag det, för då hör man mindre tjat om att "bilen går inte"!
H/Uffe
PS. Volvo hade bara 2 spolar av denna typ i sverige! Kosta 1 080kr. Autofrans tog 730kr.
Spolen har blivit sämmre och sämmre. Då den fungerade så gav den en lägre spänning än den friska. Fann att på den friska så räckte det att ta av tändhatten och lägga den mot gods för att få gnista att hoppa över. Den dåliga, då var jag tvungen att sticka in en detalj (skruv eller anna utstickande bit) in i tändhatten för att få gnista.
Fan att resistansen på primärsidan på den dåliga hade gått upp mot 55 ohm, medans den nya hade 0.7 ohm.
Nu är hustrun glag o e hon glad så är jag det, för då hör man mindre tjat om att "bilen går inte"!
H/Uffe
PS. Volvo hade bara 2 spolar av denna typ i sverige! Kosta 1 080kr. Autofrans tog 730kr.