Mégane tändspole?
Moderator: Forumpolisen
Mégane tändspole?
Hej
Jag har en Mégane -02 som häromdagen började kännas kraftlös, som om man behövde växla ned, och lampan för avgasrening(?) blinkade. Dessutom skakade bilen en del. Den låter som en gammal 2-taktare... Har ringt verkstan, det borde vara tändspolarna tror dom. Har läst i forumet en del och sett många kloka råd om liknande problem, har någon tips eller ideér? Det blir nog verkstan på måndag men det är nog bra att vara lite påläst när man är amatör... Tack på förhand!
Jag har en Mégane -02 som häromdagen började kännas kraftlös, som om man behövde växla ned, och lampan för avgasrening(?) blinkade. Dessutom skakade bilen en del. Den låter som en gammal 2-taktare... Har ringt verkstan, det borde vara tändspolarna tror dom. Har läst i forumet en del och sett många kloka råd om liknande problem, har någon tips eller ideér? Det blir nog verkstan på måndag men det är nog bra att vara lite påläst när man är amatör... Tack på förhand!
Jag fick samma problem med min Clio 02:a, sommaren 04:a. Jag hade kört från Halmstad till Gbg, för jag flytta den dagen, sen när jag skulle in till stationen och hämta brossans tjej, hade kört dit, ingen problem, sen när jag starta den, så var det som om den skakade, gick ojämnt o lampan för avgasrening blinkade. Sen blev den även kraftlös. Fick bärga den till verkstaden och det visade sig vara tändstiften. Tydligen hade det kommit in fukt när de motortvättade bilen innan jag hämtde den 1,5 månad innan.
Map sensorn e väl samma sak som inloppsluftsgivaren?Mr X wrote:har läst i tidigare inlägg att det är mest 1.6 16V-motorn som har problem med tändspolarna. Med detta inte sagt att det inte är dom, men testa även att söka info om MAP-sensorn på forumet och se om det kan vara den.
Så fall e det helt andra symtom, har nämligen haft det problemet med min bil också. Då svarade bilen inte när man gasade och en annan lampa lös.
Tack för förslagen. Den här gången var det tändspolarna som var boven. Fixades på Bilia Globen i stockholm, på garantin. Och ja, det är en 1,6 16V Mégane. Hade f.ö. ett till problem, som jag inte hittat någon referens till här i forumet. När jag startade bilen så tändes inte halvljus och instrumentbelysningen direkt utan först efter en stund. I början ca ½ min fördröjning men sedan upp emot 5 min. Halvljuset gick dock att tända "manuellt". Det visade sig vara ett relä som gått sönder. Det fixades samtidigt som tändspolarna och kostade lite under 1300 kr.